Inspiration to exploration

Sen eftermiddag i Puerto de La Duquesa, Spanien

Till Andalusien

Från Sveriges söder till Spaniens dito och vackra sluttningar i Monte Vinas spenderar vi eftermiddag i Puerto de La Duquesa och kvällen i Sabinillas. En perfekt start på en semester i Andalusien!

Det är inte ofta vi flyger från Malmö nu för tiden, men denna resa till södra Spanien avgick från Malmö Airport och skulle ta oss med direktflyg till Malaga. Otroligt skönt och smidigt.

Malmö Airport

Vi fick en fin vy över Turning Torso och den skånska landsbygden innan vi lämnade fastlandet. Flygtiden på 3 timmar och 35 minuter hölls och vi fick en fin flygning över molnen söder ut över Europa.

Ovan molnen i norra Spanien

Inflygning mot Malaga, Spanien

När vi närmade oss Malaga flög vi genom molnen och lågt över bergslandskap och småbyar innan vi tog mark.

Landat på Malaga Flygplats

När vi landade i Malaga var klockan strax över tre. Det var lite molnigt men en fin och behaglig dag med skön temperatur. Man kunde ana lite fukt i luften som är så typisk för augusti.

Inne på flygplatsen stannade vi till vid Upper Crust där vi brukar köpa baguetter och dricka när vi landat. Vi köpte med oss bocadillo de manchego y tomate och en läsk. Hyrbilen skulle vi hämta i parkeringsgaraget och efter att ha hämtat vårt incheckade bagage gick vi direkt dit. En representant från Brunos körde upp till oss och stannade till strax bredvid bilden som skulle vara vår närmsta vecka; en röd renault. Pappersexercisen gick snabbt och snart kunde vi rulla ut ifrån parkeringsgaraget. Vi lämnade Malaga airport bakom oss och körde motorvägen söderut mot Manilva. Bensintanken som stod på ¼ skulle vi lämna på samma nivå när vi lämnade bilen. Vi bestämde oss dock för att tanka ganska snart och fyllde på tanken helt så vi slipper tänka på det den närmsta tiden.

Bensinstation längs motorvägen vid Marbella

Det är alltid lika härligt att köra sträckan mot Manilva när vi landat i Malaga. Det innebär en tids skön avkoppling i härlig miljö. Efter att ha betalt några vägtullar och kört i knappt en timma svängde vi av motorvägen och körde in i Manilva by. Det var denna gång bara drygt 3 månader sedan vi var här senast. Flera ställen hade skyltar att de hade vindruvor och Manilva vin till försäljning. Måste vara högsäsong så här dagarna innan den stora vinfestivalen i byn.

Utsikt mot Sabinillas från Monte Vinas, Manilva

Mysiga Monte Viñas i Manilva

Längst med vägen uppe i byn som leder ner till vår sluttning höll de på att gräva. Om det var utbyggnad av trottoar eller ledningar förstod vi inte, men det var en ganska lång sträcka. Det fanns gott och parkeringar i Monte Viñas och vi gissade att området inte hade fullt så många besökare vid den här tiden. Vi öppnade upp huset, slog igång el och vatten och packade upp våra väskor. I trädgården kunde vi konstatera att det växt ordentligt sedan vårt besök i maj och många av växterna stod i full blom.

Vår gamla vän Agustin kom förbi och blev glatt överraskade att se oss där. Vi hade pratat om att ev dyka upp lite senare i höst när vi sågs senast. Vi växlade några ord och han berättade om fiestan som var på gång i byn till helgen. Ganska snabbt hade vi kommit i hyfsad ordning i huset och gav oss direkt ut igen.

Eftermiddag i solen vid Puerto de la Duquesa

Vi körde ner till Puerto de la Duquesa och gick direkt till favoritstället med de sköna stolarna och den perfekta kvälls solen, Dolphin Bar. Här slog vi oss ner och beställde direkt en karaff Sangria.

Sangria på Dolphin Bar i La Duquesa, Spanien

Solen värmde skönt när vi sippade på Sangrian och njöt av att vara på plats. Allt var sig likt och vi kände igen personerna på ställena runt omkring serveringen vi satt på. Mitt emot stod precis som senast en kille och sålde äventyrsupplevelser.

