Akitua motu och Island Night

Utvilade vaknade vi vid åttatiden på morgonen och strax därefter var vi uppe och förberedde frukost. Vi intog frukost på verandan och njöt av en perfekt morgon. Precis som det skall vara på en sån här plats.

Frukost

Teetu dök upp med moppen och bad om ursäkt för hon varit sen, hon hade lovat oss att låna mopeden dagen innan men glömt bort det på morgonen. Oss spelade inte det någon roll, vi hade inte bråttom.

Väg
Vid norra delen av ön ligger den gamla landningsbanan. En bit därifrån ligger öns golfbana.

Vi packade ned badkläder och handdukar och körde till norra änden av ön, och utmed östra sidans lilla väg till vi kom till en golfbana. Vi vände om och körde till ena änden av den gamla landningsbanan vid flygfältet.

strand

Härifrån fick vi en vacker vy över ena delen av ön och över stranden och havet.

Strand
Stranden vid norra änden av ön.

Här var vattnet klart och man kunde se mycket fisk från stranden. Ibland hoppade hela stim med småfisk över vattenytan.

hav
Många fiskstim simmade omkring i vattnet vid den norra delen av ön.

Vi körde vidare ut mot den nya landningsbanan och ner på den lilla halvön, som vi besökt dagen innan. Efter den långa vägen parallellt med landningsbanan tog vi idag vägen till vänster som ganska snart kom till ett slut.
Här hade vi läst att det skulle finnas en bro men den visades ha blivit ersatt av en liten färja.

Oavsett vägen över vattnet visste vi att man var tvungen att be om lov för att komma över. Vi började prata med en man som hänvisade han till en telefon i ett skåp strax intill. Dessutom tipsade han oss. ”They usually don’t let people over, but tell them you’re going there to have lunch”.

Färja over till Akitua motu
Den lilla färjan tar oss över till Akitua motu.

Vi fick en receptionist på tråden som lät osäker och råkade koppla bort oss. Vid andra försöket fick vi OK och satte oss på färjan som strax körde över oss till Akitua motu. Ön är privatägd och hela ön besitts av The Aitutaki Lagoon Resort & Spa, kanske det mest exklusiva stället på Aitutaki.

Akitua motu

I ena änden av ön går en sandbank ut i vattnet. Innan vi kom alldeles längs ut hittade vi den perfekta platsen intill en palm längs vattnet och den otroliga vyn av denna del av lagunen. Om det varit vackert dagen innan så var detta om möjligt ännu mer paradisiskt.

Stranden på Akitua motu.

Vi lånade två solstolar på stranden och la oss ned. Himmeln var klarblå med knappt ett moln i sikte. Vattnet skiftade i alla dessa fantastiska nyanser av turkos och blått.

Utsikt ifrån Akitua motu
Vy över till andra sidan ifrån Akitua motu.

När hettan blev påtaglig hoppade vi i det sköna vattnet. Vi klev upp på sandbanken en kort bit från strandkanten och gick omkring här med vatten till anklarna. Efter vi torkat en stund stående la vi oss åter på solstolarna och när vi insupit omgivningen och värmen tog vi och läste lite i våra pocketböcker vi tagit med.

Akitua motu

Vi slappade i solen till halv tre på eftermiddagen då vi gick upp till The Flying Boat för dricka och lunch.
Serveringen har bord både ute och inne, men vi ville självklart sitta på den charmiga träterassen för att njuta av utsikten.

Anki på Akitua

Utsikten söderöver från denna strandrestaurang var helt otrolig. Den kvinnliga servitrisen var både trevlig och serviceminded. Vi satte oss ner vid ett bord längst ut på terrassen och beställde in varsin cocacola under tiden vi tittade på menyn.

Lasse på lunchrestaurangens terass på Akitua motu

Anki valde en hamburgare med pommes medan Lasse tog en sub, amerikansk macka, med pommes.
I väntan på maten kollade vi bland annat på fiskarna som simmade omkring i havet nedanför oss. Vi såg ett par ganska långt ute i vattnet som gick upp på en sandbank och satte sig.

Anki på lunchrestaurangens terass på Akitua motu

Den kalla coca-colan satt riktigt gott i värmen. Maten var också mycket god.
Efter lunchen beställde vi in ytterligare dricka och satt kvar och njöt av den helt underbara utsikten.

Anki njuter av vyn ifrån lunchrestaurangens terass på Akitua motu
Anki njuter av vyn ifrån lunchrestaurangens terass

När vi skulle betala var det något med restaurangens kortmaskin som strulade och vi blev tillfrågade om det var ok att betala i hotellets reception istället. Självklart var det ok för oss och vi blev hämtade av en slags golfbil och skjutsade till receptionen där vi betalade vår lunch.

Strandremsa på Akitua motu
Strandremsa vid ena änden på Akitua motu.

Vi gick tillbaka till stolarna och läste en stund innan vi packade ihop och gick över till andra änden av ön.

Anki vid ena enden på Akitua motu
Anki strosar tillbaka ifrån den ena enden på Akitua längstmed en liten stig parallellt med stranden.

