Alcatraz & Golden Gate Bridge

Alcatraz, San Francisco

På morgonen hade vi planerat att åka direkt till Alcatraz. När vi kollade datorn tidigt på morgonen visade det sig att den första morgonturen var fullbokad.

Spårvagn F mot Fishermans Warf

När vi hade kommit igång tog vi och bokade en tur vid halv tolv. I receptionen fick vi rådet att gå ner till market street och ta spårvagn F mot Fishermans Warf. Vi hade inte tagit någon frukost men satsade på att ta något när vi kom fram. Vi gick ner till Market och letade upp hållplatsen. Snart rullade en cool gammal spårvagn som såg ut att vara från 40-talet.

Spårvagn i San Francisco

Det var inte mer än att vi kommit på vagnen när en buss fick total stopp framför oss. Det tog en kvart innan vi rullade vidare. Snart kom vi fram till Embarcadero och nu fortsatte vi norrut längs med kusten. Det stod folk vid dörrarna när vi närmade oss Alcatraz landing, där vi skulle av, men de visade sig bara stod där och väntade på nästa hållplats.

Alcatraz landing färjeläger

Det innebar att vi åkte en hållplats för långt. Det blev en gångtur tillbaka och när vi kom fram gick vi direkt och hämtade ut biljetterna. Hamnplatsen låg alldeles under Coit Tower, det runda torn som ligger på en kulle vid denna del av San Francisco.

Coit tower, Russian Hill, i San Francisco

I anslutning till färjelägret så låg ett fik som också erbjöd lite souvenirer. Eftersom vi inte hade ätit någon frukost passade det oss perfekt. Med kaffe, juice och bagels slog vi oss ned på några bänkar utanför och kunde njuta av skönt solsken. Det var som tidig sommar hemma och vi njöt. En kvart innan avgång ställde vi oss i kön och snart var det dags att gå på färjan.

Alcatraz Cruises, San Francisco

Färjan till Alcatraz

På övre däck kunde man gå ut och sätta sig längs sidan. Den korta resan från San Francisco fastland till den lilla ön var fin i det soliga vädret och vi fick fina vyer över staden.

Anki på Alcatraz Cruises, i San Francisco

Fiskmåsar gjorde då och då båten sällskap då de la sig och följde precis ovanför våra huvuden. När vi närmade oss the Rock, som Alcatraz ön ibland kallats, flög en Zeppelinare över.

Alcatraz, San Francisco

Den fortsatte vidare och passerade snart över Golden Gate bron. Båten närmade sig hamn och vakttornet vid den lilla hamnplatsen på ön.

En skylt varnade för att hjälpa fångar att fly, eftersom den inte varit i bruk sedan 1963 så hade skylten några år på nacken.

I slutet av 60-talet intog en grupp indianer ön och gjorde anspråk på den, på en mur i hamnen står det klotrat Indians Welcome sedan dess. En guide tog emot alla från båten och gav lite grund information. Vi lyssnade en stund och gick sedan uppför backen.

Vattentank, Alcatraz, San Francisco

När vi nådde toppen gick vi in i ett rum som varit dush för fångarna när de anlände. Här delade man ut ett litet system med hörlurar som gjorde att man kunde gå i sin egen takt och lyssna på guidning av både fångvaktare och tidigare fångar på Alcatraz.

På väg in till Alcatraz, San Francisco

Inne vid cellerna längs Michigan Avenue

Det var en lång kö, men det gick fort fram och snart kunde vi gå uppför en trappa och in i huvudbyggnaden. Insidan var uppdelad i några stora gångar och vi gick in i en som döpts till Michigan Avenue.

Michigan Avenue, Alcatraz, San Francisco

Dessa gångar kantades av små celler i tre våningar. Färgen hade flagnat och mycket såg nedgånget och slitet ut. Det krävdes ingen större fantasi att förstå att det inte var något trevlig vistelse i dessa små och ruffa celler. De första cellerna hade endast kvar toalettstol i de små rummen, resten var borta.

Toalett inne på en cell, Alcatraz, San Francisco

Det började låta som dörrar öppnades och stängdes ovan oss och det ekade i hela byggnaden. När vi kollade upp så visade en parkvakt i ena änden av en cellgång hur det lät när de låste och låste upp cellerna. Vi följde längs raden av celler och svängde upp på nästa gång med rader av celler på båda sidorna.

