Yangshuo stad och ljusshow

Det var skönt att kunna sova något längre på morgonen än vad vi haft möjlighet till de senaste dagarna, vi är egentligen inga morgonmänniskor men vill samtidigt hinna uppleva så mycket som möjligt när vi reser.

Frukost, Snow Lion Resort, Yangshuo

Vi gick ner för att äta frukost i hotellets restaurang på bottenvåningen. Den kontinentala frukosten intogs i lugn och ro under tiden vi njöt av tillvaron. Frukosten avslutades med en god bananpannkaka.

Solen sken utanför och det var redan en varm dag. Planen var att börja dagen med att bestiga berget som ligger precis intill hotellet.

När frukosten var över hade solen tyvärr krupit bakom molnen vilket dämpade färgerna i den vackra omgivningen. Efter en sväng på rummet begav vi oss ändå ut i riktning mot det höga kalkstensberget som ligger ett stenkast ifrån vårt boende. Julie som varit vår guide i Yangshuo hade tipsat om just detta berg som skulle ge god utsikt.

Utsikt från kalkstensberg vid Snow Lion Resort i Yangshuo

Vägen upp för berget var försedd med trappsteg, antingen i form av ditplacerade stenar eller uthuggna steg ur berget. Större delen av vägen upp gick väldigt smidigt. Vissa delar var mer täckta av växtlighet och vägen kunde vara lite snårig.

Ganska snart kom vi upp en bra bit på berget och kunde njuta av vackra vyer. Det finns ett par platser anpassade för utsikt och värda att stanna till på längs vägen upp. Ett av dessa platser ger en fin vy av hotellet uppifrån, en intilliggande by och dess omgivning. Vi fortsatte uppåt och nådde toppen varma och andfådda.

Vyn från toppen bjöd på utsikt över den andra sidan av bergen, in emot staden. En mycket stor och vacker fjäril i svart och blått flög förbi. Fåglar i omgivningen hade speciella läten, helt olikt vad man är van att höra från fåglar hemma. Solen trängde sig igenom molnen och fyllde på med vackra färger.

Utsikt från kalkstensberg vid Snow Lion Resort i Yangshuo

På vår väg upp hade vi endast mött en äldre man med vad vi gissar var hans barnbarn. De hejade glatt på oss och uppmanade oss att gå hela vägen upp genom att peka uppåt och le glatt. Platsen där vi stannade var ganska liten och orörd. Vi njöt av lugnet och såg utöver de vacker vyerna. Långt nedanför oss låg hotellet och i floden jobbade några fiskare.

Efter en stund uppe på toppen vände vi nedåt igen. Stegen neråt var ibland lite tuffare än när vi gått uppför men ändå var det inte lika ansträngande.

Kalkstensberg vid Snow Lion Resort i Yangshuo

Även längs vägen ner stannade vi till och såg på utsikten över kalkstensbergen som stack högt upp ur den annars så platta miljön med floden som slingrade sig fram.

På floden hade vi sett flera små båtar med ensamma fiskare sakta ta sig fram. När vi kom ner var dessa fiskare kvar i vattnet och vi gick längs grusvägen bortom hotellet för att komma lite närmre.

Fiskare, Yangshuo

Alla fiskare bar typiska halmhattar som skydd mot stekande solen. Vi stod en stund och titta på hur de långsamt arbetade sig runt på floden för att leta fisk.

Det var inte utan att vi var svettiga efter vår bergsbestigning i det varma vädret. Vi hade ännu inte checkat ut och passade därför på att ta en dusch innan vi packade ihop våra väskor och bar ner dem till receptionen.
När vi checkade ut så ringde receptionisten efter en taxi som efter fem minuter kom och hämtade oss.

Snow Lion Resort, Yangshuo

Vi vinkade till den trevliga personalen och rullade iväg på den lilla grusvägen för att köra in mot staden. Sista natten i Yangshou var vi bokade på ett hotell inne i staden, 7th heaven Cafe & Hostel, som även det drivs av Wiliam som äger Snow Lion Resort vi bott de senaste dagarna.

Bilresan ifrån Snow Lion Resort till 7th Heaven tog inte mer än 10 minuter. Vi checkade in och bar upp vår packning på andra våningen där vårt rum låg.

7th Heaven Cafe & Hostel, Yangshuo

Stället är inte lika fint som Snow Lion Resort men rummet är fullt tillräckliga och hotellet har ett bra läge mitt i centrum. I rummet fanns två sängar, en tv, badrum och en liten charmig balkong. Personalen var mycket trevliga och tillmötesgående även här. Vi ställde in våra väskor och lämnade sedan rummet för att ge oss ut och se oss om.
Samtidigt som vi gick ner för trappan drog ett rejält ösregn in. Med förhoppning om att det snart skulle dra förbi bestämde vi oss för att stanna kvar på 7th Heaven Cafe för lunch med hopp att regnvädret skulle gå över.

Lunch på 7th heaven cafe

Vi slog oss ner vid ett bord under markisen som skyddade mot regnet. Redan innan vi hade fått in maten sken solen igen, men vi satt kvar en stund på utserveringen, beställde in en extra dricka och tittade på folket som passerade på gatan utanför.

Anki och Linna utanför 7th Heaven Cafe & Hostel, Yangshuo
Anki och Linna

Linna från Snow Lion Resort kom förbi och vi växlade några ord. Hon förklarade att hon varit tvungen att åka in till staden tidigt idag och beklagade att hon inte kunnat vinka hejdå till oss då. Men vi bytte mailadresser och sa hej då nu istället.

Yangshuo
Vy ifrån den lilla bron vid 7th Heaven Cafe.

