Söndagsmarknad

Ännu en solig och varm dag låg framför oss när vi drog ifrån gardinerna till sovrummet. Det var söndag vilket innebär marknadsdag i Estepona. Men för att orka med det behövs lite näring och vi gjorde oss i ordning och åt frukost.

Mot Estepona hamn

Vi körde in mot Estepona och hittade en parkering en kort bit ifrån hamnen. Rondellen vi stod vid hade förändrats något sedan senast. Nu hade de placerat en ganska stor båt på den som passar bra och symboliserar verkligen hamnden och Estepona som stad.

Vi promenerade den korta biten ner till hamnen där marknaden var i full gång. Vi tog den vanliga rundan och kollade in utbudet. Här säljs kläder, smycken och accessoarer, leksaker, skivor etc. Oftast kommer man alltid därifrån med någon liten sak.

Solen låg bakom några moln vilket var skönt då värmen ändå var påtaglig och vätskebehovet satte snabbt in. Det finns ett antal serveringar utmed hamnstråket där marknaden ligger. Vi slog oss ner vid ett litet bord i solen på Reinaldos uteservering och beställde in varsin kall Coca-Cola. Där satt vi en stund och studerade folket som passerade vilket är ganska roligt att göra på en sådan här marknad. Det finns väldigt många olika typer av människor och stilar.

Reinaldo, vid Estepona hamn

Efter att ha släckt törsten fortsatte vi på marknadens andra halva. Marknaden var kanske något mindre än tidigare år, men det är marginellt. Kanske är det så att Sabinillas marknad som vi körde förbi på vägen till Estepona ökat så mycket att vissa besökare väljer att åka dit istället.

Mot Estepona hamn

Vi kände oss nöjda med marknadsutbudet men ville gärna stanna kvar i Estepona en stund. Vi lät bilen stå och promenerade bort ifrån hamnen in mot stan. Stora affischer utmed gatorna gjorde reklam för den stora matadoren som skulle vara på Esteponas tjurfäktningsarena denna söndag. Vi passerade arenan och såg att mer folk än vanligt befann sig runt om den, kanske för att köpa biljetter. Men tjurfäktning är inget som lockar oss och vi gick vidare utmed gatan till vi kom fram till strandpromenaden.

Lasse tar en öl i Estepona

På charmiga Paraiso del Mar satte vi oss vid ett av de små borden utmed strandpromenaden. Perfekt läge och eftertraktade bord men vi hann sätta oss innan den spanska lunchen började. Vi beställde in varsin San Miguel och en stor ensalada mixa med bröd. Solen sken och vinden fläktade skönt. Vi blickade utmed havet och de strandbadande spanjorer som njöt av strandlivet.
På stranden bara någon meter ifrån oss stod restaurangens lilla båt där en man grillade sardiner på beställning. Och han fick mer och mer att göra. Med bara händer hanterade han den varma grillen och grillade och levererade spett efter spett med nygrillade sardiner.

Paraiso del Mar, Estepona

Det var så mysig miljö att vi beställde in en till öl tillsammans med en tallrik pommes. Vi blev sittande här ett tag och insöp miljön och atmosfären.
Borden var fulla av spanska familjer. Söndagen är spanjorernas stora stranddag och under siestan går den gärna och äter stora luncher tillsammans. Vartenda bord var upptaget och folk stod och köade i väntan på bord.

Vi kände oss nöjda och släppte vårt bord för att ta en liten promenad utmed strandpromenaden.

Estepona strandpromenad

Inåt stan visste vi dock att det skulle vara ganska stängt så vi vände tillbaka och gick samma gata som vi tidigare gått.

Tjurfäktningsarenan är en ganska läcker byggnad och vi gick dit om för att kolla in den på lite närmre håll. Vi gick runt och även upp emot de övre ingångarna till arenan som dock självklart var stängda.
Förberedelser inför kvällens tjurfäktning ägde troligtvis rum innanför. Vi diskuterade det faktum att tjurfäktare och matadorer fortfarande har stjärnstatus i Spanien vilket tydligt märks på affischerna för detta event.

Esteponas tjurfäktningsarena

Åter hemma i huset i Monte Viñas tog vi det lugnt några timmar. Läste, gjorde lite trädgårdsarbete och slappade i den sköna skuggan. Planerna för kvällen var inte satta men någonstans skulle vi åka för att äta. Vi pratade om närliggande byar men bestämde oss för att se vad vi kände för när vi satte oss i bilen.
Det var en ljuvlig spanienkväll. Inte en vindpust och härligt skönt varmt.

Anki

Vi hoppade in i bilen och körde mot Estepona. Under tiden pratade vi om att åka upp till Benahavis men det är en bit extra att köra dig och klockan var kring tio på kvällen. Vi körde därför av mot Estepona och parkerade bilen där för att strosa omkring lite i stan.

Estepona restaurangstråk

Vi har några favoritrestauranger inne stan men var också nyfikna på de nya ställena som dykt upp. Utmed restauranggatan finns flera typiska spanska enkla serveringar. Borden var fullsatta och kvällslivet på topp. Ett härligt spanskt sorl fyllde atmosfären.

Efter att ha gått runt och kollat in utbudet slog vi oss ner på Aguilar restaurang. Barn sprang omkring och lekte bland stolarna. Vid ett av borden satt en härligt gäng gamla tanter skrattade och tjattrade på under tiden servitören ställde ner tallrikar med tapas till dem. Vårt bord var det sista lediga bordet och ett par som kom strax efter sig satte sig på barstolar vid tunnan som tidigare agerat dekoration.
Vi fick in menyn och beställde in husets vin och vatten.

Anki

Anki beställde sedan in fläskfilé medan Lasse beställde in svärdfisk. Det var en underbar kväll och skönt att sitta på uteserveringen, njuta av maten och ta del av kvällslivet.

Restaurang

Mätta och belåtna lämnade vi restaurangen och strosade längsmed gatorna bort till Plaza de las Flores. Här var caféerna och glassbarerna fullsatta både utmed och på själva torget. Glass ser alltid gott ut men vi var så mätta att vi valde att bara strosa omkring vid torget utan att sätta oss.

Plaza de las Flores, Estepona

Månen sken vackert och vi stod en stund uppe på vårt tak till huset i Monte Viñas innan vi gick och la oss efter ännu en dag i parasiet.