Sol i SoHo och regn i Nolita

Det är ännu en strålande morgon i New York och vi bestämde oss att gå upp till taket och spendera några timmar vid hotellets trevliga pool och hoppade i badbyxor och t-shirt. Men innan dess behövde vi besluta hur vi skulle göra med hotell resten av dagarna.

Sanctuary T i SoHo från ovan, New York

Förmiddag vid poolen på taket högt över Soho, New York

Sista två av våra dagar skulle bli betydligt billigare om vi bokade via Booking.com, än vad hotellet själva erbjudit, och vi bestämde att byta till ett annat fint hotell som vi var nyfikna på för de närmaste tre dagarna. När det var klart ringde vi ner till lobbyn och förhandlade till oss en sen utcheckning.

Utsikt över Hudson River, New York, från Soho

När vi kom upp till takterrassen på hotellet passade Lasse på att ringa British Airways och kolla om allt blivit löst med biljetterna och betalningen av den tillkommande kostnaden för ombokningen av hemresan. Scandinaviska British Airways var otroligt mycket snabbare och effektivare än motsvarigheten i USA, men det berodde så klart på att det säkert är mycket större tryck i USA.

Pool på takterassen till the James Hotel SoHo, New York

Det var så skönt i solen att vi inte ville lämna våra solstolar ens en kort stund för frukost och därför tog Lasse sig ner till gatuplan och till den Deli som låg precis bredvid hotellet och köpte med sig Bagels och Juice.

Takterassen högt över Manhattan the James SoHo, New York

Tillbaka kunde vi luta oss bakåt i solen, äta vår frukost och njuta av den underbara värmen i en lyxig miljö. När det blev för varmt tog vi några få steg och hoppade ner i den perfekt tempererade poolen.

SoHo från ovan, New York

Halv två var det dags att lämna den mysiga takpoolen. När vi gick in var baren, Jimmy, öppen men än så länge hade inte många hittat hit ännu.

Mysiga soffor på the Jimmy bar på the James SoHo, New York

Vi checkar ut från trevliga The James Soho Hotel, New York

Vi fortsatte ner till rummet och packade ner de sista sakerna i våra väskor, varpå vi skulle åka ner och checkade ut. Men först åkte vi några våningar ner och kollade gymmet på hotellet.

Gymmet på the James SoHo, New York

Det var nog varken första eller sista gången vi är på ett hotell med gym som vi inte nyttjat. Men därefter var det hög tid att åka ner till lobbyn och betala rummet. The James har verkligen varit ett underbart hotell och hit återvänder vi gärna.

Bord och soffor i lobbyn till the James SoHo, New York

Dörrvakten fixade en taxi åt oss och vi åkte till hörnet av Elisabeth och Kenmare Street, bara några få kvarter från Williamsburg bron.

Ett varmt välkomnande på Nolitan Hotel, New York

Nolitan är ett hotell i East Village, en bit norr om Little Italy, som bara varit igång ett år. Vi fick ett mycket varmt välkomnande och den trevliga tjejen i receptionen erbjöd oss deras finaste svit för ett litet tillägg. Självklart tvekade vi, det var redan en resa som kostat mycket, men vi åkte upp och kollade på rummet. Det var en svit med två rum som gav en fantastisk utsikt över bland annat Empire State Building och Williamsburg bron. Mellan rummen låg badrummet med ett stort badkar och en dusch. Vi bestämde oss för att ta en natt i rummet och sedan fick vi se hur vi gjorde för kommande dagar.

Nolitan Hotel, SoHo New York

Eftersom rummet inte var helt klart lämnade vi bagaget till den trevliga mannen i receptionen som tog hand om de gästerna som anlände.

Fika på Grey Dog Café Mullberry Street

Vi sneddade genom kvarteren och såg massor av trevliga restauranger och serveringar, det här är ett riktigt bra område med många alternativ för nattliv.

Vi följde Mullberry norrut och dök av en slump på en gammal favorit som flyttat hit, Grey Dog Café eller som det tidigare hette Grey Dog’s Coffee.

Bänk utanför Grey Dog Cafe, Mulberry Street New York

En fika lät gott och vi gick in och slog oss ner vid ett av borden. De hade tagit med en hel del av inredningen från sin ursprungliga lokal på Carmine Street vid Bleeker i West Village, där vi första gången snubblat på det när vi yrat runt i en snöstorm i december 2000.

The Grey Dog Cafe på Mulberry Street, New York

Vi beställde in varsin kopp kaffe och delade på en av deras god Michigan Sandwiches, som är något av en specialité. Valet föll på en Gilled Chicken Press with Fresh Mozzarella, pesto och rosted tomato.