En stund senare dök även Julienne, vår guide från tidigare dagar upp. Hon frågade om vi fortfarande var intresserade av att se den speciella ljusshowen de ger här i Yangshuo, vilket självklart var något vi inte vill missa. Hon lovade att fixa biljetter åt oss till samma kväll.

Med perfekt utgångspunkt mitt i centrum gav vi oss ut för att strosa runt i staden. Det blev besök i diverse affärer. Tidigare på denna resa har vi inte besökt så många affärer och vi märkte att vi nog behövde se oss om lite till för att få en uppfattning om prisnivåer och utbud.

Yangshuo

Vi ville vara noga att inte köpa grejor i onödan som bara blir onödig tyngd att bära runt. Anki kunde inte motstå utbudet i vissa skoaffärer och snart hade hon några kassar med sig.

Efter att vi gått runt i södra delen av staden kom vi fram till West Street där vi svängde in. Denna gata är mycket turistanpassad men är ändå charmig och sprudlar av folkliv. Butiker och marknader avlöser varandra tillsammans med restauranger och pubar.

Butikerna är fulla med turistiga varor som t-shirts, souvenirer och plagiat på väskor och andra märkesvaror. Vissa kopior såg bättre ut än andra, men detta var inget som lockade. Vi strosade mest runt längst med gatan och kollade in folklivet.

Yangshuo

Klockan hade hunnit bli närmre åtta på kvällen och halv nio skulle vi bli hämtade vid hotellet för att åka och se den omtalade showen. Vi gick upp om hotellrummet och lämnade av lite påsar och plockade med oss varsin tröja för kvällen. Inte på grund av att vi var rädda för att frysa utan för att vi hört att det fanns gott om mygg på platsen för showen. Varma och redo för en utomhusshow lämnade vi rummet.

Yangshuo by night

Företaget där Julienne jobbar, Yangshuo Expat Services, ligger vägg i vägg med vårt hotell och vi gick in och pratade lite med henne under tiden vi väntade på bilen. Snart dök bilen upp och vi hoppade in och chauffören körde ut ur centrum.

Efter att ha hämtat upp tre andra personer parkerade han bilen utanför LiJang Natural Theatre. Chauffören bad oss vänta utanför grindarna och efter en kort stund kom han tillbaka och delade ut våra biljetter till oss.

Efter att ha passerat biljettkontrollen gick vi en promenad genom en stor park innan vi kom till ytterligare en entrépassage. Vi kunde ana att kvällens tidigare show höll på att avslutas och snart välde publiken ut och vi som väntade på denna föreställningen kunde strax gå in.
Det var en imponerande utomhusteater med vattnet och de kringliggande kalkstensbergen runt om. Platsen och omgivningarna var vackert upplysta och vattnet skimrade.

The LiJang Natural Landscape Theatre, Yangshuo

Folkmassorna fylldes snabbt på och tog plats på sittplatserna i denna amfiteater som rymmer 2200 åskådare. Det kändes nästan som det var inför en stor konsert, och det är imponerande att de ger sådana här stora föreställningar två gånger varje kväll året runt.

Impressions Liu Sanjie, The LiJang Natural Landscape Theatre, Yangshuo

Snart lyste en stor skärm upp ute i vattnet där en reklamfilm visades. Därefter började showen Impressions Liu Sanjie. Det var en otrolig show, inte likt något annat då den utspelar sig i vattnet.

Mängder av människor, cirka 600 personer varav många lokala fiskare, deltar i denna show. Scenen för föreställningen var verkligen gigantisk.

Hela den massiva föreställningen dekorerades av ljuseffekter som blev extra effektfulla med speglingarna i vattnet. Allt ackompanjerades av sång och musik. Det var en fantastisk show som vi varmt rekommenderar alla som besöker Yangshuo att se!

Impressions Liu Sanjie, The LiJang Natural Landscape Theatre, Yangshuo

Showen är sammansatt att en berömd kinesisk regissör, Zhang Yimou, som bland annat arbetat med filmen Hero.

En timma senare var showen slut och folkmassorna vällde ut från teatern och den kringliggande parken. När vi kom ut hittade vi snabbt en tuktuk som vi blivit rekommenderade att ta tillbaka in till staden. Snart var vi åter i staden och West Street.

På Cheng Zhong Road, samma gata som vårt hotell, ligger en restaurang vi kollat in tidigare och verkar trevlig. Klockan hade hunnit bli halv tolv och vi frågade om köket fortfarande hade öppet.

öl, Yangshuo

Inga problem blev svaret och vi blev visade upp till andra våningen och balkongen som vi bett att få sitta på. Varsin kall öl satt gott denna varma kväll.

Restaurang, Cheng Zhong Road, Yangshuo

Efter att ha kollat igenom den digra menyn bestämde vi oss för en biffrätt med ganska mycket vitlök, chili och andra kryddor, grönsaker, ris samt en tallrik med stekt riven potatis och morötter marinerad i vinäger och vitlök. Mycket gott och lite kryddstarkare än vi ätit tidigare i Kina, vilket passade oss perfekt.

Cheng Zhong Road, Yangshuo

Nedanför balkongen pågick en liten kvällsmarknad och många köpte mat från de små serveringarna intill den lilla sjön mitt i stan.

Restaurang, Cheng Zhong Road, Yangshuo

När vi lämnade restaurangen var vi bland de absolut sista gästerna. Innan vi gick till hotellet tog vi en sväng på West Street för att kolla in livet där men även där var det väldigt lugnt. Affärerna var stängda och marknadsstånden utmed gatan höll på att plocka ihop. Förmodligen fanns öppna barer och pubar längre ner på gatan men vi kände oss nöjda och återvände till hotellet.