Från D’Argent via Belle vue till St Cloud

Vissa morgnar har vi varit oerhört trötta, vi har tidigare beskrivit att tidsskillnaden gör att vi går upp ungefär 05.00 svensk tid, det är 08 här. Att vi dessutom inte är morgonmänniskor i vanliga fall gör det inte enklare. Men kanske börjar vi komma i fas nu? Eller är det de soliga dagarna och de underbara stränderna som får oss mer morgonpigga?!

Vi åt frukost och packade sedan för stranden. Målet denna dag var Anse Source D’Argent, den vackra stranden kantad av osedvanligt vackra granitblock. Efter vi köpt vatten cyklade vi ned till L’Union där vi betalade inträdet för att passera.

Entré till Source D'Argent stranden på La Digue, Seychellerna

Framme vid den delen av stranden som ligger längst söderut hittade vi en perfekt plats där vi kunde ställa väskorna med vatten och kameror i skugga under palmer men själva ligga i solen.

Palmer över Anse Source D'Argent

Lasse tog sitt snorkelkit och gav sig ut för att undersöka livet under ytan. Längst de små reven simmade en del färgglada fiskar men i övrigt var det inte så vackra rev. Vi är nog lite bortskämda efter Australien resan…

Efter en stund återvände han mot stranden och på väg tillbaka fick han se en sköldpadda liggandes i en liten ficka under ett rev, en spännande upplevelse. Lasse återvände till stranden och efter en stund gick vi båda ner och satte oss i vattnet vid strandbrynet. Här satt vi och njöt av solen, vattnet och den underbara vyn.

Eftermiddag vid den underbara stranden Anse Source D'Argent

Vid halv fyra packade vi ihop våra saker och promenerade tillbaka. På vägen tillbaka fick vi syn på en söt och lysande grön ödla.

Vi lämnade strandkläder på hotellet och satte av mot Belle vue som ger en vacker utsikt uppifrån en höjd. Hit kan man inte cykla, det går så pass brant uppför. Vi lämnade cyklarna och fortsätte uppåt till fots.

Fladdermus

Vägen upp kantades av växter och blommor och över oss svävade fladdermössen. Till slut nådde vi vårt mål och fick en vacker utsikt över västra sidan av La Digue. Över bukten såg vi östra sidan av Praslin, utslängd i indiska oceanen. Båda öarna är klädda i grönska och medan La Digue endast har ett berg så har Praslin flera.

Vägen tillbaka gick något lättare då solen dessutom började gå ned. Vi återvände till hotellet för att klä om inför middagen.

Denna sista kväll valde vi att äta middag på Chateau St Cloud som gett oss några trevliga kvällar tidigare. Lasse valde hotellets menyerbjudande för kvällen medan Anki valde en sallad till förrätt och den goda kyckling curry i coconötsmjölk till huvudrätt. Till maten beställde vi in en karaff med husets rödvin. Båda avslutade vi med Creme Caramel.

Kvällen led mot sitt slut och det var med viss separationsångest vi begav oss hemåt. Mätta och nöjda med en händelserik dag somnade vi gott.