Dag i Monte Viñas, kväll i Estepona

Det var solig förmiddag när vi vaknade. Solen hade inte hunnit tagit över altanen ännu. Vi slog oss därför ner inne i huset för att inta lite frukost. Siktet denna morgon var inställt på en slapp dag, för att inskaffa lite ny energi. Efter frukosten gick vi ut och la oss på varsin solstol och lät värmen svepa över oss. Under några slappa timmar läste vi och dåsade i solen, med lite dricka paus då och då. Vid två tiden fixade vi för lite fika i trädgården. Under tiden vi drack kaffe och åt muffins under parasollet i trädgården bollade vi lite idéer inför kvällen.

Eftermiddagsfika i Monte Viñas

I trädgården hade två citroner från grannens citronträd trillat ner. Längs husväggen sprang en salamander ödla. Den såg ut att vara på väg in och Lasse motade den i dörren. De är bra att ha för att bli av med mygg och flugor, men samtidigt är man inte allt för angelägen att få in dessa djur inomhus.

Salamander ödla i trädgården i Monte Viñas

Efter ytterligare en liten stund i solen började Lasse bli lite rastlös. Vi bestämde oss för att ta en liten promenad. Vi tog med kameror och gav oss ut från huset. Vi promenerade ner mot poolen och gick ner mot området som blivit förstört av regnoväder tidigare i vår. Tidigare i år hade vi fått foton via e-mail på de delar av området där ras hade skett. Nu ville vi se det med egna ögon, och visst var det en hel del förstörelse. De som byggt altan ytterst på sluttningen hade fått se sin altan sjunka ihop och rasa samman. Om man frånser förödelsen så var det som alltid en vacker utsikt inramad av de vackra vita husen och lila boganvillas.

Monte Viñas

I en liten rabatt växte kaktus som hade fått fina blommor som hade slagit ut.

Kaktusblomma i Monte Viñas

Vi passerade områdets pool och korsade igenom Monte Vinas och såg oss runt i området.

Poolen i Monte Viñas

När vi kom ut på andra sidan bestämde vi oss för att ta en promenad längs huvudgatan i Manilva. Vi stannade till på vägen och fick en vacker utsikt ut över omgivningarna, Sabinillas och havet.

På väg upp till Manilva by

Inne på byns huvudgata satt som så ofta några spanjorer på trottoarernas uteserveringar. I övrigt var det lugnt och stilla i den lilla byn.

Balkong i Manilva by

Mitt i byn hade de påbörjat ett bygge som vi förra året hörde skulle vara ett shoppingcenter. De hade fått upp husramen i tegel, men var för övrigt inte färdigt. Efter att ha gått igenom byns huvudgata kom vi ut vid en plats där det var gjort en trevlig liten sittplats och fontän.

Manilva by

Vi lämnade byn och gick tillbaka ner till Monte Viñas. Solen stod nu lägre på himmeln. Ute i trädgården tog vi en öl och lite tilltugg under tiden vi gjorde lite planer för kvällen. När vi gjort oss klara gav vi oss iväg i bilen och körde ned via marknadsvägen. Denna väg hade skadats av regnet och sättningar i marken under våren. Men marken var nu lagad och det fick fint att köra. Snart svängde vi norrut mot Estepona. Efter att ha parkerat bilen gick vi in mot centrum längs huvudgatan, Calle Real.

Estepona

Klockan var runt halv nio och det var ganska lugnt. Än skulle det dröja några timmar innan spanjorerna gav sig ut för kvällen.

Man köper lotter i Estepona

Vi strosade längst med huvudgatan och passade på att gå inom några affärer, men det blev inga köp gjorda denna kväll. Det var en skön kväll att strosa omkring, uppleva denna spanska stad och kolla på folklivet. Efter att ha gått längst med Calle Real kom vi fram till en fontänen vid slutet av gatan.

Fontän, Estepona

Bara ett stenkast iväg kunde vi gå ut på den fina strandpromenaden som löper längs stora delar av Esteponas kustremsa. Det var fortfarande några få som var på stranden trots att det var sen kväll.

Strandpromenad, Estepona

Tiden började närma sig att hitta någon restaurang. Vi gick åter in mot huvudgatan och kollade in några olika restauranger och vad de erbjöd på deras menyer. Mitt på huvudgatan ligger en trevlig spansk restaurang vi tidigare besökt, Aguilar. Det var färre besökare denna kväll än vid tidigare besök.

Restaurang Aguilar, Estepona

Vi slog oss ner vid ett bord och började med att beställa in dricka. Under tiden den trevliga servitrisen kom in med en korg med bröd och kex studerade vi menyn. Lasse valde att beställa in en fiskrätt på Kummel.

Fiskrätt, Restaurang Aguilar, Estepona

Resten av gänget tog fläskfilé medaljonger. Det var en ljummen och skön kväll. Kvällslivet började ta fart även om det kändes något lugnare än vanligt. Efter en trevlig kväll tackade vi för oss och tog en promenad längs Calle Real och gick inom Plaza de las flores eller apelsintorget som det också kallas.

Plaza de las flores, Estepona

Som vanligt i Spanien var det mycket folk ute på gator och torg, ofta hela familjer med små barn, trots att det var närmare midnatt. Runt torget finns gott om serveringar och på många ställen var det näst intill fullsatt med gäster.

Det hade varit en fin kväll och vi kände oss mycket nöjda när vi tog oss tillbaka till bilen för att åka tillbaka till Manilva.