Solstol med utsikt över Manhattan och besök i Central Park

Nästa morgon bjöd på strålande väder och vi kände vi måste ta vara på vad som kanske är en av Manhattans coolaste pooler en sån här fin sommardag. Först åkte vi upp för att kolla läget vid takpoolen, solen sken och det var bara en enda annan gäst.

Takvåningen på the James i SoHo New York

Frukost från Tribeca Bagels i Capsouto Park

Men vi behövde frukost först och åkte ner och tog oss ut från hotellet. Det var bara två kvarter till bästa Bagel stället i närheten, Tribeca Bagels. Vi köpte varsin rostad bagel med cream cheese, juice och kaffe, to-go som man säger.

20120716-11-tillbehor

Inte bara har de ett stort antal varianter på Bagels, t.ex. plain, bagel, sesamfrö, utan också många varianter på Cream Cheese. Tribeca bagels är inte den typ av ställe som man sitter och äter sin frukost varför vi gick ut med vår frukost. Albert Capsouto Park ligger alldeles nedanför vårt hotell och strax intill Tribeca Bagels. Den lilla parken hade ett antal parkbänkar i solen där vi slog oss ned på en av dem och njöt av vår New York frukost i den sköna värmen.

20120716-12-Breakfast-in-the-Park-New-York

I ena hörnet av parken la en kvinna ut filtar för en liten grupp små barn, vi gissade det var någon slags lekskola eller dagis som hade en liten utflykt.

Exteriören till The James Hotel, SoHo New York

Vid poolen till taket på The James i Soho

Efter ett kort stopp på vårt hotellrum för ombyte till badkläder åkte vi upp till 18:e våning och tog plats i ett par solstolar med utsikt över hela södra Manhattan.

Utsikt från södra SoHo över TriBeCa och södra Manhattan, NYC

Det tog inte lång stund innan vi var tvugna att prova ett dopp i poolen, som var perfekt tempererad med lite svalka i solen utan att bli kall!

20120716-21-Lasse-pool-the-James

Den trevliga poolvakten Evan serverade oss lite kallt vatten. Han berättade att han bodde i Queens och pekade ut en hög byggnad i fjärran som ligger i det område han kommer från. En stund senare dyker en bartender upp och frågar om vi vill ha något. Vi beställer Spritzers och när han kommer tillbaka talar vi en stund och han berättar att han har finska släktingar. Han var intresserad av ekonomi och vi diskuterade de skillnader vi upplever mellan Europa och USA.

20120716-22-Anki-Jimmy-Rooftop-the-James

När vi njutit i några timmar i solen kände vi att staden kallade på oss och vi gick ner till hotellrummet för att byta om innan vi gav oss ut.

Underbar sommardag i Central Park

Vi gick till närmaste tunnelbanestationen vid Canal och tog linje 1 upp till Columbus Circle där vi gick in via sydvästra hörnet av Central Park.

Gyllene Staty vid sydöstra ingången i Central Park, New York

Det är en fantastisk park för att vara mitt i en sådan här storstad. Även om vi varit här 6-7 gånger tidigare så upptäcker man alltid nya fina platser och vyer oavsett vilken årstid. I parken finns bland annat många vackra gamla broar över gångvägar och vattendrag.

Vacker bro i Central Park, New York

Det var en fin dag som lockat många till parken. På en stor grässlätt spelade man baseball.

Baseball match i Central Park, New York

Platsen där vi åkt skridskor på vid vårt senaste besök, rinken, var nu ett litet nöjesfält med åkattraktioner. Den stora Bethesda fontänen sprutade vatten och små båtar rodde ut från The Boathouse och paddlade omkring i den lilla sjön.

Bethesda fontän i Central Park, New York

Via en liten stig bakom the Boatouse kom vi ut till en klippa vid vattnet där vi satte oss och kikade ut över sjön och omgivningarna.

The Loeb Boathouse vid sjön i Central Park, New York

vi gick ut på den lilla udden, som var en åtvändsgränd, och kollade ut över den stora fontänen från andra sidan vattnet innan vi gick tillbaka.

Bethesda fontän i Central Park från andra sidan sjön, New York

När vi kommit in en bit längre in i parken stannade vi till när vi fick se en liten ekorre strax framför oss. De är inte ovanliga i parken, men den här var ovanligt orädd och kom fram nära oss.

En orädd ekorre i Central Park, New York

Strax förstod vi varför, när en man på en parkbänk intill matade den vilket gjorde att den var van att gå fram till folk.

Belvedere slott i Central Park

Vi kom fram till Belvedere, en slott-liknande byggnad från 1872 som ligger mitt i parken.

Belvedere Castle i Central Park, New York

Här får man fin utsikt över the big green nedanför där man för tillfället förbereddes för en konsert med New Yorks filharmoniska orkester för senare på kvällen.

