Puerto de la Duquesa, Spanien

Härtiginnans hamn

Efter några timmar i huset åker vi ner till La Duquesa vilket visar sig bli så trevligt att vi faktiskt stannar hela kvällen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

När vi vaknade hörde vi hur vinden ven i palmbladen utanför. Men himmeln var lika blå som vanligt.

Frukost i Monte Viñas

Vi gick ner och fixade rostade mackor och lite annat till frukosten och satte oss i trädgården med detta. En del av trädgården låg fortfarande i skugga, solen hade inte riktigt hunnit komma över hela. Men vi satte oss med ryggen mot solen och njöt av frukosten. Några direkta planer för dagen hade vi ännu inte. Det är delvis det som är så skönt här nere, att ta dagen som den kommer.
Efter att ha burit in efter frukosten la vi oss i solstolarna och kopplade av med våra böcker. Anki läste lite i en Lonely Planet bok vi har om Andalucien.

Anki solar

Vinden fläktade skönt och gjorde att den heta solen och värmen inte kändes fullt så stark som den faktiskt är.

Radion spelade spanska poplåtar.
När klockan närmade sig två gick vi in och satte på lite kaffe. Det blev en mysig fika ute i solen i trädgården.

Fika i Monte Viñas

Resten av eftermiddagen tillbringade vi i solen, vi läste, lyssnade på spansk musik och jobbade lite i trädgården.

Monte Viñas

Klockan gick snabbt och hade snart passerat fyra. Vi gick in och klädde om för att ge oss iväg en sväng. Vi bestämde oss för att åka ner till La Duquesa. Ordet duquesa betyder Hertiginna på spanska.
Det var lite av en mellantid och det var förvånansvärt lugnt i hamnen.

Puerto de la Duquesa

Vi strosade omkring och tittade på båtarna i hamnen och uteserveringarna. Längst bort finns numera även en liten strandpromenad där vi strosade runt en stund.
Vi gick tillbaka mot hamnen och lockades av uteserveringarna. Vi slog oss ner på Dolphins och beställde in varsin San Miguel. Till detta tog vi också varsin tostada med ost och tomat.

Anki i Puerto de la Duquesa

Man sjönk skönt ner i stolarna och vi njöt av eftermiddagssolen och den kalla ölen. Vi blev sittandes en bra stund. Tanken var egentligen att vi skulle handla i supermercadon men just när vi satt här skönt tillbakalutande i solen med en kall öl kändes den tanken väldigt långt borta. Miljön var härligt och när Lasse beställde in en öl till tog Anki ett glas vitt vin.
Vi tar dagen som den kommer här och tanken vi hade att handla för att eventuellt grilla i trädgården försvann. Vi bestämde oss för att stanna i La Duquesa. Folk kom och gick under tiden vi satt och sippade vårt öl och vin.

Puerto de la Duquesa

Några timmar senare reste vi oss och promenerade längstmed hamnstråket. Restaurangerna hade nu fyllts på av gäster. Vi har några favoritrestauranger här men bestämde oss för att testa en indisk restaurang vi inte tidigare besökt. Vi slog oss ner på uteserveringen och beställde in varsitt glas rött och mineralvatten under tiden vi begrundade den digra menyn. Här fanns mycket att välja på. Som tilltugg ställde de in papadums med diverse såser.

Passage to India, Puerto de la Duquesa

Till slut bestämde vi oss för en chicken punjabi och en chicken masala balti, ris och naanbröd. Maten var ljuvligt god. Nog för att vi ätit mycket god indisk mat men det här var faktiskt bland det godaste indiska vi ätit på länge.

Puerto de la Duquesa

När vi tog in notan frågade servitören om han inte fick bjuda på ett glas. Det är oftast inget speciellt de bjuder på och det hör till att man godtar det. Av valmöjligheterna av äpple, persika och mango tog Anki persika och Lasse mango. Det smakade nästan som juice och vi drack ut de små glasen samtidigt som vi betalade för oss.

Vi tog en liten sväng för att se kvällslivet i La Duquest men kände oss ganska nöjda och begav oss tillbaka.

Passage to India, Puerto de la Duquesa

Vad som egentligen bara skulle bli en sen lunch blev en hel eftermiddags-kvälls aktivitet. Men en väldigt trevligt sådan och vi var mycket mätta och nöjda när vi kom hem och avslutade kvällen i huset i Monte Viñas.

Relaterade Sidor

Top - Monte Viñas, Manilva

Monte Viñas

Urbanisationen Monte Viñas skapades 1978 och ligger vackert beläget på en sluttning nedanför byn Manilva. I september är den omtalade vinfestivalen. En otrolig festival som byborna pratar om året om. Har du möjlighet att vara här vid denna period är det väl värt ett besök i byn.