Natursköna vyer i Yangshuo

Första morgonen, vid den sydligaste plats vi skulle komma att besöka under vår resa i Kina denna resa, vaknade vi vid halv nio. Två trappor ner från vårt rum satte vi oss vid ett av borden och beställde in frukost. Även hotellets frukostvarianter består av både västerländska och kinesiska alternativ.

Frukost, Snow Lion Resort

Vår guide Julie dök upp lite tidigare än väntat, men bad oss ta det lugnt och äta färdigt i lugn och ro. När vi var klara satte vi oss med Julie i foajén och diskuterade vad vi ville hitta på under dagen samt resterande tid här. Julie föreslog oss att besöka en grotta och göra en båttur men efter att ha snackat igenom kommande dagars upplägg valde vi att denna dag ta en cykeltur, åka bambu flotte och kanske avsluta med en båttur på kvällen.

Några andra av hotellets gäster cyklade iväg med hotellägaren William. Det fanns nu enbart två cyklar kvar och efter att ha provat dem kom vi fram till att det var bättre att åka in till Yangshuo för att skaffa varsin bättre cykel. Dessutom kunde vi då cykla alla tre. Julie fixade fram en bil som skjutsade oss in till staden. Snabbt och smidigt fick vi tag på varsin cykel som passade oss bra.

Cykelhyra

Snart gled vi fram igenom staden och in på en mindre väg som tog oss ut på landsbygden. Första sträckan kantades vägen av hus och Julie berättade att kineser i största grad planerar för odling av grönsaker snarare än blommor och andra växter i sina trädgårdar. Nyttan att odla råvaror till köket går före att ha en vacker trädgård som vi ofta har hemma. Vägen slingrade sig fram och det blev allt färre turister längs våg väg.

Vy

Landskapet runt oss var grönt, en färg som även klädde de utmärkande och väldigt speciella bergstoppar som sticker upp i smala, höga formationer i ett så övrigt platt landskap. Det är en fascinerande miljö att ta sig runt i och att ta sig fram på cykel gör upplevelsen ännu starkare. Inte undra på att många konstnärer begett sig hit för att måla och få inspiration ifrån detta fantastiska landskap.

Cykeltur

Vi svängde av in på en mindre stig och cyklade ytterligare en stund tills vi kom fram till floden. Här fick vi gå ut på en speciell flotte tillverkad av bambu stockar. De hade vänligt nog försett flotten med bekväma stolar och vi slog os ned. En man tog plats med en stötte längs bak och puttade ut oss på Yulong floden.

Flotte, Yulong floden

Vi gled sakta fram på den lugna floden och njöt av landskapet. Dock dök det snart upp en avsats, nästan som ett litet vattenfall i miniatyr. Mannen puttade flotten framåt och nerför in i vattnet. Vi höll upp fötterna för att inte få våra skor blöta.

Molnen kom och gick men däremellan var det stekande hett i solen. Kineserna gör vad de kan för att tjäna pegnar på turismen. Ute på floden finns flottor med försäljning av dryck och ibland även lättare mat.

När vi passerat nästa avsatts och hållt upp fötterna ännu en gång för att inte bli blöta, körde vi in till en annan flotte mitt i floden som agerade fotobutik för att kolla på foton som tagits på oss vid nedfärden. Fotot var bra taget, även om vi själva satt med kameror i handen och kanske inte gjorde bilden rättvisa, men lite kul var det och vi köpte en bild för 20 Yuan.

Flotte, Yulong floden

Vi åkte vidare och kunde inte titta oss mätta på dessa speciellt formade berg, helt bevuxna med grönt, längs den vackra lilla floden. Ännu vackrare blev det när solen lyste och framhävde de mustiga färgerna. Ju längre nedströms vi kom, desto fler flottar gjorde oss sällskap.

Vi kom till ytterligare en avsats där vi ta oss ner med flotten från en något högre nivå. Vattnet var så pass lågt att vi kunde gå av vid ett stenparti och mannen som sköte flotten puttade ner den en bit innan vi åter tog plats och åka ner sista biten för avsatsen och ner i vattnet.

Efter en och en halv timma kom vi fram till en bro över floden och detta var vår slutdestination. Vi gick av och tackade för oss.

Det hade varit en trevlig åktur och och en mäktig upplevelse. Julie berättade att floden fått sitt namn, som betyder något i stil med Drakens flod, efter att någon sett en sådan varelse i vattnet. Loch Ness kanske har en lika blyg släkting här?

Cykeltur

Snart dök Julie upp med våra cyklar som hon transporterat ifrån platsen där vi gick på flotten. Vi fortsatte vår utflykt tillbaka på cykelsadeln. Längst vår väg passerade bland annat platsen för det 400 år gamla Baiyan trädet, och kom till slut till en liten by där vi fick utsikt över Moon Hill.

Moon Hill

Moon Hill är ett berg i limestone, som på naturlig väg fått ett stort hål som kan liknas vid månens utseende. Beroende på var man ser hålet ifrån ser hålet ut att motsvara månen i olika lägen, från halvmåne till full måne.

Julie erbjöd oss att klättra upp men tipsade om ett berg nära vårt hotell där utsikten är bättre och klättringen enklare. För att komma upp till själva hålet i berget får man gå 800 steg. Vi kände inget behov att klättra upp i Moon Hill bara för saken skull, utan bestämde oss för att satsa på berget vid hotellet.

Vy

Vi cyklade vidare och kom till en bro vi tidigare åkt under på flotten. Vi stannade till och beundrade utsikten.