Great Lawn från Belvedere Castle i Central Park, New York

Vi gick upp i det lilla slottet, vilket inte kostade något, och kunde njuta en kort stund av utsikten när en ung kvinna dök upp och sa att det nu var stängt. Vi tackade och gick ner till markplan och lämnade snart Belvedere bakom oss.

Vackra Belvedere Castle i Central Park, New York

När vi passerade en lugn del av parken sprang två lite större djur över stigen framför oss och klättrade upp i ett träd, det där var inga ekorrar!!! Det såg ut att vara tvättbjörnar och när de snabbt klättrat upp i trädet kollade de ner på oss.

Tvättbjörn kollar ner från träd i Central Park, New York

Det vilda djurlivet är kanske begränsat i Central Park, men visst finns det. En grupp ekorrar skuttade omkring framför oss vid ett träd alldeles intill stigen. På en parkbänk längs vår väg satt en man och spelade trumpet.

En man spelar trumpet i Central Park, New York

När vi var på väg ut passerade vi Children’s zoo, något vi inte ens kände till fanns i parken. Men vi fortsatte och gick ut vid parkens sydvästra hörn intill det fina Park hotell. I hörnet av ligger Pulitzer Fountain och rakt över på 5th Avenue ligger Apple store.

Exteriör Apple Retail Store, Fifth Avenue New York

I butiker längs 5th Ave New York

På markplan ser man bara en glasfyrkant med logotypen på och vi tog trappan ner till butiken som ligger under. Vi hade inte någon tanke att köpa något men ville se hur butiken såg ut och kolla senaste iPad varianten.

Interiör Apple Retail Store, Fifth Avenue New York

Vi lyckades hålla oss från något inköp och tog hissen upp till markplan igen.

5th Avenue är kanske den mest kända shoppinggatan i New York, men det är främst boutiquer för märkesbutiker.

TIffany & Co, Fifth Avenue New York

När vi gick söderut passade vi att göra några stopp, först i Louis Vuitton och sedan Gucci. Det blev inga inköp men det är alltid lite kul att kolla utbudet.

Skyltfönster Louis Vuitton, 5th Avenue New York City

Vid den gyllene skyskrapan Trump Tower stannade vi till, vi har passerat ofta men aldrig gått in. Men denna gång gick vi in och såg oss om en kort runda och bland annat hade Donald ställt ut en lyxiga motorcykel. Det fanns lite butiker och serveringar, men annars var det kanske inte så mycket mer att se och vi gick ut igen.

Trump Tower skyskrapa, Fifth Avenue New York

Juicy Couture har en stor butik längs gatan och Anki passade på att kolla utbudet. De är mest kända för sina mysdressar, som bland annat fått mycket reklam i Desperate Housewifes och flera andra TV-program, men de har utvecklat sitt utbud rejält och här finns mycket annat.

Trappa inne på Juicy Couture, 5th Avenue New York

När vi lämnade butiken körde en poliseskort förbi med sirener på och massor av mörka hemliga fordon, man blir förstås lite nyfiken på vem eller vilka det var.

Butikerna började stänga och ljuset började skymma. Vi bestämde oss att vi var klara shopping och denna del av staden för idag. Vi gick till närmaste tunnelbanestation och tog oss ner till SoHo och vårt hotell.

God mat i mysig miljö i the Club Room på Soho Grand

Det var inte utan att vi var lite möra i fötterna och hade inget behov att dra till andra sidan staden för kvällens middag, inte minst med tanke på hur mysiga kvarteren runt hotellet var. Vi gjorde oss klara för kvällen och gick ut. I kvarteren runt oss ligger bland annat trevliga Felix med sina öppna väggar ut mot gatan. Men den fransk inspirerade menyn lockade oss inte denna kväll. En bit ner längs gatan ligger fina Soho Grand och vi gick in för att se om de hade någon mysig restaurang.

Exterior SoHo Grand Hotel, New York City

Vi blev mottagna av en trevlig kvinna på andra våningen och hela miljön var mycket smakfull och snygg med dämpad mysig beslysning. I hörnet till ”The Club Room” fick vi ett bord och tog in ett glas vin. I rummet fanns även en mysig bar som man gärna skulle sitta och ta ett glas i någon annan gång.

Grand Bar of Club Room, SoHo Grand Hotel New York City

På menyn hittade Anki en Risotto Fungi medan Lasse valde en fin Laxrätt. Maten kom in och visade sig matcha klassen som hotellet verkade hålla, det vill säga det var mycket bra.

Salmon dish, SoHo Grand Hotel New York City

Efter det goda vinet och maten var vi egentligen nöjda, men ville inte riktigt lämna ännu och beställde in en Pannacotta till dessert som vi delade på. Vi tackade för oss och när vi gick den korta sträckan tillbaka till hotellet konstaterade vi att vi gärna skulle komma tillbaka till denna trevliga restaurang.