Taj Mahal och andra mäktiga byggnader

Halvfem ringde portieren för att väcka oss samtidigt som våra mobiltelefoner vilka vi satt på väckning började låta. Det var jobbigt att vakna liksom alla så tidiga morgnar men vi hade en spännande dag framför oss där vi bland annat skulle få se ett av världens underverk, om än inte något av de sju från gamla antikens tid.

Tågstation, Delhi
Utanför en av Delhis stora tågstationen

En halvtimma senare hämtade en chaufför och en guide oss på hotellet och vi åkte till en av Delhis stora tågstationer. Från öde gator märkte man när vi närmade oss stationen. Ute på gatorna stod gatukök där det lagades frukost. Bilar, hästar, människor, hundar och kor trängdes på gatorna utanför. Stora packningar bars på huvuden och på djur.
Vi bar in våra väskor bort till perrong nummer 3. Även inne på tågstationen var det rörigt och fullt av liv. Det stod tåg inne på båda sidor om plattformen som guiden tagit oss till men inget av dessa tåg var det som vi skulle ta. Efter att ha väntat en stund på denna perrong för spår 2 och 3 visade sig detta vara fel och att det var från perrong 1 vi skulle åka.

Tågstation, Delhi
Vy över perrongen inifrån tåget

När vi gick tillbaka rullade tåget in och vi klev ombord i vår vagn, intog våra platser och tog avsked av morgonens guide.
Kvart över åtta rullade tåget ut från perrongen. Vyerna ifrån vårt fönster gav oss ytterligare starka intryck från detta annorlunda land. Vi passerade människor som gick utmed andra rälsspår, utmed spåren låg skjul som man inte tror är beboliga och där trängs stora familjer som lagar mat med kor och hundar.

Utsikt över det indiska landskapet ifrån tåget mellan Delhi och Agra
Utsikt över det indiska landskapet ifrån tåget.

De små fält intill spåren och andra platser strax intill denna bebyggelse används som allmänna toaletter. Kontrasterna är enormt påtagliga.

På tåget mellan Delhi och Agra
Servering ombord i vår vagn.

Vagnen vi färdades i var en av de finare, även om det efter våra västerländska standard inte kan anses exceptionella. Dock var servicegraden högre än man är van vid på tåg. Först fick vi varsin stor flaska vatten, därefter blev man först serverad te och kex, för att sedan få en varm frukost. De två timmarna i tåget passerade ganska fort och vi åkte snart in mot Agras tågstation.
På perrongen möttes vi upp av ännu en representant från bolaget Le passage to India. Vi fick hjälp att bära bagaget och med ett antal försäljare och tiggare hack i häl tog vi oss till bilen.

Kor korsar vägen
Rätt som det är korsar några kor vägen vi kör på.

Från stationen körde vi direkt till ett hotell inne i Agra, som säkerligen var ett av stans finare, men detta besök var endast för att vi skulle få tillgång till toaletter för att fräscha upp oss. Sedan fortsatte vi ifrån stan, ut mot världsberömda Taj Mahal. Bilen fick vi lämna en kort bort innan vi kom fram. På grund av alla avgaser från bensindrivna bilar och den negativa effekt utsläppen börjat ge på Taj Mahal får man nämligen inte nu för tiden ta sin egen bil ända fram till området. Kollektiva elektriskt drivna bussar kör istället turisterna fram till entrén.

Utanför ingången var det om möjligt ännu värre med försäljare och barn som tiggde. Det känns hemskt att inte ge dem något men vi har fått råd att ignorera dem och fortsätta rakt fram. Guiderna sa att dessa tiggare många gånger var professionella, vi hade dessutom läst att man avrådde från att ge något då effekterna kunde bli helt fel. Ett exempel vi fick var föräldrar som upptäckte att barn fick pengar kunde de ta ur dem från skolan för att tigga istället.

Ingång till området med Taj Mahal
Vi har gått igenom entrén till området där Taj Mahal ligger.

Vår guide fixade inträdesbiljetter under tiden vi tog kort och filmade utsidan. För videokameran fick vi betala 25 rupies extra vilket verkar vara en standardsumma för att få ta in videokameror på liknande ställen här i Indien.

Bakom detta ligger den kända byggnaden Taj Mahal.

Den vanliga kameran fick vi bära med oss överallt men videokameran fick vi endast filma själva Taj Mahal från de första metrarna in på området. Sedan fick man låsa in den i ett förvaringsskåp.

