Från Atiu till Rarotonga

När vi vaknade vid åttatiden på morgonen blåste det tyvärr rejält och det var väldigt grått på den annars så vackra ön. Vi slog upp dörrarna till verandan och förberedde för frukost.

Frukost på Atiu Villas

Under tiden vi åt frukost klarnade vädret upp. Vår korta vistelse på Atiu var snart till enda. Men vi hade fortfarande några timmar kvar.
Vi frågade KiiKii om vi kunde låna en moped under någon timma och körde iväg en kort sväng.

Vy - Atiu, Cook öarna

Färden gick genom byn och fortsatte ner till hamnen en sväng innan vi vände tillbaka mot byn. Andys bensinstation var stängd, precis som den varit varje gång vi passerat. Man kan undra när den är öppen?

Bensinmack - Atiu, Cook öarna

Gatorna var lugna. Men vid en korsning var det lite liv. Här stod en lastbil och runt om den ett gäng män redo att hoppa upp. Hela flaket var fyllt av männen som glatt hejade på oss när de körde förbi oss.

Gatuvy - Atiu, Cook öarna

Tiden gick snabbt och vi lämnade byn för att återvända till vårt boende. På högra sidan på vår väg ligger Terangi-Nui Cafe & Craft som vi hade haft tankar på att besöka för att se vad det var för något ställe, men tiden har gått snabbt och det fick räcka att ta ett kort på det.

Terangi-Nui Cafe & Craft - Atiu, Cook öarna

Idag fanns ingen osäkerhet om vilken väg vi skulle ta vid det vägskäl som vi igår körde fel vid. Snart var vi framme vid Atiu villa.

vägskäl - Atiu, Cook öarna

Det mesta var ihop packat så det viktigaste nu var att betala för vår vistelse här. Roger satt och jobbade med annat under tiden Kiikii fick räkna ihop räkningen för våra dagar hos dem.
De tyckte precis som vi att det var tråkigt att vi skulle resa, men de var mycket glada för att vi valt att ändå komma och besöka Atiu vid vårt besök på Cook.

Anki och Kiikii på Atiu Villas, Atiu, Cook öarna

Det är faktiskt inte så många turister som väljer att besöka Atiu. Det är faktiskt till och med så att många som faktiskt bor på andra öar inte heller besöker denna vackra ö.

Roger hade lovat oss att skjutsa oss till flygplatsen och det blev tid för oss att ge oss iväg. Kiikii kramade om oss och önskade oss en fortsatt trevlig resa, och vi lovade att maila en hälsning till dem när vi kom hem till Sverige.
Med Rogers bil lämnade vi Atiu villas bakom oss.

Infart till Atiu Villas, Atiu, Cook öarna

På vägen till flygplatsen gjorde Roger ett snabbt stopp vid Central Store för att hämta något. Vi passade på att fråga Roger om ett omtalat skeppsbrott på ön. Vi visste att delar av skeppet skulle ligga kvar men hade inte lyckats hitta det på våra egna turer på ön. Det visade sig att vi var nära så vi körde ner till hamnen där Roger stannade till med bilen för att kunna peka ut vrakdelar från skeppet Edna. Bland buskar och träd ser man här biten av båtens för. Järnet hade rostat kraftigt.

Atiu flygplats
Atiu flygplats.

Sista sträckan mot flygplatsen såg vi åter alla de män vi tidigare sett på lastbilen. De höll på att laga hål i vägen och vinkade glatt och igenkännande till oss när vi passerade.

Roger - ägare av Atiu Villas, Atiu, Cook öarna
Roger skjutsade oss till flygplatsen.

Framme vid den lilla flygplatsen tog Roger fram den påse han hämtat i affären och tog ur denna fram vackra blomsterhalsband som han hängde på oss.
Det hade samlats ett gäng personer vid det lilla skjulet som agerade flygplats som antingen skulle hämta eller lämna någon.

Lasse & Anki med blomsterkransar vid Atius flygplats

När vi checkade in våra väskor sa en man ”no boarding pass, just choose your seat”, alltså bara fritt fram att stiga ombord på planet och ta plats var det passade oss. Men än så länge hade inget plan landat.

Atiu flygplats

Planet vi skulle flyga med landade 20 minuter efter utsatt tid, vilket vi ändå tyckte var ganska punktligt för att vara sådana här små öar.
En mängd barn stod samlade och tittade med spänning när planet landade på landningsbanan. Piloten vände runt planet på den lilla vändzoon som ligger precis vid flygplatsskjulet och stängde av motorn.

Öns barn tittar med spänning på planet som landar på Atiu flygplats

Roger gick fram och pratade lite med piloterna som satt kvar i cockpit. De berättade att det var sämre väder på Rarotonga och vi skämtade om att vi skulle stanna kvar på Atiu ett tag till.