Cellblock Broadway

Denna gång kallades för Broadway och här fanns några celler med lite mer inredning, bla ett handfat, madrass till sängen, handdukar, spegel mm. Det var inte saker som lämnats kvar utan exempel på vad en cell innehöll när man kom dit, som ett hotell men kanske inte riktigt lika trevligt.

Anki inne på Alcatraz, San Francisco

Vid slutet av Broadway hängde en klocka ovanför en dörr och denna plats kallades Times Square.

Times Square, Alcatraz, San Francisco

Isoleringscellerna i D-block

Vi fortsatte in i D-block som var som ett fängelse inne i fängelset. Här fanns isoleringscellerna där vissa fångar fick sitta 24 timmar om dygnet. De fick bara lämna cellerna en gång per vecka för att duscha och röra på sig. En av de första cellerna i D-block kunde man gå in i för att känna hur det kändes. Med kala slitna betongväggar och galler så kändes det hårt och ensamt.

Lasse provar en av cellerna inne på D-block på Alcatraz, San Francisco

När vi kom ut igen gick vi fram till väggen för att läsa lite om några av de mest kända förbrytarna som satt på Alcatraz. Den mest kända var sannolikt Al Capone, gangster ledaren från Chicago som misstänktes för otaliga brott och mord men som åkte in för skattefiffel eftersom inget annat hade bevisats. En annan ökänd brottsling från 30 talet som satt på Alcatraz en tid var Machine gun Kelly, som hade fått smeknamnet från sitt favorit vapen. Birdman eller Robert Stroud som han egentligen var döpt till var en omtalad fånge som tydligen även vakterna upplevde obehaglig.

Ökända fångar som suttit på Alcatraz, San Francisco

I ena änden av D-block låg ett antal isoleringsceller och vi gick in i en av dem. Det var inte svårt att förstå att det var jobbigt att bli instängd i ett helt isolerat rum utan någon sätt att se ut eller kommunicera med någon.

Isoleringscell nummer 13 i slutet av D-block på Alcatraz, San Francisco

Audio turen sa att regelverket för fängelser sa att dessa inte skulle vara släckta förutom på natten men att det hände dessa celler hölls utan ljus flera dagar i sträck. Det var skönt att kunna gå ut från dessa kala väggar efter ett besök på någon enstaka minut.

I slutet av D-block på Alcatraz, San Francisco

En dörr från D-block tog oss in i biblioteket. De fångar som skötte sig kunde beställa böcker de ville läsa och det fanns även möjlighet för dem att studera på distans. Längs väggarna i rummet stod tomma bokhyllor i trä.

Bibliotek på Alcatraz, San Francisco

Vi följde C-block ner till en plats som kallades Gun Gallery. För att undvika risken att ha vapen bland tunga kriminella förvarades alla vapen bakom galler på andra våningen med utsikt över alla celler.

Gun Gallery, Alcatraz, San Francisco

Via en liten anordning kunde vakterna skicka upp och ner nycklar för undvika risken av fångarna kom över dessa.

Flyktförsöket som slutade med The Battle of Alcatraz

Denna plats var central vid den mest kända incidenten på Alcatraz som kallats the battle of Alcatraz. Ett antal fångar lyckades övermanna en vakt och ta sig igenom gallret vid Gun gallery med hjälp av en anordning som tvingade isär gallret på ett ställe där han upptäckt en svaghet. Här övermannade nästa vakt och tog över vapnen och nycklar. Med vapnen kunde de nu ta fler vakter som gisslan allt eftersom de kom tillbaka från sysslor utomhus. Själva planen gick ut på att ta sig ut via dörren till recreation yard och sedan ner till båten med hjälp av kidnappade vakter för att ta sig in till San Francisco.

Recreation, Alcatraz, San Francisco

Men fastän de provade nyckel efter nyckel fungerade ingen. En av de kidnappade vakterna hade den gömd. Fångarna blev allt mer desperata och när de till slut hittade nyckeln hade låset fastnat när de testat de tidigare nycklarna. De blev allt mer desperata och snart upptäckta. Efter att larmet gick sköt de flera av vakterna för att undvika vittnen. Till slut fick fängelset hjälp av en insatsstyrka från amerikanska försvaret och efter två dagar kunde de till slut få slut på striderna efter att man bl a borrat hål i taket och släppt ner granater.

