Runt Temple Bar i Dublin

Under mellandagarna hade det blivit hög tid att fundera över var vi ville fira in 2017. Vi hade tankarna på några få dagar i Europa och valet föll på Dublin på Irland. Dagen innan nyårsafton tog vi ett överfullt trångt tåg från Malmö till Kastrup. På flygplatsen var det trots det inte värre än vanligt vid incheckning, vid säkerhetskontrollen och inne bland butiker och restaurangerna. Men kön blev desto längre inne på flygplatsens passkontroll där man, liksom till England, trots att det är inom EU har krav på att uppvisa pass.

På väg ombord på Norwegians flyg till Dublin

Framme vid gaten hade man redan börjat gå på planet och vi gick nästan direkt på. En trend bland Europa flyg är att många satsar på stora bagage som carry-on och därför blev det trångt och lite frustrerat när man skulle få plats ovan sin sittplats. Flightens avgång blev något sen men efter vi kommit upp i luften lovade piloten att vi skulle komma flyga in en del av tiden. Det är alltid en skön känsla en grå vinterdag när planet kommer upp över molnen och man solen strålar in i kabinen. Det var en kort flight och snart var det dags att landa igen, tyvärr återgick vi till en grå, molnig och regnig miljö.

På väg att landa på Irland med Norwegian

Det gick ganska smidigt på flygplatsen och utanför hittade vi en expressbuss in till centrum av Dublin. Resan tog en knapp halvtimma innan vi steg av på O’Connell bron och bara behövde gå några få kvarter innan vi kom fram till The Morgan Hotel i Temple Bar området.

The Morgan Hotel i Temple Bar området

En kvinnlig gäst var missnöjd med något som vi inte fullt förstod men uppehöll personalen och gjorde att det blev kö för incheckning. När det blev vår tur så fick vi reda på att vi skulle bli uppgraderade och få ett större rum, vilket vi så klart blev tacksamma för. Tyvärr hade man ett problem men de skulle bära upp vårt bagage och det var ingen större ansträngning för oss att gå upp till vårt rum på tredje våningen. Det var ett ljust rum som skulle bli perfekt för våra kommande dagar.

Hotellrum på the Morgan hotell i Dublin

Promenad genom Temple Bar området

Det skulle snart mörkna så vi gav oss ut direkt. Vi befann oss redan i området som kallas Temple Bar och började med en liten promenad genom området. Redan vid nästa gathörn låg några Irländska pubar som var något av klassisker, Oliver St John Gogarty och the Auld Dubliner. Längre fram låg ett litet torg och utmed en tegelvägg stod ett antal personer som spelade på olika trummor, de var duktiga och lockade en stor publik.

Den välkända Temple Bar i Dublin

Bland pubbar i hjärtat av Dublin

Kanske Dublins mest kända pub är den rödmålade The Temple Bar som uppenbart drog en hel del besökare. Men vi skulle spara det till senare dagar.

Wall of fame i Dublin

Vi tog istället och fortsatte en runda i området och passerade bland annat The Wall of Fame, en vägg som tillhör The Irish Rock ‘n’ Roll Museum. Bilderna på väggen var förstår av olika framstående Irländska artister så som U2, Thin Lizzy, Pogues, Shinead O’Connor.

Öl, mat och irländsk musik på The Old Storehouse

Det var mer än hög tid att vi tog vår första irländska öl. På övervåningen till The Old Storehouse fick vi ett bord med utsikt över puben.

Vi ville först prova en ljus öl och den trevliga servitrisen rekommenderade Hop House 13, en lokalt producerad öl som vi efteråt förstod Guinness stod bakom.

Guinness Hop House 13 lager

Guinness Hop House 13 lager på the Old Storehouse

Den var riktigt god och halva pinten gick ner på några få minuter. Under tiden satt vi och kollade igenom pubens meny och vi bestämde oss för att prova deras burgare på Irländsk kött. En kort stund senare serverades en stor burgare som hade en tandpetare med texten O’Flaherty’s, vilket var namnet på puben inne i The Old Storehouse.

Burgare på the Old Storehouse

Nedanför oss hörde vi olika trubadurer avlösa varandra. Den som spelade när vi kom dit körde en blandning av lokal musik och internationellt välkända låtar. När nästa drog igång blev det mer lokalt förankrad irländsk musik varpå många började att sjunga med. Plötsligt dök en tjej upp och började dansa en traditionell Irländsk dans som så klart förde tankarna till Riverdance.

the Old Storehouse i Dublin

Ölen tog slut men det var för trevligt och vi satt så bra så vi beställde in lite mer att dricka, Lars tog en Guinness och Anki ett glas vin. Stämningen var fortsatt hög på The Old Storehouse och vi satt och myste till Irländsk musik. När servitrisen kom och fråga om vi ville ha något mer bad vi att få se på dessertmenyn. Visserligen var vi inte så värst hungriga men blev ändå nyfiken på en Bailey’s Cheesecake som vi beställde in för att dela på.

Dessert på the Old Storehouse i Dublin

Desserten var god men konsistensen påminde oss mer om en mousse än cheesecake, vaniljglassen som serverades till gjorde så klart inte saken sämre. Vi märkte att after work gästerna började lämna och det blev något färre gäster än tidigare.

Inne på the Old Storehouse i Dublin

the Old Storehouse i Dublin

Det var lite svårt att släppa taget om denna mysiga plats och miljö men efter några trevliga timmar var det dags. Vi betalade och lämnade the Old Storehouse, men det hade varit så bra att vi kände det fanns stor chans vi skulle återvände.

Kvällspromenad i centrala Dublin

Vi gick en promenad genom Temple Bar området längs Fleet Street. När vi passerade Anglesea Street höll vi på att gå rakt in i en levande häst, som stod helt stilla utanför Oliver St John Gogarty. Den skulle så klart dra en kärra med turister igenom området, när kusken fick napp, men det var helt stilla och lugn trots folklivet runt om honom.

Klockan var inte så sen ännu så vi beslöt att se oss om lite ytterligare fortsatte förbi vårt hotell. På ett hörn låg en kvällsöppen turistinformation och vi gick för att se om vi kunde kanske få lite pejl på vad som skulle vara värt att se och göra under nyårsafton. Tjejen bakom disken var inte från Irland, vilket kanske var båda bra och dåligt. Men vi fick hur som helst känslan att vi kunde strunta i den arrangerade konserten som skulle hållas i parken St Stephen’s Green och den publika showen som skulle hållas på kvällen vid tullhuset lät däremot som lite kul. Hon påpekade också att det inte skulle hållas något stort fyrverkeri, vi antog det var av god anledning men hon nämnde inte varför.

Shoppinggatan Grafton Street kvällstid

Vi gick upp på Dublins lite finare shoppinggata Grafton Street som stängt för kvällen, men som vi ändå tyckte var lite intressant att kolla vad gällde utbud. Det var fler som strövade längs gatorna och gjorde lite windowshopping. Men när vi så slutet av gatan och butikerna upphörde vände vi om.

O'connells bridge i Dublin kvällstid

Innan vi gav upp för kvällen gick vi ner till O’Connells bridge för att se lite utsikten längs Liffey på kvällen. Som den mittpunkt det är i staden var det ett jämnt flöde av människor och trafik. De upplysta byggnadernas ljus speglades i vattnet men mer än så var det kanske inte.

Vi var fortfarande alltför mätta för något mer att dricka och även om det varit en enkel resa så kände vi lite av att det var en resedag och återvände till the Morgan för lite sista sömn 2016.