Taj Mahal

Vår guide berättade ingående om historien kring Taj Mahal. Det var kejsare Shah Jahan som lät bygga detta mausoleum till sin tredje hustru, Muntaz Mahal, som han avgudade över allt annat. Det tog 22 år att bygga Taj Mahal som stod klart 1653.
Kejsarens son ville dock ta över makten, och satte därför sin far i fängelse. Men när Shah Jahan dog hedrade ändå sonen honom genom att begrava honom bredvid sin hustrus grav inne i Taj Mahal.

Inne i Taj Mahal
Inne i Taj Mahal. Innanför de vackert dekorerade väggarna vi tittar igenom finns kistorna till kungen och hans tredje fru.

Muntaz Mahals grav står exakt i centrum av Taj Mahal. Allting utom en endaste sak i Taj Mahal är symetriskt, och den sak är kejsarens grav som står vid ena sidan om hustruns grav. Det är dock endast repliker av gravarna som kan beskådas på detta våningsplan. Enligt muslimsk tro ska man begravas i så enkla utföranden som möjligt, och de riktiga gravarna står exakt en våning ner.

På Taj Mahal finns diverse texter och dessa är tagna ur koranens verser. Guiden påpekade att man medvetet successivt förstora texten ju högre upp man kom för att uppleva dem som samma storlek nere från marken.

Taj Mahal

Man tror att kejsaren hade planer på att bygga ett likadant komplex som Taj Mahal fast i svart marmor på andra sidan floden som flyter utanför, men han hade aldrig den tiden då hans son satte honom i fängelse. Det hade även skapat en slags symmetri med att själva huvudbyggnaden till Taj Mahal ligger i ena änden av en avlångt område.

Floden som rinner utanför är en förgrening av Ganges, eller Ganga som egentligen är det rätta namnet vilket Indierna själva använder på den välkända floden.

Byggnaden till vänster om det mäktiga palatset ser precis likadant ut som det högra, fast det är enbart det högra som används som moské.

På varsin sida om den mäktiga byggnaden ligger två röda byggnader. Den till höger byggdes först, innan Taj Mahal och används idag som moské. Den till vänster ser exakt likadan ut, men kan inte användas som moské då man aldrig kan ha en dörr i ryggen när man ber mot den rätta riktningen mot Mekka.

Taj Mahal
Byggnaderna består av otroligt vackra detaljer och i vissa delar av byggnaden har den vita marmorn även olika stenutsmyckningar.

Efter att vår guide visat oss runt och berättat massor om området, dess byggnader och Shaha Jahan så lämnade han oss under cirka 20 minuter för att vi själva skulle kunna gå runt och se oss om samt fotografera och filma.

Runt omkring Taj Mahal fick vi många frågor ifrån folk som ville ta kort på oss tillsammans med deras familjer. Det är mycket vanligt här och anledningen är ofta att det är indier som kommer ifrån delar av landet där de sällan eller rent av aldrig får se några turister, speciellt blonda som vi. De är helt enkelt så fascinerade av att se oss att de vill föreviga detta med ett kort. Glatt ställde vi självklart upp på detta och familjerna tackade ödmjukast för detta.

Taj Mahal

Efter att ha gått runt en stund gick vi mot entrén där vår guide hade hämtat upp vår videokamera och glatt filmade oss när vi gick mot honom. Kul och oväntat initiativ.

Vi lämnade Taj Mahal. Åter igen flockades säljare och professionella tiggare runt om oss.

Gatuförsäljning på väg från Taj Mahal

Utan att låtsas om dem promenerade vi tillsammans med vår guide utmed gatan för att komma ut ifrån området där bilar inte alls är tillåtna till de eldrivan bussarna. Bussen körde en kort sträcka och släppte sedan av oss. Härifrån fick vi gå en kort sträcka, under tiden vi åter ignorerade påhängsna försäljare, till parkeringen där vår chaufför och väntade på oss.

Hästar och hundar vid gatan

Med människor springande efter bilen med diverse turistgrejor de önskade sälja eller händer klappandes på rutorna med sorgsna ansikten som bad om pengar lämnade vi Taj Mahal bakom oss.

Vi åkte till en verkstad där de tillverkar marmorplattor med samma teknik för dekoration med användning av de mycket vackra stenar i som finns i Taj Mahal.

Tre män slipar stenar för hand

Det är alltså inget av dekorationen som är målat utan allt inlagt i stenen för hand vilket indierna är mycket stolta över. Vi fick här se hur de skär ut stenarna, vilka olika typer av stenar de använder samt hur de placerar dem i marmorskivorna.

