Vågor rullar in på Sabinillas strand

Strandliv

Denna varma dag tillbringas på stranden. Efter sol och bad på Sabinillas strand tar vi middag på en strandrestaurang i La Duquesa i den sköna sommarnatten.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Direkt efter frukost packade vi ihop våra strandsaker och körde ner till Sabinillas. Många bilar var på väg till Sabinillas och nere i centrat stod trafikpoliser. När vi körde vänster upp insåg vi att det var marknad och därmed många bilar som ville stå så nära som möjligt. Vi körde runt och letade parkering utmed den andra delen av Sabinillas istället. Här hittade vi plats och promenerade en liten bit på Sabinillas strandpromenad för att strax kunna lägga oss ner på en strandbit strax nedanför statyn vid strandpromenaden.

Sabinillas strand

Denna dag var havets vågor betydligt högre än tidigare. Alla låg något högre upp på stranden för att inte riskera att få vatten över sig. Även när man låg ner kunde man då och då känna stänk från havets kraftiga vågor.

Ganska snart gick vi ner för att svalka oss. Barn lekte i de höga vågorna. Livräddare höll koll ifrån stranden så väl som ifrån en båt som körde fram och tillbaka en bit ut. Säkerligen både för att ha koll och påminna folket på stranden att vara försiktiga.

Vågor, Sabinillas strand

Även om vi inte badade lika mycket som tidigare dagar på grund av vågorna så var vi ofta nere och svalkade oss vid strandkanten. Och det innebar egentligen också att vi ofta blev rejält svalkade av vågorna.
Vinden var dock stilla och det var en riktigt skön dag på stranden. Vågorna som kom in på stranden kunde liknas vid ett skådespel, ibland väldigt lugna små vågor, ibland stora som slog upp och skvätte mycket vatten.

Lasse, Sabinillas strand

Det blev mer folktomt runt omkring oss vilket tydde på att det var dags för siesta. Folket hade slagit ihop sina solstolar och fällt ner sina parasoller för att återvända några timmar senare.
Vi låg kvar och läste ytterligare en stund i våra böcker och tidningar.

Lasse lunchar på Manolos, Sabinillas

Siesta och lunch på Manolos

Snart kände vi dock också att det var dags för lunch. Vi gick upp till Manolo och beställde in coca-cola, gazpacho och bröd. Coca-colan gick snabbt ner och vi tog in en San Miguel.

Strandvy från Manolos servering, Sabinillas

På strandpromenaden var det full aktivitet att sätta upp marknadsstånd. Den här helgen var det en fiesta med inriktning på olika kulturer och traditioner. Varje marknadsstånd representeras av olika länder där traditionell mat ska serveras. Det kommer vara aktiviteter och uppvisningar.

Anki på Manolos, Sabinillas

Vi kollade på hur några män fäste upp en vanlig grendosa högt upp på en lyktstolpe och småfnissade lite åt att det troligtvis hade varit lite högre kvar på säkerheten i Sverige.

Vi återvände till strandläget. Solen hade vridit sig och vi la ut våra handdukar i något annan vinkel än tidigare och la oss ner.
Det var en skön eftermiddag. Vi fortsatte läsa tidningar och böcker, och slumrade nog till och med till en kort stund. Vågorna hade avtagit något även om det fortfarande kom in riktigt höga vågor över stranden. Några hade tagit mer surfbrädor de lekte med i vågorna.

Sabinillas strand

Denna dag hade vi tillbringat fler timmar än vanligt på stranden och vi kände det var dags att bege oss hem. Vi köpte en coca-cola på vägen i den klassiska kiosken vi kallar “hålet i väggen”.
På vägen hem stannade vi till och handlade på Mercadona.

Hemma i Monte Viñas duschade vi och tog det lugnt en stund. Vi hade köpt så vi kunde laga mat hemma, men vi kände oss ganska slöa och lata, och att köra igång med grillning och matlagning lät lite ansträngande en dag som denna.

Mysig kväll på chiringuito i Puerto de la Duquesa

Vi åkte istället iväg till Puerto de la Duquesa. Strax intill parkeringen ligger Cubanga Beach Club, en Chiringuito som har något mer modernare inriktning än klassiska chiringuitos längst med kusten.

Anki på Chiringuito Cubanga, Puerto de la Duquesa

Vi slog oss ner och kollade in menyn. Vi var ute efter något enklare och här fanns allt ifrån mackor och sallader till hamburgare, kött och fisk. Lasse beställde gambas pil-pil och Anki en sallad med tomat, mozzarella och avokado.

På en stor skärm kunde man se videoinspelningen från den konsert som sprudlade från högtalarna.
Ovanför oss hängde segel som ett slags tak över serveringen. Nedanför i sanden stod strandstolar för besökare under dagtid.

Sallad, Chiringuito Cubanga, Puerto de la Duquesa

Menyn hade en något mer internationell inriktning på gott och ont. Ingen av desserterna lockade oss denna kväll, men däremot beställde vi in varsin kopp kaffe. Till det fick vi en liten bit av någon slags nougatkaka som var väldigt god.
Servitrisen berättade att hon hade jobbat här i fem år, så så länge har i alla fall stället varit här.

Chiringuito Cubanga, Puerto de la Duquesa

Kvällens besök var vårt första besök, men det skulle säkerligen kunna bli fler framöver.