Cykelturen fortsatte nu i riktning tillbaka till Yangshuo. Det tog cirka en halvtimma längs vägen innan vi åter rullade in i centrum till cykeluthyraren där vi lämnade tillbaka cyklarna. Nu gick vi till 7th heaven cafe och beställde lite dryck och lättare lunch. Julie gjorde oss sällskap och vi hade en trevlig stund på uteserveringen.

Lunch på Heaven Cafe & Hostel

Vid halv fyra bröt vi upp och gick till buss stationen. Målet för bussresan var Xingping och efter en kort väntan kunde vi ta plats på bussen.

Bussresa

I en fullsatt buss gick resan ut ur staden och ut på landsbygd där vi passerade några mindre byar innan vi nådde Xingping. På vår väg i riktning mot hamnen visade Julie oss genom de gamla kinesiska kvarteren i stan. Inne i varje gammalt hus satt en bild av Mao och trots bilar parkerade längs vägen såg både det yttre och inre av husen som vi kunde se mycket enkelt ut.

XingPing

När vi kom ut vid den lilla hamnen gick vi till One World Cafe och väntade medan Julie arrangerade båtresan med kvinnan som driver stället. Strax dök en lite tuktuk upp utanför, en motorcykel med lasthytt, där vi tog plats. Det var en rejält knagglig väg vi färdades på, men 10 minuter senare kunde vi gå av och istället ta plats på hopfällbara stolar som placerats ut på en båt.

Li River, XingPing

Båten gled ut i vattnet i riktning mot Yangdi och Guilin, den mest berömda sträckan längs Li floden. Vädret var något mulet och det var sen eftermiddag men ändå en vacker båtresa. Kineserna ställde sig på tur för att ta kort på varandra i olika poser och konstilationer längst fram i båten.

Efter att ha åkt i en halvtimmes tid stannade vi till vid en flodbädd och gick av. En hel del försäljare stod här och tog emot oss, de ville förståss tjäna pengar på turismen. De visade upp skarvar (fåglarna som fiskarna här förr i tiden använde sig av för att fiska), en häst fanns att rida på och de sålde kinesiska snacks. Lite för turistigt för vår smak och Julie tipsade om en vacker vy att fotografera på andra sidan den torrlagda flodbädden.

Vi strosade runt, beundrade vyerna och tog lite foton. En kort stund senare var det dags att gå tillbaka till båten. Många av de övriga återkom med friterade mini-krabbor på spett som de åt hela med skal och allt. Inget som lockade oss direkt…
Snart gled båten ut och vände nu om för återfärd. Båtföraren berättade vad man kallade de olika topparna beroende på vad för saker och symboler de liknar, vilket kunde vara fiskstjärt, gammal man, lejon med mera.

Li River, XingPing

På en av de få av bergsväggarna där det ingen växtlighet kunnat få fäste fanns svarta fläckar på den annars så ljusa bergväggen. Nio av dessa fläckar skall liknas vid hästar. Att identifiera dessa var de kinesiska turisterna mycket fascinerade av.

När vi närmade oss Xingping lät föraren båten vända om så vi skulle kunna se vyn han ville berätta om. Denna vy, som nu låg framför oss, är samma vy som finns återgiven på den kinesiska 20 Yuan sedeln. Han var mycket stolt att visa denna vy som verkligen är mycket vacker. Inte konstigt att den är valt som symbol på en av landets sedlar.

Efter att alla fotograferad klart vände åter båten och körde tillbaka till Xingping. Chauffören körde oss ända in i den lilla hamnen och vi var glada att slippa åka den studsiga och obekväma tuktuk tillbaka till stället vi utgått ifrån.

Ljuset dalade när vi gick den sista biten genom byn fram till platsen där bussarna stod. Julie pekade glatt på bussen som stod där, det visade sig att vi lyckats komma tillbaka i tid för den sista bussen för kvällen som gick tillbaka till Yangshuo.
Bussresan hem gick i becksvart mörker och man kan inte se mycket längs vägen. Halvvägs hade det dock samlats bilar och motorcyklar längs vägkanten efter en olycka . En bra bit ut på en åker låg en bil på sidan och Anki såg även en kraschad motorcykel. Då det redan fanns så många på plats gjorde chauffören bedömningen att folk underrättat räddningspersonal och snart möttes vi också av både polisbilar och ambulanser.

Shoppinggata, Yangshuo

Klockan var efter åtta på kvällen då vi rullade in på Yangshuos busstation. Vi promenerade igenom staden, längs shoppinggatan West street till 7th heaven. Därifrån ordnade Julie en taxi till oss så vi kunde åka tillbaka till Snow Lion Resort.

Yangshou by night

Tillbaka på hotellet var vi trötta efter en lång dag, men sugna på mat. Efter en kort stund på rummet gick vi ner till serveringen och beställde in lite mat, bland annat fläskfilé i sötsur sås. Den kalla ölen TsinTao satt gott till.
Hotellets ägare William gjorde oss sällskap och vi resonerade gällande alternativen för morgondagen med honom. Efter lite övervägningar mellan för- och nackdelar med de olika alternativen beslutade vi oss för att enbart ta en dags tur till risterasserna och skippa den övernattning där som vi hade i planerna. Tiden skulle helt enkelt inte räcka till för detta.

Middag, Snow Lion Resort

Tillbaka på hotellrummet var det underbart att få lägga huvudet på kudden. En trevlig och händelserik dag med massor av intryck var till ända.