Regn men ändå så vackert

Vi gick upp strax efter åtta. Det hade regnat ute och himmeln var fortfarande ganska mörk.

Morgon

Vi dukade fram frukost på verandan och satte oss och åt i lugn och ro. Vädret såg inte ut att bättra sig. Ytterligare en regnskur kom och det var grått och molnigt.

Anki skriver vykort på verandan under tiden regnet håller i sig

Vi passade på att skriva vykort och skrev ikapp resedagboken. Vår trevliga värdinna kom förbi med utbyte av handdukar och lakan men var tydligen på väg någonstans och hade inte tid att prata lika mycket denna gång som hon brukar.
Det något tråkiga vädret höll i sig och vi satt kvar på vår veranda där vi skrev och läste under större delen av förmiddagen.

Familjen arbetar hårt för att bli klar med det sista huset i tid. Om några dagar kommer gäster som ska bo där.
Familjen arbetar hårt för att bli klar med det sista huset i tid. Regn hindrar dem inte. Om några dagar kommer gäster som ska bo i det nybyggda huset.

En bit in på eftermiddagen började det lossna vädermässigt, molnen blev allt glesare och vi gick gick ner på stranden. Med det allt bättre vädret så började vi strosa norrut längs stranden.

Sjöstjärna på stranden.

I vattnet såg vi något som var lite färgstarkare än vanligt, en blå sjöstjärna. Den var klarblå och perfekt i sin form. Vi lyfte upp den på skaftet till ett palmblad varpå den formade sig runt, nästan som den smälte. Men vi la snabbt tillbaka den i vattnet och den återgick med en gång till sin perfekta form.

Strandremsan

Molnen lättade allt mer och värmen tilltog under vår promenad. Då och då tog ett stort stim med fiskar flera skutt ovanför vattenytan. Förmodligen var det någon större rovfisk som jagade dem.

Fiskstim

Norrut fanns mer små korallbildningar längs stranden. Vi vände när vi nådde den norra delen av kusten vid punkten där vi stannat till dagen innan.

Strandremsan

På väg tillbaka passerade vi en beachbungalow där det stod en stor filmkamera på stativ riktad mot himmeln. Mycket sannolikt var det det filmteamet som samlade klippmaterial till amerikanska Survivor.

Kamera på stranden

Det var en vacker vy som vi fick på väg tillbaka, med spegelblankt vattten, palmkantad strand och gröna kullar bortom.

Fågel

Det var mycket lugnt på stranden. Vi var nästan ensamma där förutom någon av lokalborna som stod och sopade på stranden. Borta vid vårt boende kunde vi skymta att de jobbade med huset.

Krabba

Några fåglar flög förbi, fiskarna hoppade friskt i vattnet och en och annan krabba som snabbt tog sig fram över sanden kröp ihop och gömde sig när vi närmade oss.

Tillbaka till vårt boende

När vi kom tillbaka till vår villa satte vi oss på verandan och tog en öl och lite chips. Ute i havet flöt en båt omkring med några barn på. De lekte och skojade. Hoppade i vattnet, skrattade och hade kul.

Lekande barn i vattnet

När vi samlat nya krafter gick vi ut till vägen som vi följde söderut. Regnet hade upphört och solen sken vackert på den lummiga naturen. Ön är ganska kuperad och är mycket vacker.

Öns natur
Vi tittar på den vackra naturen på vår väg mot affären.

På Cook islands är det vänstertrafik som gäller. Trafiken är dock väldigt lugn och mest är det moppar som kör förbi en. Är vädret ostabilt stannar ibland bilar till och frågar om man vill ha skjuts. Vi tyckte dock det var skönt att röra oss nu när vädret verkade ganska ok och promenerade gärna en bit.

Gata

Vi har fått många underbara blomsterkransar under vår vistelse på Cook island. De doftar helt fantastiskt och allra mest förälskade är vi i den vackra typiska söderhavsblomma som vi vid vår senaste resa i Söderhavet också fick.

Typisk söderhavsblomma

Blomman finns i gult och rosa och doftar gudomligt. Man önskar man kunde ta med dem hem.
Vi hade för oss att vi sett dessa blommor på buskar tidigare men här såg vi dem högst uppe på ett träd som nästan såg dött ut.

Träd som blomman växer på

Vi kom fram till Spider Internet. Förutom Internet har de här även försäljning av diverse varor. Man kan köpa dricka, tilltugg, pasta och lite andra lättare matvaror. Vykort har de också även om utbudet inte är så stort. Vårt huvudsyfte var att köpa en flaska vin och vi hittade en flaska rött som såg bra ut.

Solnedgång
Solen börjar gå ner och vi springer över vägen och ut på stranden för att ta del av den vackra solnedgången.

När vi kom ut ifrån butiken hade solen börjat gå ner. Vi sprang över gatan och ut på stranden för att inte missa en vacker solnedgång. Och denna kväll kändes den extra färggrann.

Flera av lokalbefolkningen som bodde i huset strax intill där vi stod kom också ut för att titta på solnedgången.

Under vår väg tillbaka fick vi sällskap av ett gäng grisar som bökade omkring vid vägkanten. Grisar är tydligen väldigt vanligt här på Aitutaki även om vi inte sett många.
Skymningen föll mycket snabbt och när vi kom hem var det helt mörkt.

Solnedgång

Denna kväll hade vi bestämt oss att stanna hemma i vår mysiga villa. Vi lagade mat och drack lite rödvin. Vinet vi köpt var ett australiensiskt vid namn Zilzie, Buloke Reserve, Shiraz 2003. Kvällsmaten blev en enkel men god pastarätt. Även om det är mysigt på restauranger kändes det skönt att vara hemma en kväll. Och utbudet här på Aitutaki är ju också något begränsat.

Under kvällen kollade vi lite på vår kommande resplan för de närmsta dagarna och skrev dagbok. Det blir inga sena kvällar här på Aitutaki, men det gör ingenting – här är det dagarna man lever för.