Roger pratar med piloten - Atiu flygplats
Roger följer oss ända fram till planet och passar på att prata lite med piloten som glatt vinkar till oss ifrån sin plats när vi är på väg till planet.

Bagaget hade lastats ombord på planet och det började bli dags att gå ombord. Vi tog avsked från Roger och lovade honom att rekommendera andra turister att besöka denna ö.

Anki på väg upp på Air Rarotongas plan, Atiu flygplats

Roger vinkade till oss när vi gått ombord och tagit plats i det lilla planet. Snart startades motorn och vi körde förbi Atius lilla flygplats och lyfte snart ifrån ön.

Atiu flygplats sett ifrån planet

Vädret var som sagt mycket fint på Atiu och vi fick en vacker vy över den gröna ön när vi lyfte.

Atiu ö sett ifrån planet

Vi var dock förberedda på sämre väder på Rarotonga och vi märkte snart att vädret utanför oss i planet snabbt blev mörkare.

Inne på planet
Ombord på det lilla planet som förde oss mellan Atiu och Rarotonga.

När vi flög in mot Rarotonga såg vi att det regnade över ön. Under landningen ryckte det en hel del i planet av blåsten.

På väg att landa på Rarotonga

Landningen gick dock bra och så var vi åter tillbaka på den ö vi startat från här på underbara Cook. När vi lämnade planet regnade det rejält. Vi gick från planet och in i flygterminalen där vi hämtade ut vårt incheckade bagage vid en terminal på framsidan av flygplatsen.

När vi nu ändå var på flygplatsen gick vi in på Air New Zealands kontor. Då vi fått vänta några dagar på vårt bagage då vi anlände till Cook gjorde att vi hade några kvitto på nödvändiga inköp de första dagarna som vi skulle redovisa för flygbolaget. De granskade inte kvittona så noga och ersatte oss med 100 nya zealänska dollar i kontanter.

Den franska familjen vi mött på Atiu hade också flugit tillbaka till Rarotonga. De hoppade på en buss som åkte åt motsatt håll vad vi skulle till. Vi gick över vägen utanför flygplatsen och inväntade bussen åt andra hållet, söderut.
Från flygplatsen är det egentligen promenadavstånd till stan men med tanke på att vi hade en tung stor ryggsäck plus varsin mindre välfylld med oss valde vi att invänta bussen som mycket snart dök snart upp. Fem minuter senare kunde vi hoppa av i stadens centrum.

Då vi inte bokat in något på Fiji, som var nästa ögrupp att besöka på vår semester, bestämde vi oss för att ta en stund på ett Internet café. Det blev lite uppdatering av Limewave men främst mail gällande Fiji samt naturligtvis mail till våra vänner och familjer.

Pizza på Café Salsa, Rarotonga - Cook öarna
Café Salsa i centrala Rarotonga

Klockan var strax efter tre när vi tog ett bord inne på Cafe Salsa. Servisen berättade att de just slutat servera från lunchmenyn och att man nu gått över till pizza menyn. Det var ok för oss och snart kunde vi hugga in på en god vegetarisk pizza.

Café Salsa, Rarotonga - Cook öarna

Eftersom vi inte hade bokat något hotellrum för natten gick vi till turistinformationen där vi fick hjälp av trevliga Nane Matapo. Det kan vara lite svårt generellt att boka rum för enbart en natt på Rarotonga, men vi berättade att vi varit här tidigare men sedan besökt andra öar i ö-gruppen.

Turistinformation, Rarotonga - Cook öarna

Vi blev tipsade om flera ställen och Nane Matapo ringde och kollade pris och tillgänglighet åt oss. Valet föll på Tianas Beach Villas där vi dessutom kunde behålla rummet hela nästa dag vilket passade perfekt då vårt plan till Fiji inte gick förrän senare på kvällen.

Gata Rarotonga - Cook öarna

Klockan hade hunnit bli halv sex och affärerna höll på att stänga när vi gick bort till Cooks corner. Här fick vi vänta några få minuter innan bussen dök upp.
Man får betala extra när man har med sig stort bagage. Det blev att betala en barnbiljett på $1,50 extra för vår stora ryggsäck, vilket är halva priset för vad en vuxenbiljett kostar. När vi hade tagit plats Tianas Beach Villas bussen ut från stan söderut längs kusten.

Buss, Rarotonga - Cook öarna

Vi bad att bli avsläppta vid Kuras Kabanas men bussen passerade Kuras och fortsatte en bit innan den stannade till och släppte av oss. När vi lämnade Rarotonga för några dagar sedan hade vi nämligen lämnat den ena ryggsäcken på Kuras där vi tidigare bott. Väl framme vid Kuras så var ingen här så vi kunde inte komma åt den, men vi hade även morgondagen på oss att fixa detta.