Cutoff Alcatraz, San Francisco

Vardag för fångarna på Alcatraz

Längre ner vid Cell block C hade man arrangerat celler som visade på hur det sett ut när fångarna bott där. Många hade olika tidsfördriv som t.ex. måla tavlor, men också något så udda som att sticka.

Cell Alcatraz, San Francisco

Spel var förstås ett vanligt tidfördriv och domino spel fanns i en av dessa celler. I ena hörnet av C-block fanns ett litet fönster ut med en helt fantastisk utsikt in mot San Francisco. Det måste varit tufft att vara så nära men ändå så långt ifrån frihet och civilisation.

Utsikt över friheten från litet fönster på Alcatraz, San Francisco

Längs ena kort sidan fanns en rad små låga fönster, detta kallades visitation och det var här som fångarna under en kort stund kunde samtala med de eventuella besök de fick. Man hade tagit bort dem men en gång i tiden fanns en telefonliknande anordning då vägg och glas var så tjocka att de isolerade det mesta av ljudet.

Besöksbås, Alcatraz, San Francisco

Vi fortsatte in i föreståndarens kontor där man bland annat hade en slags skyltdocka med full vaktkostym och hatt på.

Uniform för vakter som jobbade på Alcatraz, San Francisco

På en vägg satt bilder på de som varit föreståndare under tiden Alcatraz var i drift och i hörlurarna berättades kort om de olika personerna och hur de hanterat fångarna. Flera av dem hade varit mycket hårda.

Vi gick ut på en avsats där det fanns en stor fyr.

Vy från Alcatraz över San Francisco

Utsikten in mot San Francisco var fantastisk denna klara dag. Det var varmt och skönt i luften. Intill fyren låg en byggnad, eller rättare sagt resterna av den eftersom bara väggarna var kvar. Byggnaden förstördes vid en brand 1970 under en ockupation av ön då en grupp indianer utropade Alcatraz en oberoende indian nation.

Vi gick åter inom hus och in i kontrollrummet. I detta rum samlades alla fångvaktare när larmet gick och då fördelades uppgifter och vapen.

Administration, Alcatraz, San Francisco

Enda framgångsrika rymningen från ön

Vi fortsatte in till cellerna igen och i en cell visades man hur det enda framgångsrika rymningen gått till. På morgonen gick en vakt fram och knuffade på en fånge som låg ikvar i sängen och då ramlade huvudet ner på golvet.

Tre fångar hade förberett sig under en längre tid och gjort en slags masker av papper som de lagt på sängarna under täckena för att lura nattvakterna. De hade på liknande sätt gjort en fuskfront till luftventilationen i cellen under tiden de karvat loss utrymme för att ta sig ut.

Administration, Alcatraz, San Francisco

På natten hade de tagit sig ut igenom ventilationshålet och klättrat ventilationsschakt upp på taket och sedan gett sig av ut i vattnet.

Det finns fortfarande inga bevis för att de klarade sig och mycket talar för att de inte klarade av att simma iland i San Francisco. Genom åren har rykten gått om att de klarade sig och tog sig till Sydamerika, medan andra talar om kroppar som synts i vattnet några dagar efter flykten men som aldrig kunde återfinnas.

Matsalen

Vi gick in i matsalen vilket tydligen var en av de farligare ställena på Alcatraz eftersom många tungt kriminella skulle äta här samtidigt. Ett galler avgränsade köket, med vassa knivar och andra tänkbara tillhyggen, från själva matsalen.

Köket, Alcatraz, San Francisco

På väggen ovanför sitter fortfarande menyn från sista frukosten som serverades innan man stängde ner fängelseverksamheten på ön 21 mars 1963.

Sista frukosten på Alcatraz, San Francisco

En av anledningarna till att man stängde ner var att det var slitet och dyrt att underhålla.
Vi gick ner en våning och lämnade tillbaka hörlurarna vi fått för audioguidningen och gick in i shoppen. Det var förstås mycket blandat men vi köpte en DVD film för vi tyckte det varit en intressant utflykt och dessutom kunde man köpa audioguidningen på CD vilket kunde vara intressant. När vi betalade fick vi några tips som vi ville kolla innan vi lämnade ön.