Sandwich med chips på Grey Dog Cafe, Mulberry Street New York

Väggarna bestod dels av obehandlade gamla träplankor och dels tegel, sidan på disken är dekorerad med gamla båt fendrar i trä och menyn är målad på färgglada träplattor ovanför disken.

Menyn på väggen Grey Dog Cafe, Mulberry Street New York

Efter vi druckit upp så kom en servitör och fyllde på koppen igen. Här är så trevligt att man lätt kunnat stanna här många timmar men när vi blev erbjudna ytterligare en påfyllning tackade vi nej, staden lockade och vi ville inte fastna.

Bord inne på Grey Dog Cafe, Mulberry Street New York

Shopping på Etiqueta Negra i östra SoHo, New York

När vi kom fram till hörnet av Prince och Lafayette svängde vi vänster och in på en klädbutik från Argentina, Etiqueta Negra.

20120718-40-SoHo-Streets-New-York

Lasse hittade flera snygga plagg och fastnade en stund i provrummet. Det var lugnt i butiken och en av killarna i personalen var mycket serviceminded och hjälpte till.

20120718-42-Shop-SoHo-Streets-New-York

När vi var klara och skulle lämna butiken brakade ett oväder loss, åskan dundrade alldeles intill och himmelen lös upp av blixtar samtidigt som det öste ner stora hagel som så småningom övergick i ett ösregn. Vi stod, tillsammans med ett antal andra, i dörren och hoppades det snart skulle lugna sig.

20120718-46-Rainy-night-SoHo-Streets-New-York

Tiden gick och när vi såg regnet lugnade sig något sprang vi ett kvarter, men det tilltog lika snabbt igen och vi försökte hitta skydd från byggnadsställningar utmed gatan, men vattnet piskade gatan och det fanns inget helt torrt ställe.

Störtskur längs gata i Nolitan, New York

Öl på mysiga Puck Fair Pub i Soho, New York

På andra sidan gatan såg vi en pub och bestämde oss för att försöka ta oss dit så snart det lugnade sig något. Vi väntade på att vädret lugnades sig något och när det blev lucka i trafiken sprang vi över.

Puck Fair Pub, Nolita New York

Puck Fair ligger bara ett kvarter från korsningen Houston och Broadway, men är antagligen ett ställe som de flesta missar. Det är en trevlig pub och därför kändes det självklart att ta en öl var. Vi fick en bra plats vid fönstret ut mot gatan och kunde se ut över trafiken utanför och folk som skyndade förbi under paraplyer.

En öl med utsikt, Puck Fair Pub New York

När man satt här och tittade ut kunde man knappt tro att vi spenderat början på dagen i underbar sol. Men faktum var att det här var rätt mysigt också.

Lasse på Puck Fair Pub, New York

Stället fyllde på med gäster under tiden vi sippade på vår öl och regnet äntligen började avta. När vi lämnade Puck Fair bakom oss noterade vi att det inte var dumt alls och det säkert kan bli fler besök om man är i denna del av New York.

Gatuskyltar i Nolia New York

När vi gick tillbaka längs gatan funderade vi på om vi skulle äta tidigt och sedan ge oss tillbaka till vårt fina hotellrum och verkligen njuta av rummet och utsikten.

SoHo Park Restaurant, New York

Middag på SoHo Park

Därför var SoHo Park precis i korsningen av Prince och Lafayette ett trevlig alternativ där vi dessutom kunde sitta ute nu när det torkat upp och redan började bli skönt ute igen.

Uteservering på SoHo Park Restaurant, New York

Vi valde ett bord utmed Lafayette och beställde in en Park Burger och en Park Cheese Burger samt varsitt glas vin. Jodå, rödvin passar också till Hamburgare.

Hamburgare på SoHo Park Restaurant, New York

Mysig kväll i sviten på Nolitan

Nu korsade vi några kvarter och tog oss tillbaka till Nolitan och nu blev vi visade till det hotellrummet överst och i hörnet av byggnaden, tydligen det finaste som fanns på hotellet.

Solnedgång i Nolita New York

Vi drog undan gardinerna och fick en fantastisk utsikt över omgivningarna och Empire State Building under tiden solen sakta gick ner.

Skymning över New York

Vi hann inte mycket mer än att göra oss lite bekväma och öppna våra väskor när det knackade på dörren. En kille ur personalen stod utanför och sa att hotellet ville bjuda på en flaska vin och lämnade över en flaska rött. Vi tackade och letade upp glas och korkskruv.

Sviten på Nolitan Hotel, New York

Nu hällde vi upp ett varmt bad i det stora badkaret mitt i rummet och slog på lite skön musik. Sedan gled vi ner i vattnet, med ett glas rödvin och med utsikt över denna underbara stad! Vilken underbar dag och vilket mysigt hotell.

Sovrummet till sviten på Nolitan Hotel, New York

När vi sedan kröp ner i de sköna sängarna somnade vi skönt in.