Vackra Punta Chullera strand

Solen sken in genom fönstret. Vi åt frukost och gjorde oss klara för stranden. Agustin knackade på vår dörr och hälsade oss välkomna. Vi hade inte lyckats springa på varandra tidigare, så det var trevligt att ses då det faktiskt gått ett helt år sedan senast. Vi uppdaterade varandra om hur familjerna mådde, hur läget var i Monte Viñas och Manilva och naturligtvis om vädret och hur stilla luften faktiskt varit det senaste dygnet. Vi fortsatte göra oss i ordning och strax innan vi var på väg att lämna huset knackade han åter på och kom in med en fläkt vi kunde låna och ha i sovrummet om nätterna om det blev för varmt.

Punta Chullera

AC:n i bilen drog snabbt ner värmen och gav svalka i hettan. Vi körde söderut förbi La Duquesa och parkerade vid Punta Chullera. Strandbiten på andra sidan vägen från där vi parkerar har blivit en favorit.

Vi parkerar bilen vid Punta Chullera

Det är en ganska liten strand och till skillnad från stränderna runt om består denna strand av grövre sand och små stenar. Dagar med lite mer vind är det betydligt bättre att ligga på denna ändå mjuka och sköna stenstrand än att bli överöst med sand.

Punta Chullera Strand

Vågorna slog i omgångar ganska högt upp över stranden denna dag. Vi la ut våra strandlakan och sjönk ner. Det låg ett svagt dis över oss men det gjorde absolut ingenting, solen var ändå stark och värmde skönt.

Vågorna slår in mot stranden, Punta Chullera

En kvinna i sällskapet bredvid oss plockade upp några maneter från strandkanten hon bar upp grävde ner. Vi har anat på folk vi sett springa upp från havet efter att ha sett något, att det fanns maneter och detta var rent av små brännmaneter men hade själva ännu inte sett några. Det är inte ofta vi ser maneter här men väder och vind spelar säkert in.

Vågor, Punta Chullera

Klippan längre bort hade varit förvånansvärt tom men nu såg vi, precis som vanligt, ett stort gäng personer stå där uppe i kö att hoppa ner i vattnet.En man som sålde bakelser gick omkring på stranden och ropade som en sann strandsälajre, och visst fick han sålt sina bakverk. Vi lockas inte av maffiga bakelser med grädde på stranden en het sommardag men spanjorerna verkar gilla det och många handlade av honom.

Punta Chullera strand

Vi gick upp till strandens trevliga chiringuito, Sal y Sol, där vi slog oss ner och beställde in varsin öl. Den satt riktigt fint i den varma eftermiddagen.

Anki på Sal y Sol Chiringuito, Punta Chullera

Det hade, som så ofta, varit lätt att bli sittande men vi betalade och gav oss av.

Sal y Sol Chiringuito, Punta Chullera

På vägen till Sabinillas passade vi på att stanna till vid två möbelaffärer för att kolla utbudet. Sedan gick vi ner till standpromenaden, Paseo marítimo, och strosade runt.

Gata som leder ut till strandpromenaden i Sabinillas

Det fanns fortfarande många kvar på stranden när eftermiddagen sakta gick över till kväll.

Sabinillas strandpromenad

Vi gick in till Bar Los Ibéricos och togs emot av sonen i familjen som äger restaurangen och som vi pratat med flera gånger under våra tidigare besök. Klockan var egentligen lite tidig för spansk middag, men det kändes onödigt att åka hem om och vi kunde sannolikt bli sittande en stund.

Aptitretare på Los Ibericos, Sabinillas

Vi beställde in Tinto de Verano och pratade med servitören om de olika sorternas Paella de har på detta stället. Vi har tidigare ätit den vegetariska varianten vilken är fantastiskt god, men valde att idag prova en Paella på kyckling. Den taditionella paellan består av räkor och skaldjur men historiskt sätt var det en risrätt med de ingredienser man hade hemma, vilket oftast var grönsaker men kunde även vara kanin eller höns. Idag serveras många olika typer av Paella ofta även med kött och korv.

Paella med kyckling på Los Ibericos, Sabinillas

Till maten tog vi in rödvin, och middagen avslutades med en espresso. Uteserveringen hade fyllts och alla bord var nu upptagna. Men självklart löste personalen det genom att bära ut fler bord inifrån.

Los Ibericos, Sabinillas

Mätta och belåtna lämnade vi serveringen och tog en promenad fram och tillbaka längst Paseo Marítimo. Det var en fantastiskt skön kväll och det kändes att det var fredag.

Volleyboll plan på Sabinillas strand

Några killar spelade volleyboll på stranden, folk satt längst med strandpromenaden och tittade på folklivet och restaurangerna var nu fulla av besökare.

Marknad längst med Sabinillas strandpromenad finns under helgerna under sommaren

Hemma i Monte Viñas var det omöjligt att gå och lägga sig. Vi satte oss i trädgården där termometern visade på 24 grader fastän klockan var ett på natten. Det var en ljuvlig kväll och luften stod stilla. Dofter av jasmin blommorna gjorde sig ofta påminda och lutade man huvudet bakåt kunde man blicka upp mot en stjärnklar himmel.

Det var enbart vetskapen att vi skulle ha extremt svårt att komma upp i någorlunda tid nästkommande morgon som gjorde att vi till slut tvingade oss in. Det var en sådan skön kväll och natt som vi ofta benämner “Spanien kväll” – bättre kan det inte bli.