Palmer ovan Puerto de La Duquesa, Spanien

Människorna som passerade var både på väg från stranden och på väg ut att äta. En och annan motionär passerade oss också. Vi beställde in ett fat med oliver och fick in stora saftiga och goda gröna oliver som passade perfekt till vår drink.

Dolphin Bar i Puerto de La Duquesa, Spanien

Vår plats kom snart i skugga men det var ändå otroligt skönt och vi satt kvar och njöt en stund.
Efter att ha betalat för oss gick vi en kort promenad längst med hamnstråket.

Sen eftermiddag i Puerto de La Duquesa, Spanien

Tinto de Verano och god mat på Viña Mar i Sabinillas

Vi tog oss sedan vidare till Sabinillas där vi strosade längst med strandpromenaden. Medeltidsmarknaden vi hört pågått verkade fortfarande vara igång, åtminstone marknadsstånden längst med strandpromenaden. Det fanns också en hel del aktiviteter för barnen.

De flesta ställena var sig lika. Restaurangen där Manolos tidigare legat, som de renoverade i maj månad hade tillfälligt stängt några dagar. Granne med den ligger ett ställe som också öppnade i våras som blev en ny favorit. Dock var klockan något för tidig för att äta, och restaurangerna här hade fått flytta in sina bord lite till förmån för stånden längst med trottoaren. Folk strosade längst med promenaden, kollade utbudet vid försäljningsstånden och började så smått sätta sig på Sabinillas serveringar.

Borta i ena delen av stråket såg vi några fler träbåtar på stranden än vanligt som de tillagade sardiner på. Ena tillhör restaurangen Viña Mar. Vi tyckte denna del av strandpromenaden kunde passa att sitta vid idag, så man slapp sitta mitt i smeten och promenadstråket för de som besökte medeltidsstånden. Servitören som vi känner igen sedan alla tidigare år, dukade fram oliver och bröd till oss. När han förstod vi funderade på vin föreslog han Tinto de verano, som passar bättre varma sommardagar. Vi fick in det i höga glas med is. Perfekt smak, perfekt temperatur och lagom bubbligt av gaseosan. Det var försvinnande gott.

Läskande drinkar, Tinto de Verano Viña Mar Restaurante Sabinillas

Lasse beställde in tonfisk och Anki fläskfilé, men till förrätt delade vi en ensalada mixa.

Esalada Mixa på Viña Mar Restaurante Sabinillas

Kvällen var fortfarande ganska tidig, och vi började faktiskt äta tidigare än vi normalt gör hemma. Men så lever vi också ofta efter spanska tider även i Sverige.

Anki på Viña Mar Restaurante, Sabinillas

Fler och fler började dock fylla på restaurangerna. Det var perfekt plats att sitta på en skön sommarkväll.

Lasse på Viña Mar Restaurante, Sabinillas

Maten var god och vi blev ordentligt mätta. Vi blickade ut över vågorna som rullade in över strand. Såg männen som grillade sardiner på sina båtar.

Grill på Playa de Sabinillas

Folklivet strosade långsamt förbi längst med strandpromenaden, Paseo de Maritimo, och vi tog in en Tinto de Verano till.

Paseo de Maritimo, Sabinillas

Servitören erbjöd en kopp kaffe efter maten vilket lät väldigt gott. En svart café solo stod snart framför oss och var perfekt avslutning på en god middag.

Mätta och belåtna lämnade vi restaurangen och strosade en liten bit längst med stranden.

Marknad längs Paseo de Maritimo, Sabinillas

Folklivet var på topp, och serveringarna fulla. Det kändes att det varit resdag för vi kände oss båda lite möra.

Matlagning längs Paseo de Maritimo, Sabinillas

Efter en promenad i Sabinillas återvände vi till Manilva. Stjärnorna som annars brukar lysa klart var dolda av några moln, men kvällen var väldigt skön. Det var dock väldigt skönt att krypa ner i sängen och somna in till ljudet av chicadorna utanför fönsterna.