Shopping i Soho och kväll på The James

Efter våra första dagar i New York kände vi att vi egentligen ville stanna kvar längre och vi hade inget bokat för kommande dagar på semester. Vi letade upp telefonnummer till British Airways och ringde för att kolla upp möjligheterna att boka om hemresan. Vi räknade egentligen inte med att det skulle gå, och blev nästan lite överrumplade när de svarade att det gick fint mot en mindre kostnad. Vi bestämde oss för att ta frukost och fundera på upplägget av vår pågående sommarsemester.

The James Hotel från West Broadway SoHo, New York

Frukost på Sanctury T i SoHo

Det var dags för frukost och vi gick ner till trevliga Sanctury T som vi besökt tidigare. Solen sken och vi fick ett bord i det öppna fönsteret ut mot gatan utanför, West Broadway i SoHo.

Lasse i fönstret till Sanctuary T i SoHo, New York

Vi beställde in från deras goda meny och njöt av den sköna dagen. Bordet vi satt vid hade perfekt läge utmed trottoaren.

När man sitter här nära korsningen till Grand ser man The James torna upp sig över hustaken med den speciella takterassen. Vi diskuterade alternativen och även om vi innerst inne visste vi skulle förlänga vår tid i New York diskuterade vi olika alternativ.

Bord och bar på Sanctuary T i SoHo, New York

Ombokning av hemresan

Tillbaka på hotellrummet insåg vi tyvärr att klockan sprungit iväg och vi bara med någon minut missat tiden då British Airways svenska kontor hade stängt. Det var frustrerande på många olika sätt, eftersom det egentligen var dagen efter vi skulle åka hem och att vänta  ytterligare ett dygn kändes inte ok, och vi visste inte heller om ombokningsreglerna då skulle ändras.

Vi ringde et amerikanska British Airways kontoret och fastnade där först i en telefonkö och sedan en annan. Det kändes lite omvänt att det som verkat så enkelt med svenska kontoret nu tyvärr både var tidskrävande och omständigt. Efter över en timma i telefon blev beskedet att vi var tvugna att ringa tillbaka om tre timmar.

På hörnet av Broadway och Grand, SoHo New York

Eftersom vi skulle vara tillbaka och lösa allt om tre timmar, så passade det bra att gå en sväng upp på Broadway och passa på att gå i lite butiker.

Vi gick upp längs Broome Street och svängde upp längs SoHos huvudstråk för shopping. Det var mycket folk längs gatan denna dag.
Dessa shoppingkvarter är bland våra favoriter i New York. Det är trevliga kvarter, och att kolla in utbudet bland butiker som Armani Exchange, Steve Madden, Bebe, Victorias Secret, Sephora, med flera är aldrig fel.
Som så ofta blev det några shoppingpåsar i våra händer efter en sådan här tur.

Livlig shopping längs Broadway, SoHo New York

Efter tre timmar gick vi tillbaka till The James och ringde tillbaka till Amerikanska British Airways. Vi hamnade i en ny telefonkö, men efter att ha pratat med dem och de fått våra uppgifter sa de allt var löst. Det var inte utan att vi kände viss osäkerhet då det uppenbarligen var smidigare för alla parter att lösa sådana här fall med det ursprungliga kontoret man haft kontakt med, och vi bestämde att slå en signal till det svenska kontoret nästkommande morgon bara för att vara på säkra sidan.

Eftersom vi nu skulle stanna fler dagar ringde vi ner till lobbyn och frågade om de hade något bra erbjudande för oss om vi valde att stanna på The James. Det fanns kanske någon möjlighet, men de skulle kolla upp det och återkomma.

Solstol och klubb på taket till The James när solen går ner

Det var fortfarande en vacker eftermiddag med strålande sol. Vi bytte om till badkläder och gick upp till taket för en stund vid poolen. Utsikten över Williamsburg bron och omnejden kring södra Soho och Tribeca är så fantastisk. Trots att vi varit här uppe flera gånger nu så är det lika facinerande varje gång.

