Skön söndag med marknad och bad

Vi hade lätt kunnat sova betydligt längre på morgnarna, men klockan väckte oss och efter några snoozningar kom vi upp och gick ner till nedervåningen för att inta lite frukost.

Det var söndag vilket innebar söndagsmarknad i både Manilva och Estepona. Marknaderna skiljer sig inte mycket år från år men det är alltid en trevlig grej att göra. Vi bestämde oss för att åka till Estpona hamns marknad och packade även ner badkläder för att kunna lägga oss en stund på stranden efteråt.

På väg till Esteponas hamn för söndagsmarknad

Som vanligt är det ganska tjockt med parkerade bilar vid Estepona hamn med omgivning på marknadsdagarna. Efter att ha kört runt en liten stund hittade vi så klart en parkering på ganska ok läge från marknaden. Vi promenerade ner till hamnen och började spana in utbudet.

Söndagsmarknad i hamnen i Estpona

Som vanligt kan man fynda kläder, badkläder, smycken, skivor, skor, skinnväskor och en del barnsaker.
Detta år var marknaden något större än tidigare år, vilket påminde Anki om att den faktiskt varit så förr och det är främst senare år som den avtagit lite i omfång.

Ett marknadsstånd med smycken, Estepona

Några inköp blev det som oftast, denna gången var det ett halsband och några armband som Anki hittade.

Vi gick över till andra delen och gick igenom det området.

Fyr i Estepona hamn

Efter marknaden brukar vi alltid sätta oss och ta något att dricka på en av barerna i mitten av området, men vi bestämde oss för att ta oss vidare till stan för lite lunch och så småningom en stund på stranden.
Vi körde in till centrum där vi parkerade bilen och passade på att köpa en kall coca-cola och vatten i en kiosk för att snabbt fylla på lite vätska i den heta sommardagen.

Paco Chiringuito i Estepona

Sedan gick vi direkt till Paco Chiringuito där vi satte oss vid ett av borden på uteserveringen. Varsin kall öl satt fint och Lasse beställde sedan in en gazpacho medan Anki tog en ensalada mixa.

Lunch på Paco Chiringuito i Estepona

Båda lunchrätterna satt riktigt fint och vi hade perfekta platser men utsikt över stranden och havet. Servitrisen kände vi igen från förra året. En trevlig och effektiv tjej som nästintill sprang mellan borden.

Perfekt lunch, en god Gazpacho på Paco Chiringuito i Estepona

Man hade lätt kunnat fastna här och beställa in mer, men vi betalade, tog våra handdukar och gick ut på strandpromenaden.

En kall Cruzcampo öl på Paco Chiringuito i Estepona

Tidningen El Sur firade 75 års jubileum och hade en utomhus utställning med förstoringar av tidningens förstasidor från alla åren. En trevlig utställning och kul att gå omkring och läsa om händelser som uppmärksammats genom åren.

Estpona strandpromenad

En bit bort gick vi ut på träplankorna ut till den varma sanden där vi hittade en ledig plats i stranden att lägga oss. Trots att det var söndag kändes det något lugnare på stranden, förmodligen för att det fortfarande var siesta. Klockan var runt 14-tiden. Spanjorerna skulle dyka upp senare.

SUR expositiones, Paseo Maritimo Strandpromenad, Estepona

Så snart vi lagt ut våra strandlakan kände vi oss dock sugna på att känna på vattnet. Vattnet var klart och fint, fortfarande något kallare men förmodligen varmare än dagen innan kunde vi konstantera. Lasse tog ett dopp.

Estepona strand

Vi slumrade båda till en kort stund på stranden, men vaknade snabbt och passade på att gå ner till vattenbrynet och svalka oss. Drickan vi köpt med oss var fortfarande så pass sval att den var god att dricka. Det var en het dag och det gällde att fylla på mycket vätska.

Kvällssol över Estpona strand

Det var riktigt skönt att stå halvvägs ut i havet och svalka sig och känna den svaga brisen av havet. Vi gick båda i och badade en stund senare.

Stranden började fyllas av folk. Längstmd vattenbrynet spelade folk strandtennis och ute i havet kastades det boll. Ovanför oss flög ett flygplan förbi med reklamvimpel om något band som skulle spela på en festival.

Vi gick åter upp och rätade upp våra handdukar för att inte ligga i helt fel riktning och la oss åter i sanden. Kvällssolen var underbart skön, liksom sandstranden och sorlet av spanjorernas skratt och prat runt om tillsammans med Medelhavets sus var som musik för öronen.