Vi gick tillbaka och svängde ut på den stora rastplatsen utomhus, den såg ut precis som de gör ofta på film. En stor asfalterad plan med hög mur runt om och en slags avsats som var sittplats och trappa vid ena långsidan.

Gård, Alcatraz, San Francisco

I ena sidan fanns en dörr i muren som vi gick igenom och fick en fantastisk vy ut mot Golden Gate med omnejd.

När vi kom nedför en hög trappa kom vi in i en vacker trädgård. Det kändes lite oväntat i denna miljö vid fängelset, från ruff sliten betong till detta område i full blom. Dessa trädgården var något som personalen på ön utvecklade och underhöll, i viss mån med hjälp av betrodda och skötsamma fångar. 2003 togs ett initiativ för att återställa och utveckla dessa planteringar och nu är det alltså ett vackert område väl värt ett besök när man är på ön.

Växter, Alcatraz, San Francisco

Nu gick vi åter mot den lilla båthamnen och tog vägen genom byggnad 64, en byggnad som byggts för militära syften innan det blev en fängelseö.

Färjan från Alcatraz till San Francisco

När vi kom ut på andra sidan var vi ute vid hamnen och kunde ställa oss i kön för att komma med nästa båt tillbaka till San Francisco. Ombord på båten gick vi direkt upp på övervåningen där vi kunde sätta oss ute längs ena sidan. Solen sken och himmeln var blå när vi la ut från hamn. Under den korta resan fick vi åter vackra vyer över Alcatraz och in över San Francisco stad.

Med färjan på väg från Alcatraz, San Francisco

Pier 39

När vi gick av båten i hamnen så gick vi norrut till vi kom till Pier 39. Denna stora pir är full av butiker och restauranger.

Pier 39, San Francisco

En karusell i gammal klassisk stil erbjöd åkturer för barnen. När vi nått slutet av bryggan gick vi längs dess norra sida och kollade in alla sjölejon som låg och solade på bryggorna utanför. De låg mest och slappade men då och då lyfte någon på huvudet och gäspade eller kollade in de andra sjölejonen.

Sälar vid Pier 39, San Francisco

Det hade blivit sen eftermiddag och vi var ganska sugna på något till lunch. Wipeout Bar and Grill hade en kul takeaway utformad som en surfar buss med surfbräda på taket, den senare gav också menyalternativen.

Whipe out to go, vid Pier 39, San Francisco

Deras burgare såg fina ut och vi beställde varsitt meal som de lagade till direkt och serverade oss i en slags papplåda. På en parkbänk i solen åt vi den goda snabbmaten och såg på omgivning och folk.

Fishermans Warf

När vi fortsatte vår promenad kom vi in i Fishermans Warf området. Detta är ett område av stan som blivit lite för anpassat till turism och tappat lite av sin charm.

Bagare bakar roliga bullar, Boudin Bakery, San Francisco

Längs gatan fanns ett bageri som bakade utmed skyltfönstret och till och med löst så man kunde tala med bagarna. De gjorde bröd i lite roliga former som t.ex. krabbor eller söta nallar.

Vid ett gathörn passerade vi den välkända skylten för Fishermans Warf och i närheten ligger bland annat massor av fisk och skaldjursrestauranger.

Fishermans Wharf, San Francisco

En riktig Irish Cofee på Buena Vista Cafe

Mot slutet av stråket kommer man till en liten park. Det är mellan denna och en plats vid Union Square som de gamla spårvagnarna går. Här hittade vi en pub vi letat efter, Buena Vista Cafe, där man kan beställa en Irish Coffee som lär vara det närmaste originalet man kan komma.

20100416-83-irish-coffee-san-francisco

Historien om Irish Coffee härstammar naturligtvis från Irland där den uppfanns någon gång på 40-talet. En reseförfattare från USA tog initiativet att återskapa receptet 1952 tillsammans med barägarna till Buena Vista. Stället var full när vi kom in men snart fick vi ett bord vid baren. Själva tillverkningen av drinken är också en show i sig.

Bartendern ställer upp ett stort antal glas varpå han drar en färskbryggd kaffekanna över allesammans och fyller ungefär halva glasen. Sedan häller han Whisky från flaskan högt över glasen och lämnar bara en liten del kvar som han toppar av med grädde som han häller försiktigt över med hjälp av en sked för att den skall flyta på ytan.