Stenslipning

Det var intressant och verkligen ett gediget hantverksarbete.
En trappa ner blev vi bjudna på te och fick se de gedigna marmorbord, marmorspel etc som fanns till försäljning. Då vi inte visade intresse blev vi invisade till nästa rum där det fanns ytterligare marmorprydnader fast i något mindre format. Vi lyckades dock ta oss ut utan att köpa något. Visst är det ett otroligt hantverk och det finns mycket vackert men inget som passar vår lägenhet i Sverige.

Red Fort

Nästa stopp var Red Fort som är platsen där kejsarens son, Aurangzeb, höll sin far fängslad.

Som vanligt gick vår guide iväg och löste entrébiljetter till oss under tiden vi beundrade byggnaden.

Vår guide och Anki står och pratar inne på en av innergårdarna på Red Fort

Det är ett stort slott byggt i en röd sten. Det är en vacker byggnad och delen där Shah Jahan var fängslad påminner inte ett dugg om ett fängelse. Men fängelsekänslan fick säkert fadern då han inte fick lämna platsen.

Inne på Red Fort

Ifrån palatsen hade han dock en otrolig utsikt över floden och över Taj Mahal.

Utsikt över Taj Mahal ifrån Red Fort

Vi gick runt i fortet en stund och beundrade de vackra utsmyckningarna, stenarna i marmorväggarna och den fantastiska utsikten.

Red Fort

På en stor plan vid Red Fort står idag ett stor runt badkar uthugget i ett helt stycke sten med trappsteg uthuggna både på insidan och utsidan som hjälp att kunna ta sig i och ur detta badkar.

Badkaret har tidigare stått i de vackra badrum som fanns i slottet och användes då av Aurangzeb hustrur, men på senare tid stått placerat här ute för att kunna skådas av alla besökare.

Och många besökare var det här. Indier reser mycket i landet. Lika mycket som man som västerländsk turist fascineras av byggnaderna fascineras man av folket och deras vackra kläder och annorlunda kultur.

Försäljning på gatan utanför Red Fort

Utanför turistattraktionen skedde som vanligt stor försäljning och åter igen fick man med bestämd blick gå mot bilen och inte låta någon tro att man ens tittar på dem eller deras produkter de vill sälja. Gör man det är det nästan som en öppning om förhandling.

Lunchrestaurang en bit från Red Fort
Lunch på Riao restaurang en liten bit ifrån Red Fort.

Nu var det dags för lunch och vi blev avsläppta på Riao restaurant en bit ifrån fortet. Vid entrén stod en ung pojke och dansade till musiken som en något äldre kille spelade på ett typiskt indiskt instrument.

Lasse tar för sig av lunchen

Inne på restaurangen beställde vi in indiska kycklingrätter, en öl och en cola som vi njöt av till lunch.

En liten kille dansar utanför restaurangen

En timma senare blev vi upphämtade igen. Utanför restaurangen stod fortfarande en kille och spelade på ett lokalt instrument och den lilla pojke dansade.

Nästa stopp var hos en juvelerare. Vi fick följa med till ett rum innanför butiken där han visade oss, vad som påstås vara världens största topas. Ägaren till denna topas, vilken i slutet på nittiotalet blev värderad till över 2 miljoner kronor, var även ägare till affären vi befann oss i.

Världens största topas
Enligt butiken världens största topas.

Vi blev även visade ringar, örhängen och andra smycken och stenar som fanns till försäljning i butiken.
Under vårt samtal föll vi in på ämnet politik och det var intressant att höra hans åsikter och hans syn på politiken. Innan vi gick berättade han även om hinduers livsåskådning, som innebär just att de inte ser hinduism som en religion utan mer som en livsåskådning.

Gatuliv i Agra

Vi har på några få dagar fått lärt oss en hel del om Indien och indier. Till exempel har färgpricken många har i pannan inget med kastsystemet att göra, däremot kan man med hjälp av efternamn och klädsel se vilken släkt och vilken kast en person tillhör. Vad det gäller färgpricken sätts den dit vid besök i ett tempel. Den är även en utsmyckning för många kvinnor, och kanske är det också därför man oftare ser den på kvinnor än män.

Gatuliv i Agra sett från bilen

Utanför juveleraren tog vi farväl av vår guide och fortsatte med chauffören mot Bharatpur där vi skulle tillbringa natten.

Transport full av kvinnor sett från bilen
Man passerar alla möjliga typer av transporter på indiens vägar. Här passerar vi ett flak fullproppat med indiska kvinnor och skrattar och har kul längst resans gång.