Tidig kväll på Estepona strandpromenad

Vi låg kvar och läste våra böcker tills klockan var runt 18-tiden och vi kände att vi borde röra oss hemåt. På vägen till parkeringen köpte vi en ny dricka som tog slut bara på några korta minuter.

Hemma i Monte Viñasj gick vi direkt ner och la oss en stund vid poolen. Vid den här tiden var det förvånandsvärt många vid poolen. Flera barnfamiljer passade på att ta ett dopp innan kvällsmiddagen. Augustin kom fram och satte sig på gräset vid oss och frågade vad vi gjort på dagen. Våra engelska granne med son var också vid poolområdet och vi pratade en stund.

Kvällsdopp i Monte Viñas Pool

Kvart i åtta gick vi tillbaka till vårt hus för att göra oss i ordning för kvällen. Det var skönt att duscha av sig saltet från havet.
Vi tog en drink i trädgården och lyssnade på lite skön musik innan vi åkte ner till Sabinillas.

Hungriga får äter från fikonträden, markerna i Manilva

I Sabinillas tog vi en promenad utmed strandpromenaden för att kolla vad som hänt sedan senast vi var här för ett år sedan. Några serveringar hade förnyats och tillkommit. Kvällslivet var igång och folk strosade omkring, satt på serveringar och åt, eller satt på bänkarna utmed strandpromenaden och blickade ut över havet.

El Estribo, Paseo Maritimo kvällstid i Sabinillas

Vi promenerade en sväng innan vi gick och satte oss på genuina Manolos.
När vi satte oss satt det bara ett annat par vid ett bord, men snart kom flera gäster. Klockan var runt 23 när det började fyllas på ytterligare.

Lasse på Manolo restaurang, Strandpromenaden i Sabinillas

Vi beställde in varsett glas rött och mineralvatten. Oliver och bröd kom in.
Ägaren till Manolo satt själv ute vid strandpromenaden och gick då och då små rundor inne vid serveringen för att kolla läget och prata lite med gästerna. Söndag är kanske egentligen hans lediga dag, då han inte hade de sedvanilga serveringskläderna på sig.

Tonfisk rätt på Manolo restaurant, Sabinillas

Anki beställde solomillo de cerdo; fläskfilé. Lasse valde tonfisk.
Som vanligt på Manolo är maträtterna goda och mycket prisvärda. Enkel men god spansk mat. Fiskrätter är naturligtvis en av deras specialiteter som flera andra ställen här vid stranden.

Det var två för oss nya killar som serverade. Ett gäng killar kom in och frågade om de bara kunde ta något att dricka vilket naturligtvis gick bra, men det slutade med att de beställde in flera rätter också som de delade på.

Flan på Manolo Restaurang, Sabinillas

Vi tog in varsin flan och espresso till dessert och satt kvar och kollade in strandvyn och kvällslivet i Sabinillas.

Gamla som unga passerade och umgicks alla utmed promenaden.
Servitören ursäktade sig att man just ikväll inte kunde betala med kort när vi fick in notan. Vi hade än så länge kontanter kvar så det var inga problem.

Paseo Maritimo strandpromenad kvällstid i Sabinillas

Efter detta tog vi höger och tog ytterligare en promenad utmed strandpromenaden. Vi vek av något kvarter in och strosade omkring någon parallellgata in från strandpromenaden, för att sedan åter gå ut mot havet.
Vid ena enden av Sabinillas strandpromenad gick vi ut en sväng i sanden och fick en fin vy över strandpromenaden och Vina Mar som är en restaurang vi ätit lunch på ett antal gånger.
Strax framför oss stod några män som vanligt och grillade fisk i den båt som ligger i sanden strax över från Vina Mar. Barn lekte längre bort i sanden.

Stranden kvällstid i Sabinillas

Det var en sådan där underbart skön Spanien kväll som var helt vindstilla. En kväll man inte ville skulle ta slut, och man ville absolut inte gå in.

Nattvy - palmer på stranden, Sabinillas

Vi strosade längst med strandpromenaden bort förbi Manolos och de andra restaurangerna som ligger därefter. Några restauranger började plocka ihop något men flertalet hade fortfarande besökare och fick ibland också nya gäster.Kvällsliv, strandpromenaden i Sabinillas

Nattliv på strandpromenaden i Sabinillas

Vi vek av några kvarter in och kunde upptäcka några nya butiker vi tidigare inte sett, och även någon ny pub. Trots den sköna kvällen kände vi att det var dags att bege oss hemåt efter en mycket varm och skön dag.