20100416-86-The-buena-vista-san-francisco

Valet av drink var självklart och när vi fick in vårt glas kunde vi konstatera att det sannolikt var den godaste Irish Coffee vi någonsin druckit. Vi satt och sippade i oss den goda drinken och såg oss om i baren, på bartenderns och på övriga gäster i den gamla baren.

20100416-90-anki-The-buena-vista-san-francisco

Solen gick sakta ner när vi kom ut från baren. Vi gick ner till vattenbrynet vid Maritime National Historical Park och såg oss om innan vi gick tillbaka längs Jefferson Street.

San Francisco Maritime National Historical Park, San Francisco

En gammal spårvagn tillbaka till Union Square

Vid Taylor Street gick vi upp till en hållplats för spårvagnar. Vi kunde snart gå på en gammal vagn som tog oss tillbaka via pirerna, market och kunde gå av vid market Street. En kort promenad tog oss tillbaka till vårat hotell där vi gick upp på rummet för att vila våra fötter en stund och klä om för kvällen. Från vårt fönster på rummet till Hotel Frank kunde vi se ner på Geary Street där bilarna trängdes för att komma fram och det var mycket folk längs trottoarerna.

Utsikt från vårt hotellfönster, San Francisco

En kvällsutflykt med bil

Efter lite funderingar bestämde vi oss för att ta bilen en sväng och beställde att bilen skulle köras fram via receptionen. Med vägledning och tips från den trevliga mannen i receptionen hoppade vi in i bilen och följde gatan från hotellet upp till den större Van Ness Avenue. När vi nådde Lombard Street var det bara att följa vägen och snart körde vi upp på världens kanske mest kända bro, Golden Gate Bridge.

Golden Gate bridge och utsikt över San Francisco skyline

Strax efter att vi nått brofästet på andra sidan kunde vi svänga av vid Golden Gate Vista Place, en utsiktsplats över bron och hela stan på andra sidan San Francisco Bay.

Golden Gate Bridge by night, San Francisco

Den stora röda bron har tre filer i varje riktning och trafiken löpte på i hög hastighet i en aldrig sinande ström av bilar. Om vyn över bron var fantastisk så kanske vyn in över stan var om möjligt än mer otrolig där stadens ljus lyste upp molnen som gled fram över den.

Skyline by night, San Francisco

De flesta av byggnaderna i centrum hade byggnader som var upplysta på något vis eller hade många rum upplysta. Tornet Coit Tower på Telegraph Hill lyste vackert och i bakgrunden var Bay Bridge upplyst hela vägen över till Oakland.

Sausalito längs San Francisco Bay

När vi lyckades slita oss så körde vi vidare och svängde av för att se om vi skulle äta sen middag i den lilla kust orten Sausalito som ligger direkt över San Francisco Bay. Den lilla kuststaden är ett vanligt utflyktsmål, men uppenbarligen är det mer för dagtid eller tidigare kväll för när vi körde igenom var det öde. Det kändes mysigt, men det var för sent för oss att hitta någon restaurang och vi vände och körde tillbaka. På vägen tillbaka över Golden Gate in mot San Francisco fick vi betala en vägtull.

Golden Gate by night, San Francisco

Mel’s Drive-In, en klassisk Amerikansk diner

Längs Lombard street låg lite olika små restauranger och när vi fick syn på Mel’s Drive-In som var nattöppet så blev det ett enkelt val.

Vi parkerade utanför och gick in. Detta var en klassisk amerikansk diner, typisk 50-tal stil och det visade sig också att Mel’s var den restaurang där man spelat in filmen American Graffiti, eller Sista natten med gänget som den döptes till på svenska biografer.

Interior Mels drive in, San Francisco

Inredningen gick mycket grönt och vi fick ett klassisk diner bås med en liten jukebox längs sidan.

Servitör på Mel's Drive-In, San Francisco

Menyn bestod av idel amerikanska klassiker och valet föll på en BLT och en Haven’s Famous Vegetarian Sandwich. När vi kom ut kollade vi in stället utifrån med sina neonskyltar som gav stället rätt karaktär.

När vi körde tillbaka till hotellet så var det skönt att bara lämna bilen utanför och överlämna parkeringsfrågan till någon annan. Det hade varit en dag späckad av upplevelse och det var oerhört skönt att lägga huvudet på kudden och somna in.