Monte Viñas, Manilva, Spanien

Andalucien kallar

När svenska sommaren inte riktigt infunnit sig är det skönt att sätta sig på ett flyg söderöver till varma Spanien. Vi landade i Malaga och körde en timma söderut till Manilva där vi slappade i solen i Monte Viñas till solen gått ner.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Taxin hämtade oss 05.30 på morgonen och en 20 minuter senare steg vi av på Landvetters flygplats. Vi skulle flyga med City Airlines och incheckningen skedde via samma system som SAS och väskorna lämnades även vid deras bagagedrop. Det var mycket folk på flygplatsen om många flyg som lämnade runt samma tid.

Snart tog en buss oss ut till flyget och vi kunde ta plats. Den tidiga avresan gjorde det lätt för oss att sova oss genom stora delar av resan söderut. När vi närmade oss vårt mål kunde vi se berg längs kusten som var draperade i tunna moln.

Vy från flygplan på väg mot Malaga

Vi steg av och gick igenom Malagas nya flygplats terminal. Det var stor skillnad jämfört med den som vi oftast hamnat på tidigare, denna var fräschare och modernare. Med hjälp+ av en vakt kunde vi lista ut vart vi skulle gå för att bli upphämtade och körda till hyrbilsfirman Centaur Autos som låg en kort sträcka från flygplatsen. Det sedvanliga pappersarbetet, som man kan förundras över eftersom man fyller i de flesta uppgifterna vid bokning, gav utdelning i form av en nyckel och en Peugeot.

Vi körde 50 minuter söderöver och kunde sedan svänga in i Manilva och till Monte Vinas. Ankis föräldrar välkomnade och vi öppnade en flaska Cava och slog oss ner i solen på altanen.

Framme i Manilva skålar vi i Cava

Det var varmt och skönt med en lugn bris som svalkade i solen. I rabatterna hade det växt mycket sedan senaste besöket och det var fullt av vackra blommor.

Blomma i trädgården i Monte Viñas

Vi tog det lugnt en stund, slog oss ner i solen och insöp miljön.

Vy från trädgården

En bit in på eftermiddagen tog vi en kopp kaffe och funderade lite över kvällen. Vi bestämde oss för att grilla hemma och skrev ihop en liten köplista. Nere vid parkeringen kollade vi upp mot Manilva by, en trevlig utsikt med vitmålade hus längs sluttningen ner mot dalen.

Monte Viñas

Innan vi gav oss iväg kollade vi lite på de skador som uppstått under det extrema regnet under vinter och vår och som skadat den lilla vägen nedanför Monte Viñas och de altaner som byggts utmed den. Det var ganska otroligt att se hur mycket som vägen hade sjunkt ihop och hur tråkigt att se hur altanerna här skadats. Men det var skönt att inte husen tagit skada, från vad vi kunde se och från vad vi hört.

En stor kaktus växte längs en mur och blommade för fullt.

Kaktus, Monte Viñas

Nu hoppade vi in i bilen och gav oss iväg mot Estepona för att handla lite mat och dryck. I ena änden av Carrefor ligger en liten servering och innan vi gav oss in i affären tog vi och svepte ett stort glas Coca-cola var.

Carrefour, Estepona

Med Vin, ost, chips och kött samt ett antal andra saker i våra påsar fylldes bagaget och vi körde tillbaka till huset.

Bilresa från Carrefour, Estepona

Det var fortfarande ljust ute och vi tog en drink i trädgården. Det var en skönt lugnt tempo efter en period hemma med mycket att fixa både privat och på jobben.

Anki tar en drink i trädgården

Grillen fylldes med kol och tändes upp, köttet placerades i en marinad och snart körde Anki igång fritösen för att göra pommes frites. Matlagningen var teamwork där Anki och hennes mamma hade kul ihop och snart kunde vi sätta oss och smaka. En flaska spanskt rödvin korkades upp och vi kunde njuta av en god måltid.

Vy från i trädgården

Det var mörkt ute när vi satte fram efterätterna, chokladpudding samt den spanska national efterrätten flan. Kvällen hade gått snabbt och vi satte oss i soffan och pratade om allt mellan himmel och jord
tills vinet tagit slut och klockan passerat midnatt.

Relaterade Sidor

Top - Monte Viñas, Manilva

Monte Viñas

Urbanisationen Monte Viñas skapades 1978 och ligger vackert beläget på en sluttning nedanför byn Manilva. I september är den omtalade vinfestivalen. En otrolig festival som byborna pratar om året om. Har du möjlighet att vara här vid denna period är det väl värt ett besök i byn.