Punta Chullera strand

Några morgonmänniskor har vi aldrig utsett oss för att vara. Nu får vi nog också skylla lite på jetlag från USA resan. Trötta var vi i alla fall, och det blev en hel del snoozande innan vi tog oss upp denna morgon.

Det var soldis över medelhavet. Vi tog en lång frukost i trädgården och njöt av den sköna solen.

Vy över Punta Chullera strand

Sedan packade vi ihop strandprylar och åkte till Punta Chullera, en fin liten strand söder om oss längst med kusten. Denna strand ligger en liten bit iväg, men är perfekt för dagar som de blåser lite mer då det inte är sand strand utan istället lite grövre stenstrand vilket gör att man inte bli sandig.

Vi hittade en parkering och tog oss ner till den vackra stranden. Anki la sig till rätta medan Lasse gick och köpte varsin coca-cola direkt.

Punta Chullera strand

Värmen var het, men vattnet kändes ganska svalt märkte vi när vi stack fötterna i vattnet. Coca-Colan satt fint och vi la oss ner och njöt av solen och värmen.

Det var en hel del besökare men inte överdrivet många än så länge. Det skulle komma att bli fler senare på eftermiddagen.

Lasse tar ett dopp, Punta Chullera

Den här stranden är verkligen en av de vackrare stränderna. Den är ganska liten och ligger som en liten bukt omringad av stenklippor. Vid ena sidan finns en något högre klippa som folk hoppar ifrån.

Lasse hoppade i vattnet och en stund senare gick även Anki i.

Punta Chullera strand

Framåt eftermiddagen kom fler och fler besökare. Spanjorerna har en förkärlek att dyka upp på stranden senare på dagen och det är fullt förståeligt då det blir en fantastisk skön värme i kvällssolen. Och det är vid denna tiden man ser flest personer bada i vattnet.

Vackert hus Punta Chullera

Havet vid denna stranden är otroligt klart och vackert skimrande blå grönt. Vi var i några gånger för att svalka våra kroppar, men låg sedan mest uppe på våra strandlakan och läste eller slumrade till i den sköna kvällssolen.

Anki njuter av medelhavet, Punta Chullera strand

Lasse gick åter upp till serveringen och kom ner med varsin kall coca-cola och varsin calippo glass.

Stranden var full av besökare och fler var på ingång när vi började plocka ihop våra saker vid sju-tiden på kvällen.

Liten hund på stranden, Punta Chullera

En liten hund tillhörande ett spanskt gäng ville gärna vara med när de andra gick ut och badade men gillade inte att bli så blöt. Är man så liten är det dock svårt att undvika även de små vågorna som rullar in på stranden. När ägarna kom tillbaka hoppade han glatt omkring och skakade av sig vattnet.

Vy över Gibraltar klippan från Punta Chullera

Vi gick uppför backen till den lilla smala gatan som var kantad av parkerade bilar i spanskt manér. Två bilar försökte båda backa och hitta utrymme för att kunna passera varandra. Exakt hur det gick vet vi inte men det löste sig säkert på något sätt.

Det var klart väder och vi fick en vacker vy över Gibraltar klippan längre bort.

Vi kom fram till vår bil där fler bilar nu trängt sig in på alla möjliga ytor men det gick bra att ta sig ut.

Hamnen i Puerto de la Duquesa

På vägen till Sabinillas och Manilva ligger Puerto de La Duquesa som vi körde in till för att ta en drink innan vi begav oss hem. Ett av caféerna, Bar Dolphin, har perfekt läge i kvällssolen med väldigt sköna fåtöljer man sjunker ner i.

En kall San Miguel

Vi slog oss ner och beställde in varsin öl och en varm macka med ost och tomat. Här satt vi sen och njöt en bra stund och kollade in hamnen i kvällsljus och folket som passerade. I La Duquesa hamn befinner sig en hel del engelsmän, och atmosfären är lite mer turistigt än spansk, men det är ändå en väldigt trevlig liten hamn att besöka.

Anki med ett glas vitt, Bar Dolphin, Puerto de la Duquesa

Ölen tog slut men platsen var för skön att lämna. Vi beställde in ett glas vitt vin och kunde inte låta bli att skicka små retsamma sms till vänner vi såg var på plats i ett regnigt Göteborg för att se Springsteen på Ullevi. Vi kände oss väldigt bekväma med platsen vi var på och den sköna värmen.

Bar Dolphin, Puerto de la Duquesa

På vägen tillbaka till Monte Viñas svängde vi inom Mercadona för att handla. Ikväll skulle vi grilla i trädgården. Vi köpte färdigmarinerade kycklingfiléer bland lite annat smått och gott och återvände sedan till vårt hus och vår trädgård.

Det var en skön kväll, och vi kom igång med grillförberedelserna något tidigare än vanligt här i Spanien. Under tiden vi duschade och körde igång grillen tog vi ett glas Cava och manchego ost.

Sedan slängde vi på kycklingfiléeerna på grillen och så småningom även tomathalvor.

Middag i trädgården i Monte Viñas

Till maten öppnade vi en flaska rött. Och under tiden vi åt la vi på bananer på grillen som senare skulle bli efterrätt.

Det är alltid lika mysigt att sitta och äta middag i vår trädgård. Himmeln var stjärnklar. Doften av bananerna som började bli klara på grillen doftade gott.
Grannens katt hoppade upp på muren och det var precis som den förstod Ankis tankar att den inte ens skulle tänka på att befinna sig en längre stund i vår trädgård utan ta snabbaste vägen förbi, vilket den också gjorde.

Kvällen kan bli lång när man sitter hemma i trädgården. Det är så lätt och skönt att bara vara. Luta huvudet bakåt och titta upp mot palmblad och den stjärnklara himmeln i den sköna sommarnatten.

Till slut tvingade vi oss i alla fall in för att gå och lägga sig. Det är trots allt en dag imorgon också.