Sista dagen på Aitutaki

Vi gick upp efter åtta och packade våra dagsryggsäckar för en lagunutflykt till olika Motus. I packningen fanns snorkelutrustning, badhanddukar, kameraprylar med mera. Himmeln var molnig men med vissa revor som avslöjade en blå himmel bakom. Det var bara att hoppas att det skulle klarna upp.

Morgon

Vi satte oss på veranda och åt frukost i väntan på att bli upphämtade. Ingen hade dykt upp när vi var klara. Känslan att något inte riktigt var som det skulle började infinna sig, men vi tog varsin bok och läste. På sådana här öar brukar det inte vara jättenoga med utsatta tider, men snart reagerade även kvinnan som sköter vårt ställe och som hjälpt oss med bokningen. Hon stack iväg och ringde för att kolla upp vad som hänt. När hon kom tillbaka var hon lite uppgiven och ursäktande, tydligen hade någon glömt bort att hämta upp oss.

Eftersom vädret inte riktigt utvecklat sig som vi hoppats så kändes det, om än lite snopet, ändå okej. Hon erbjöd oss att låna scootern under dagen, så att vi ändå skulle kunna hitta på en del.

Inomhusmarknad
Inomhusmarknad i stan.

Vi läste en stund till på verandan och hoppades att regnet snart skulle dra förbi. När det blev uppehåll tog vi scootern och åkte in till stan. Först åkte vi ned mot den lilla hamnen och stället där vi sett dansshowen några kvällar tidigare.

Aitutaki Market
Aitutaki Market, där vi tidigare varit på island night.

På inomhusmarknaden som ligger i stan köpte vi ytterligare vykort. Lasse kollade på en ”söderhavsgitarr”, eller Ukulele som det egentligen heter, men kände sig inte tillräckligt säker på gitarrens kvalitet så det blev inget köp.
I anslutning till marknaden ligger några souvenirbutiker och vi kollade in utbudet innan vi lämnade byggnaden.

Visitor Information Centre, Aitutaki
Visitor Information Centre

Några få meter uppåt den lilla stans stadskärna stannade vi till på Cook Island turist informationscenter. Vi frågade lite om möjligheten att eventuellt göra en egen lagunutflykt nästa förmiddag, men kvinnan som jobbade här var lite osäker eftersom i stort sett alla körde ett standardupplägg med en heldag. Hon gav oss dock några information om några olika arrangörer som vi kunde fråga.

Postkontor med brevlåda på Aitutaki
Stans lilla postkontor med en blå lite charmig brevlåda med hänglås utanför. Här postade vi våra färdigskrivna vykort.

Nästa stopp var det lilla postkontoret där vi köpte frimärken och fick postat några vykort. Aitutaki har egna frimärken, som man bara kan köpa här på ön och som endast går att använda just ifrån denna ö.

Stan är inte stor
Stan är inte stor. Här ser vi en vy nerifrån hamnen till uppåt postkontoret.

På vår väg ifrån posten stötte vi på en äldre kvinna som suttit vid vårt bord på Island Night showen på The Blue Nun på lördagskvällen. Eftersom vi suttit vid samma bord, dock utan att prata, var det som vi kände varandra väl. Hon frågade om allt var bra med oss och önskade oss en trevlig dag.

Superstore

Regnet tilltog och vi gick över till stans största livsmedelsbutik. Anki hittade här en fin sarong och vi köpte även en Aloe Vera gel som skulle vara bra mot insektsbett med mera.
När vi kom ut regnade det fortfarande såpass att vi satte oss på en bänk och väntade på uppehåll.

Karta
Karta med information om vilka områden som är avstängda för allmänheten under tiden som det amerikanska filmteamet är här och spelar in Survivour.

En kort stund senare började det ge med sig. Vi tog scootern och gav oss av. Vi körde nerom hamnen och tittade oss om.

Hamnen nere vid stad

Sedan körde vi en kort sväng runt staden och passerade bland annat en gammal kyrka, den äldsta i hela Cook.