På vägen skulle vi passera Fatehpur Sikir, som en gång i tiden var ett palats men palatset blev övergivet efter agerat huvudstad i Mogul-imperiet i 14 år bara och idag beskrivs som en spökstad.

Fatehpur Sikir
Inne på Fatehpur Sikir

Chauffören släppte av oss och vi löste entrébiljetter och gick in. Denna gång var vi utan en guide vilket märktes direkt då flera personer kom framspringande till oss och bad om att få guida oss. Vi tackade nej och fortsatte in. En kille vägrade tolka vårt nej på allvar utan fortsatte förfölja oss och började berätta om olika delar ändå. Efter en stund gav han dock äntligen med sig och lämnade oss.

Vi tänkte inte spendera en lång stund här men det var trevlig att gå in och se sig om. Det såg ut att ha varit vackra palats här en gång i tiden och utsikten ifrån kullen det ligger på var också mycket vacker.

Anki på Fatehpur Sikir
Anki på Fatehpur Sikir.

Vi lämnade Fatehpur Sikir och åkte ut på de indiska landsvägarna. Ifrån någorlunda bebyggelse kommer man snabbt ut på landet. Vår chaufför pekade och visade vyn över stället vi nyss besökt.

Vy ifrån vägen över landskapet och Fatehpur Sikir

Han stannade till med bilen och vi gick ut för att fotografera den vackra vyn med markerna runt om. Ute på fältet såg vi några som arbetade med jorden och en och annan ko som strosade omkring.

Vy ifrån vägen

Färden fortsatte sedan vidare till vårt hotell för natten, Laxmi Vilas Palace. Vi körde genom entrén och såg den pampiga byggnaden framför oss.

Laxmi Vilas Palace

Efter vi checkat in fick vi hjälp med våra väskor till vårt rum som låg utmed den charmiga innergården.

Rummet var stort och det var högt i tak. En liten golvfontän som stod framför sängen sattes igång. I rummet fanns också en soffgrupp, några stolar, garderob och tv. Sängen var en stor himmelsäng. Badrummet var fint och stort.

När vi slog oss ner i soffgruppen kom roomservice och knackade på dörren för att fråga om vi önskade något, varsin kall coca-cola kunde sitta riktigt fint kände vi.

Utsikt ifrån taket på Laxmi Vilas Palace
Utsikt ifrån taket på Laxmi Vilas Palace.

Det började skymma utanför och vi gick ut för att se oss om innan det blev helt mörkt. Omgivningarna kring hotellets område var mycket vackra. Tillsammans med två som jobbade på hotellet gick vi upp på takterrassen för att kolla in utsikten. Solen gick ner och lamporna kring byggnaden tändes successivt upp. Så här vid skymningen var det en hel del mygg.

Laxmi Vilas Palace
Laxmi Vilas Palace vackert upplyst i mörkret.

Restaurangen startar servera middag vid sju. Under tiden vi gjorde oss i ordning för middagen hörde vi levande musik utanför. När vi kom ut såg vi två män och en pojke sitta på marken och spela och sjunga. Bakom sig hade de byggt upp för en dockteater.

Vi valde att sitta på den mysiga innergården och slog oss ner vid ett bord och beställde in varsitt glas indiskt rödvin. Kanske inte ett av de godaste viner vi druckit men kul att prova lokala varianter av drycker också. Därefter beställde vi in indiska kycklingrätter, ris och naanbröd.
Kyparen ställde in ett levande ljus på bordet och musikanterna slutförde en dockteater de påbörjat för några andra hotellgäster.

Middag på Laxmi Vilas Palace

Det var underbart väder, över 30 grader varm och vindstilla. Innergården är mycket charmig och det var en mycket trevlig miljö att sitta och njuta av den goda maten. Alla andra valde att sitta inomhus i restaurangen och äta, kanske på grund av luftkonditioneringen, men vi kunde inte tänka oss ett bättre ställe.

Kvällsunderhållning på Laxmi Vilas Palace
En far, brorsson och son underhöll gästerna med dockteater och musik.

Musikanterna tog en paus men satte igång igen när vi ätit klart. De ville gärna spela upp en dockteater för oss och vi satte oss på stolarna framför dem. Mannen berättade att det var hans son och brorson som uppträdde med honom.
De avslutade med att spela musik som var typiskt för detta område i Indien. Den lille pojken bjöd upp Anki till dans.

Kvällsunderhållning på Laxmi Vilas Palace

Sedan var det dags att säga tack och god natt. Vi var rejält trötta efter en lång dag och det var skönt att bara gå de få stegen till vårt rum för att snart krypa ner under lakanen och somna i vårt fina rum för natten.