Sol & bad

Frukost i trädgårde, Monte Viñas

Dagen började med en härlig frukost i trädgården. Det var ännu en härlig het dag i Spanien. Vi hade sikte på stranden men började dagen med lite trädgårdsarbete.

Trädgården i Monte Viñas

Vår tid i Monte Viñas denna sommar började närma sig sitt slut och vi gjorde några sista tag i trädgården. Kaktusen som i och för sig var vacker men som började växa över andra växter fick offras. Ett av kaktusbladen stack vi ner på ett annat ställe i jorden där vi tyckte den kunde passa.

Sabinillas

Sedan åkte vi ner till Sabinillas för att njuta av strandlivet. Vi parkerade bilen och tog en liten kort promenad vid den norra delen av stan där vi parkerade bilen.

Anki på väg mot Sabinillas strand

Det är alltid något nytt här nere i Sabinillas och de har verkligen gjort det fint med planteringar och vid en plats har man ställt ut färgglada enklare träningsmaskiner som både barn som vuxna gärna provar.

Sabinillas strand

Men vi hade främst kört hit för några timmar på stranden och vi gick ner över sanden och hittade en fin bit av strand att lägga oss på.

Det blev några riktigt sköna timmar på stranden. Vi badade, solade och strosade fram och tillbaka längst med strandkanten.

Anki på Sabinillas strand

När vi låg och solade kunde vi skymta restaurangernas serveringar. Det började bli tid för lunch och vi lämnade stranden för en stund.

Uppe vid strandpromenaden slog vi oss ner på Manolo restaurang.

Gazpacho

Det satt riktigt gott med en gazpacho till lunch. Vi njöt av lunchen och blickade ner mot stranden och det blå medelhavet.
Efter en liten stund i skuggan lockade solen och havet på nytt.

Lasse på Sabinillas strand

Vi gav oss åter ner på stranden och bredde ut våra strandlakan. Ju mer tiden gick och solen började avta desto fler spanjorer kom ner till stranden.

Anki badar i Sabinillas

Havet var fortfarande skönt och varmt. Anki låg länge i vattnet och hade svårt att slita sig.

Timmarna gick och vi åkte hem om för att göra oss i ordning för kvällen. Det var vår sista kväll i Spanien för den här sommaren så vi fick ägna en del tid åt att packa våra väskor innan vi kunde ge oss iväg för en mysig middag.

Estepona

Vi åkte in till Estepona och gick längst huvudgatan somledde fram till restaurangstråket. Kvällslivet var igång och det var ett härligt sorl med prat och skratt.

I enden av gatan ligger ett litet torg med några restauranger. En av dem, en argentinsk restaurang, hade vi tidigare kollat in men inte besökt, restaurante Sur.

Anki på restaurang i Estepona

Vi slog oss ner vid ett av deras bord på det lilla torget och beställde in varsitt glas rödvin under tiden vi grunnade på vad vi skulle beställa in från menyn.

Då vi såg att de hade samma typiska argentinska förrätt som vi provat i Sabinillas, fast nu med kycklingfyllning, bestämde vi oss för att prova det.

Restaurang i Estepona

Till varmrätt beställde vi in kyckling respektive fläskfilé.
Maten var god och tjejen som serverade oss var mycket trevlig. Vi åt, sippade på rödvinet och sammanfattade vilken härlig semester vi haft här nere i Spanien.

Lasse på restaurang i Estepona

Någon efterrätt orkade vi inte denna kväll men vi kände oss väldigt nöjda.
Vi lämnade restaurangen och gick ut mot den stora gatan som går parallellt med strandpromenaden.

Restaurang i Estepona

Utmed strandpromenaden satt folk på restaurangserveringar men många strosade bara sakta och njöt av kvällen.

Estepona

Längre fram på strandpromenaden fanns marknadsstång. Flertalet med inriktning på böcker, men det fanns även marknadsstånd med prydnadssaker eller smycken.

Vi lämnade strandpromenaden och Estepona stad och åkte tillbaka till Monte Viñas.
Vi tog en kort promenad i området och till områdets pool där vi kunde se delar av vår urbanisation och Manilva by fint upplyst.