Eftermiddags solen var skön när vi la oss till rätta på solstolarna. En kvinna kom förbi och vi beställde varsin Spritzer. Takterassen som dagtid är till för hotellets gäster öppnas på eftermiddag/kväll upp för allmänheten. De första besökarna dök snart upp. De flesta är väldigt uppklädda, men någon tog av sig och hoppade i poolen med blev direkt tillsagda av personalen att bad inte är tillåtet när klubben öppnat.

Barhäng på Jimmy SoHo New York

Samtidigt som solen gick ner över södra Manhattan och det började skymma så fylldes taket med besökare och takpoolen blev allt mer en klubb med cool musik. Vi stannade kvar ett tag och njöt av vår plats i hörnan med läcker utsikt. Det blev ytterligare någon drink, men när mörkret hade lagt sig kände vi att det var dags att bege oss från solstolen.

Anki blickar ut över södra Manhattan från Jimmy, SoHo New York

Eftersom klubben använder en av hissarna så tog vi den andra ner till vårt hotellrum. På vår telefon hade vi fått ett meddelande att kontakta lobbyn gällande ett erbjudande. När vi klätt om för kvällen åkte vi ner till lobbyn för att höra erbjudandet gällande att stanna här resterande dagar under vår förlängning. Det är inget dåligt erbjudande men priset högre än tidigare, varför vi bad om att få återkomma med besked.
Vi tycker mycket om the James, men är också nyfikna på att utforska andra hotell i SoHo, New York.

Mexikansk middag på Papatzul

Vi hade inte tagit något beslut om middag för kvällen men hade tidigare spanat in en Mexikansk restaurang i närheten av vårt hotell. Det var bara två kvarter på Grand Street till Papatzul.

Exteriör Papatzul mexikansk restaurang i SoHo, New York

Det såg lite tomt ut vid första anblick från gatan och genom den smala dörren, men när vi gick in såg vi restaurangen sträckte sig längre in i lokalen och där det fanns fler gäster.

Interiör på Papatzul mexikansk restaurang i SoHo, New York

Det var fin service och vi fick omgående bord och beställa dryck, som denna kväll blev var sitt glas rött. Lasse valde en Flautas de Pollo con Salsa Borracha (Crisp Corn Tortillas filled with Chicken and Mushrooms Topped with Lettuce, Crema and Salsa Borracha) till middag. Anki tog en Tacos de Tinga Poblana (Spicy Soft Taquitos with Braised Chipotle Beef and Oregan).

Interiör på Papatzul restaurang i SoHo, New York

När vi beställt och lämnade ifrån oss menyerna fick vi frågan om vi inte ville ha husets goda Guacemole, Totopos con Guacamole. För oss hade det egentligen räckt med en liten förrätt, men för andra gången den här resan lockades vi ändå att säga ja på denna fråga och fick åter in en stor skål med Guacamole. Fantastiskt god men man ska känna till att den kostar nästan lika  mycket som huvudrätterna och är väldigt mättande. Men som sagt; väldigt god!

En skål Guacamole på Papatzul, Delicias Mexicana i New York

Vinet satt gott. Och snart dök även huvudrätterna upp.
Båda varmrätterna var utsökta Mexikanska rätter.

Mexikansk rätt på Papatzul, Delicias Mexicana New York

När de kom med menyn för efterrätter så var det dock stopp, vi orkade knappt maten vi beställt och någon efterrätt mäktade vi inte med hur gott det än kunde vara.

Vi drack upp det sista vinet och betalade sedan för oss.

Lasse på Papatzul restaurang i SoHo, New York

Ute var det en underbar natt, det var ett och annat par ute och gick och några bilar som sakta rullade förbi längs West Broadway. Nu höll de flesta restauranger på att stänga längs gatan, och vi gick sakta tillbaka till vårt hotell.

Kvällstrafik i SoHo, New York

När vi kom fram till entrén hälsade vi på den stora trevliga vakten Christopher och hans kollega Eric. Vi berättade att vi funderade på att förlänga vår vistelse och han blev mycket glad. Vi sa att det berodde lite på vad det kostade varpå Christopher lutade sig fram och viskade i Lasses öra ”remember, they can’t kick you out”. Det är skönt med trevliga människor, vart man än befinner sig i världen!

Vi var nu trötta och bestämde oss att ladda om med sömn, nu när det skulle bli fler härliga dagar i underbara New York City.