Ett plan flög rakt över oss när det skulle landade. Vattnet låg spegelblankt och stilla. Själva stranden var lite grövre och inte lika fin här som andra änden men omgivningen och vyn var ändå vacker.
Vi strosade runt här en stund men vände sedan tillbaka och gick mot centrumet av den lilla ön.

Den lilla färjan som transporterar folk till och från Akitua motu
Den lilla färjan som transporterar folk till och från Akitua motu närmar sig stranden när vi går mot den.

Timmarna hade gått fort. Eftermiddagen hade kommit och vi kände att det var dags att bege sig tillbaka. Samtidigt som vi vandrade tillbaka såg vi den lilla färjan komma in mot land.

Tillbaka från Akitua motu
Tillbaka på ön ifrån Akitua motu.

Vi gick ombord och satte oss på varsin stol och blev omgående transporterade tillbaka den korta sträckan till Aitutaki ön.

Vägskyltar

När vi kom i höjd med flygplatsens lilla byggnad vände planet, som tidigare flugit över oss. Vi körde längs med startbanan samtidigt som flygplanet lyfte. Moppen hade dock självklart svårt att hänga med när väl planet fick fart vilket gick snabbt. Det var bara kul att se hur länge vi kunde åka med planet parallellt bredvid oss.

Vi vände om och körde tillbaka mot vår del av ön. I höjd med vårt boende mötte vi Teetu på en annan moped.
Vid den lilla macken rullade vi fram, fällde bak sitsen och tog bort tanklocket varpå den äldre kvinnan som skötte macken tankade den full. En kort bit längre bort ligger, vad vi tror är, öns enda Internetcafe Spider Internet. Vi fick låna en minneskortläsare för att kunna ladda upp bilder och fick plats vid en dator. Precis som innehavaren varnat oss för var uppkopplingen mycket långsam. Tyvärr gick det heller inte att ladda upp våra bilder så vi kunde därför inte uppdatera LimeWave. Men vi passade på att kolla mail och svara på några gratulationer som Anki fått dagen innan.

Granne till Spider ligger en livsmedelsaffär där vi passade på att köpa mat till kvällen och massa att dricka. Värmen gjorde oss verkligen törstiga. Vi hoppade på mopeden och körde tillbaka till vårat hotell.

Solnedgång

Efter vi slängt in matvarorna gick vi ned och satte oss på stranden. Solen var på väg ner. Det var en vacker solnedgång med starka färger.

När vi tidigare varit och handlat hade vi planerat att stanna hemma denna kväll, men när vi satt och läste på altanen dök Teetu Tini upp. Hon skulle köra grannarna och frågade om vi ville följa med när de skulle in till stan för att gå på Island night, en dansuppvisning med traditionella danser. Det var ett lysande tillfälle och vi slängde snabbt på oss och följde med.
Grannfamiljen från Nya Zeeland satt redan i bilen. Deras barn satt på flaket och vi tog plats inne i bilen. Teetu körde iväg söderut mot stan där hon svängde ner mot hamnen och bromsade in vid en lång byggnad.

Showen skulle äga rum på Aitutaki Market, en lokal i stan där det dagtid är marknad. Våra grannar slog sig ned för att äta en buffé. Vi slog oss ner med Teetu och lokalbefolkning på några bänkar utmed platsen där uppvisningen skulle ske och beställde in en Victoria Bitter.

Island Night

Det var än så länge ganska få människor samlade. Tydligen hade hela filmproduktionen av amerikanska Expedition Robinson som var på ön en privat tillställning. Annars brukar det vara mycket folk här berättade Teetu.

Orkestern som bestod av två musiker och trummaskin malde dansbands musik, om än med söderhavsinfluenser i soundet. Vi snackade lite med Teetu, mycket om lokala traditioner, hennes bakgrund och hur vårt liv i Sverige var.
Det började samla ihop sig och flera av borden fylldes av besökare.

Island Night

Showen kom igång och musiken bestod av mycket trummor och sång ifrån männen i orkestern som stod bakom dansarna.
Först ut var männen med lite hårdare rytmer och kraftfulla rörelser.

Med lite mjukare framtoning och sång dansade sedan kvinnor och barn. Bland annat fanns ett lite charmtroll som var i 3-4 års åldern som charmade hela publiken.

Hon dansade med inlevelse men började ibland fnissa och älskade uppmärksamheten hon fick av alla.

Island Night
En av de minsta tjejerna i ensemblen charmade publiken ordenligt.

Alla dansare var utsmyckade med blommor och blad. Dansnumren var många och männen och kvinnorna byttes om flera gånger under kvällen.

I slutet av kvällen ville dansarna blanda in publiken och bjöd upp några till dansgolvet. En av männen kom fram och bjöd upp Anki som något motvilligt fick följa med upp. Det visade sig att varje par bestående av en lokal dansare och en ifrån publiken skulle göra individuella framträdanden. Efter att alla par dansat i centrum av golvet några gånger avslutades det hela med att alla dansade tillsammans.

Island Night

När allt var över samlade vi ihop oss och gick ut till bilen. Det var mycket mörkt ute och himmeln var full av vackra stjärnor. Teetu skjutsade oss tillbaka till vår stuga. Vi hade inte ätit så mycket så vi tog några mackor med ost när vi kom hem. Sen skrev vi lite dagbok och läste i våra böcker innan vi somnade.