Kyrka

När vi kom till Spider Internet tilltog regnet igen, vilket gjorde att det kändes som ett bra läge att stannade till och gå in här. Vi hade inte ordnat något boende för vår sista dag på Rarotonga och passade därför på att maila till några olika ställen.
Dessutom hade vi inte bokat något boende på Fiji, så vi passade även på att kolla lite alternativ till de dagarna.

blomma
Vår favoritblomma dyker upp här och var utmed vägarna.

Vi lämnade Spider och körde norrut. Vädret var inte så trevligt, det blåste och regnade. På vägen blev Lasse ordentligt blöt av regnet men Anki märkte knappt av det då hon satt bakom Lasse på mopeden.

väg
På väg norrut på ön.

Vi tog oss till trevliga Samade on the beach där vi tänkte det kunde vara trevligt att ta lunch. Man sitter på stranden, rakt ner i sanden, fast med tak över sig. Havet är bara några meter ifrån en.
Det blev varsin god Lion Red, en öl från nya Zeeland, under tiden som vi skrev lite vykort och dagbok.

Samade servering
Trots regnigt och grått väder är det väldigt trevligt att sitta på Samade servering och titta ut över stranden och havet.

Anki hade beställt Toasties medan Lasse valde en fiskburgare på Mahi mahi. Vi njöt av lunchen, beställde in ytterligare varsin öl och tog det allmänt lugnt.
Några kvinnor kom fram och frågade om fototillbehör vi använt till blixten och vi gav dem lite tips.

stranden utanför Samade servering
Utsikt ifrån serveringen över stranden och havet.

Flera personer kom och satte sig på serveringen. Det finns inte jättemycket annat att göra på en ö som denna under sådana här dagar.
Efter några timmar lämnade vi Samade restaurang.

Samade servering

När vi körde tillbaka tog vi en extra sväng om Kia Orana Cruises och frågade om den specialutflykt på en halvdag som vi var intresserade av. Killen på stället hänvisade till ”Captain fantastic” som snart dök upp och gav ett hoppfullt kanske till svar. Han sa de inte hade planer på någon utflykt imorgon men skulle några andra vilja åka ut kanske vi kunde lösa det.

Strand utanför vårt boende
Solen börjar gå ner över Aitutaki. Bilden är tagen vid stranden utanför vårt boende.

Vi körde tillbaka till vår villa. Det var nu solnedgång. Himmeln var molnigt men gav ändå en kort stund av vackert ljus över havet.

Anki i hängmattan på stranden

Vi promenerade längst med stranden och njöt av en vacker solnedgång och av de vackra vyerna.

Strandvy

Imorgon är det dags att åka vidare till en annan ö och trots det inte alltför perfekta vädret tyckte vi det kändes lite sorgligt att behöva ge sig av.

Anki har lagt sig i hängmattan medan Lasse strosar omkring på stranden och fotograferar.

Vi stannade på stranden tills solen helt hade gått ner. Trots de mörka molnen var det vackert.

Solen börjar gå ner

Anki på stranden
Anki på stranden för att titta på solnedgången.

När vi klätt om inför kvällen tog vi varsitt glas vitt vin på verandan. Sedan gav vi oss av. Sista kvällen på Aitutaki hade vi bestämt oss för att återvända till Te Vaka bar & grill restaurang vilket ligger bara en kort promenad bort från vårt boende.

Vi beställde in rödvin som vi sippade på tills maten kom in. Anki åt kycklingbröst med rukau (en lokal spenat) med goda kryddor medan Lasse njöt av fisk; Cajun Mahi-mahi (Garlic mashed potato, calemares, paw-paw salsa). Maten här är mycket god, mycket smakrik och mycket god kryddsättning.

Lasse på restaurang

Trots att vi var mycket mätta efter rikliga portioner beställde vi in en Hot fudge Sundae till dessert som vi delade på.

Inne på restaurangen

På väg ut från restaurangen träffade vi på de två kvinnor vi stött på när vi var på Samade tidigare på dagen. De var lite rädda för mörkret och hade hoppats vi skulle åt samma håll, men tyvärr bodde vi åt helt motsatta håll.
När vi kom hem hade inte utflyktsbolaget lämnat något meddelande till oss och vi antog det innebar att det inte skulle bli utflykt nästa dag. Innan vi la oss samlade vi ihop våra grejor och påbörjade vår packning. Vi var trötta och när vi la oss gick det snabbt att somna.