Infart till Tianas beach villas, Rarotonga - Cook öarna

Vi fortsatte söderut längs vägen tills vi stötte på skylten till Tianas Beach Villas. På den lilla vägen mot stranden kom en man med barnvagn och mötte oss för att visa oss till vår strandstuga, nummer fem.

Tianas beach villas, Rarotonga - Cook öarna

Det var en rymlig stuga med en stor balkong som egentligen var avsedd att vara uppdelad mellan två stugor men eftersom ingen bodde i grannstugan hade de tagit bort det som normalt delade upp balkongen och vi kunde nu ha hela balkongen för oss själva. Stranden ligger direkt nedanför.

Vy över stranden ifrån balkongen på Tianas beach villas, Rarotonga - Cook öarna
Vy över stranden ifrån balkongen på Tianas beach villas.

Vi släppte av vår saker och gick tillbaka norrut på ön för att besöka The Internet Cafe. Ägaren stod som vanligt bakom disken och vi började snacka med honom om våra besök på övriga öar som intresserade honom. Han var facinerad av några av de mer svårbesökta öarna och atollerna bland Cook öarna, men han hade aldrig varit på någon annan ö än Rarotonga.

Internetcafe, Rarotonga - Cook öarna

Vi beställde kaffe, uppdaterade LimeWave och skickade iväg lite mail. Regnet öste ner utanför och vi blev kvar en timma.
På vår väg tillbaka till vårt boende passade vi på att kolla in några matställen på vägen.

Skymning på Rarotonga, utanför Internetcafet, Rarotonga - Cook öarna

När vi kollade in The Pacific Resort Rarotonga kändes det som ett helt rätt ställe att tillbringa vår sista helkväll på Rarotonga. Men vi gick om rummet på Tianas först för att byta kläder inför restaurangbesöket. På vägen hem passade vi även på att köpa lite bröd och dryck på JMC livsmedelsbutik till morgondagens frukost.

Tillbaka på Pacific Resort Rarotonga fick vi fick ett mysigt bord längs sidan på lokalen. Ett litet band underhöll med söderhavstoner på ukelele. Servitrisen var trevlig och extremt serviceminded när vi skulle välja vin. Vi började med varsitt glas av Gunn Estate Merlot Cabarnet.

Anki på Restaurang, Rarotonga - Cook öarna

Lasses middagsval föll på en tonfiskrätt vid namn Aai Tau Ta Rukau; Tonfisk och Rukau (en lokat typ av spenat), tillagad i kockonötsmjölk, serverad på potatis mos och en sås på kockos och lime.

Middag på Restaurang, Rarotonga - Cook öarna

Anki valde en Lomo Saltado; Sirlion stir fry peruvian style, with red capsicum, red onion and tomato, served with steamed rice.

Anki valde en Lomo Saltado; oxfile stekt på Peruianskt vis, med röd paprika, röd lök och tomater på ångkokt ris. Båda maträtterna var mycket goda och vi njöt av vår tillvaro i Söderhavet.

Restaurang, Rarotonga - Cook öarna

Ukelele orkestern började fråga runt var gästerna kom från och de flesta kom naturligtvis från Nya Zealand. När vi berättade att vi var från Sverige blev ett äldre par från Tyskland som satt strax intill oss glada och berättade att de hade vänner både i Sverige och Norge.

Vi ville ha ytterligare ett glas rött men var lite osäkra vilket vin vi skulle välja, varpå servitrisen kom med ett smakprov på ett vin hon rekommenderade. Smakprovet var nästan ett hela glas var som hon lät stå kvar när vi beställde in två glas av detta vin.

Lasse på Restaurang, Rarotonga - Cook öarna

Sötsuget fick oss att beställa in efterrätt och det blev en paj av maräng, passionsfrukt med färska bär och tropiska frukter. Till desserten drack vi ett Wyndham Estate Bin 555 Shiraz.

Pacific Resort omgivning, Rarotonga - Cook öarna

Vi var bland de sista som kom till restaurangen, och vi var definitivt sist kvar. Mätta och mycket nöjda betalade vi och tackade för oss. Innan vi lämnade området gick vi omkring lite och tittade på den vackra miljö de byggt upp för hotellet med små gångbroar av trä över porlande bäckar i en mycket lummig miljö.

Pacific Resort, Rarotonga - Cook öarna

Det var becksvart ute denna kväll och vägen var dåligt upplyst när vi gick hem. Emelllanåt använde vi våra mobiltelefoner för att skapa lite ljus. Sista biten var avsaknaden av ljus fullkomlig. Få bilar körde förbi så vi fick inget ljus ifrån några bilar heller, men vi lyckades hitta hem i mörkret.

Tillbaka på rummet slocknade vi bums, trötta efter resdagen och efter en trevlig kväll på en fin restaurang.