Söderöver för att möta våren i Spanien

Strax innan 05 ringde klockan och en halvtimma senare satt vi i taxi på väg till Landvetter. Till skillnad från SAS och Tui incheckning var det ingen kö till Primera Air incheckning. Kön till säkerhetskontrollen var den längsta vi varit med om men rörde sig hela tiden framåt och gick smidigt. När vi gick till gaten reflekterade vi lite över det löjligt höga priset för en liten flaska vatten, men det är så klart enkelt att ta mycket betalt närhet inte finns några alternativ.

Flygresa ned Primera Air till Malaga

Vi hade reflekterat över att Primera Air loggan kändes bekant och när vi kollade upp det så visade det sig de ingick i en grupp av bolag där Solresor ingår. Flygresan gick smidigt och vi vilade och sov nästan hela vägen. När vi närmade oss Malaga reflekterade vi över att det var grönare än vanligt, inte oväntat under våren men kul att se.

Vy under inflygningen mot Malaga

Efter vi landat och hämtat väskorna så gick vi till parkeringsgaraget och letade upp mötesplatsen för hyrbilsfirnan.

På väg från gaten på Malaga flygplats

En trevlig kille kom strax och gav oss nycklar till vår bil för kommande dagarna. På väg söderut bestämde vi oss för att köra direkt till Puerta La Duquesa.

Vyer från bilen på vår väg från Malaga till Manilva

Brunch på Dolhpin Bar i Puerto de la Duquesa

Det var stort behov av dryck och mat samt att känna av temperaturen. Få ställen är lika varma och vindskyddade som Dolphin Bar i La Duquesa. Det var lugnt i småbåtshamnen och på serveringarna utmed den.

Dophin Bar i La Duquesa

Två sköna stolar utmed vattnet blev perfekt och en iskall öl, bocadillo och Fries senare kunde vi bara konstatera att det här kommer bli perfekt plats för påsken.

Puerto de la Duquesa

När vi lämnade Dolphin bar tog vi en liten runda för att se om något hänt sedan förra året. Det mesta var sig likt men på ena kanten såg vi att man öppnat en restaurant för gourmet burgare, något som uppenbart ligger i tiden. Vi tog en liten promnad norrut förbi Chubanga. Denna strandrestaurang hade fått ett ordentligt lyft för något år sedan och även om det varit fin var vi osäkra på dess framgång. Men nu var inget tvivel om det, ett av de mer välbesökta ställena i Puerto de La Duquesa.

Vy från strandpromenaden mellan La Duquesa i riktning mot Sabinillas

Längre bort såg vi en annan Chiringuito som vi inte ännu besökt. Vi gick en bit vidare och kollade in den och konstaterade att den kunde vara värt ett besök någon dag. På väg tillbaka gick vi över en träbro under vilken vatten rinner ut från bergen. Till vår förvåning såg vi en sköldpadda, någon vi inte tror oss sett här förut.

Sköldpadda i vattnet nedanför en liten gångbro i La Duquesa

Vackra Monte Viñas

När vi kom fram till huset var det kallt inne fastän det var hett ute. Vi öppnade upp dörrar och fönster och släppte in värmen. Vi gjorde oss hemmastadda och slappade några timmar bristen på nattsömn gjorde sitt och resdag brukar också kännas av.

Vy från vårt hus i Manilva

När solens värme avtog åkte vi ner till Supersol och köpte lite för frukost och att dricka. Under de varm dagarna kommer det behövas en del. Tillbaka i huset fyllde vi på kylskåpet oh bytte om för middag.

Manilvas landskap

Nere i Sabinillas hölls mässa utanför den lilla kyrkan i centrum men vi fortsatte till norra delen av centrum där vi parkerade och kollade folkliv och läget på restaurangerna. Det var ganska få besökare även när vi gick en kort promenad längs Paseo de Maritimo, strandpromenaden.

Sabinillas strandpromenad på kvällen

Ikväll valde vi restaurangen La Casita och fastän det såg fullt ut så fanns det ett bord till oss. Det var populärt och knappt hann ett bord bli tomt innan det fylldes med nya gäster.

På La Casitas uteservering i Sabinillas

Menyn har gott om alternativ och väl blandat med fisk och kötträtter. Anki valde en entrecote och Lars en Pez Espada.

Entrecote serverad på La Casita i Sabinillas

Båda rätterna var mycket goda och som så ofta tvekade vi på dessert men bad att få se menyn. Anki kunde inte motstå frestelsen med en Flan och Lars var inte sämre och valde en coulant med glass.

Desserter på La Casita i Sabinillas

Men efter desserten var vi mer än nöjda. När vi bad om notan levererades den med två små glas med någon typ av Baileys liknande likör. När vi gick så fortsatte andra besökare att beställa in mat. Visserligen är vi väl bekanta med spanjorernas sena matvanor på sommaren, men det var lite osäkert hur de såg det så här tidigt på våren.

La Casita i Sabinillas

Strandgatan i Sabinillas låg stilla och lugn och vi återvände till Monte Viñas för lite sömn.