Två Estepona marknader på samma dag

Monte Viñas

Alla vaknade samtidigt och vi åt gemensam frukost. Det var söndag vilket innebär marknadsdag. På söndagar är det både marknad neråt vägen mot Sabinillas och vid hamnen i Estepona. Vi funderade ett litet tag på vilken vi skulle välja, men Estepona hamns trevliga omgivning gjorde att vi valde att åka dit.

Estepona rondell

En kort sträcka norrut körde vi in i södra delarna av Estepona och strax intill tjurfäktningsarenan ligger marinan. Vi parkerade och strosade ner mot hamnen. Marknaden var redan i full gång och det var gott om besökare.

Estepona Marina

Vi vek av åt vänster och började strosa bland marknadsstånden. Denna marknad erbjuder kläder, smycken, väskor, skor, skivor och en del barnartiklar. Alltid hittar man något, men anledningen vi brukar besöka denna marknad är främst för att det är så mysigt att strosa omkring här.

Estepona söndagsmarknad

Anki och Aina kollade runt bland marknadsstånden. Lasse och Sven-Åke strosade kanske något mer vid sidan av och hade koll på tjejerna och studerade omgivningarna.

Aina och Anki på Esteponas söndagsmarknad

Vid ett markandsstånd var det livliga diskussioner. En spanjorska ansåg sig ha fått tillbaka för lite växel. Hon och säljaren var oense om vilken valör hon lämnat fram från början. Det var blandat höga röster och skratt och folk samlades för lite underhållning.

Estepona söndagsmarknad

Anki köpte en klänning, men mycket mer än så blev det inte denna dag.

I mitten av marknaden ligger en trevlig bar som är perfekt att sätta sig på efter att ha gått runt bland marknadsstånden. Vi slog oss ner och beställde in Coca-cola och San Miguel.

Här satt vi och njöt av den kalla drycken samtidigt som vi kollade in folket som passerade. Vid borden runt om oss slog sig fler färdigshoppade personer ner för att ta något att dricka och inspektera sina fynd.

Lasse och Sven-Åke satt kvar och beställde in ytterligare dryck medan Anki och Aina tog ytterligare en sväng för att se om det kunde bli någon ytterligare shopping. Det blev det däremot inte.
Vi satt ytterligare en stund vid det lilla bordet innan vi reste oss och promenerade den korta biten upp till bilen.

San Miguel i Estepona efter söndagsmarknad

Tillbaka i huset i Monte Viñas tog vi en fik i solen ute i trädgården. Planerna var egentligen att äta middag hemma ikväll. Men när Aina och Anki åkte iväg för att handla kött visade det sig vara någon helgdag, för alla affärerna var stängda. Alternativen var antingen att köpa hämtmat eller att äta ute. Vi bestämde oss ganska snabbt för att göra oss i ordning och bege oss ut.

Vi satte oss i bilen och körde i riktning mot Estepona. Längst med vägen kollade vi in några ställen men Estepona lockade mer. Vi parkerade och promenerade in mot stadens centrum via huvudgatan Calle Real.

Medeltidsmarknad i Estepona

Här var det fullt av liv, det visade sig vara någon form av medeltidsmarknad. Många säljare hade medeltidsklädsel och det såldes alltifrån ostar, skinkor, bröd och oliver till smycken, rökelser och prydnadsvärk.

En man satt och drejade och delade ut små lerfat till barn. Ville de kunde de få någon symbol eller text inristad i leran.

Det var inte vad vi hade räknat med, att komma på ännu en marknad denna dag, men det var väldigt trevligt och vi gick och strosade här en bra stund under tiden vi tog oss längre upp på gatan.

Medeltidsmarknad i Estepona

Restaurang Aguilar är en trevlig restaurang vi besökt en gång tidigare förra året. Alla bord var upptagna men under tiden vi konstaterade det bar personalen ut två bord och fyra stolar inneifrån och ställde på trottoaren och vinkade till oss att det bara var att slå sig ner. Härligt spanskt sätt att snabbt fixa till så man får plats.

Aina och Sven-Åke på Aguilar restaurang i Estepona

Och det finns knappt något mer typiskt spanskt än att sitta utanför en restaurang, mitt på trottoaren eller gatan och äta eller ta ett glas till ljudet av prat, skratt och musik. Så enkel men ändå så genuin och underbar atmosfär.

Anki, Aina och Sven-Åke på Aguilar restaurang i Estepona

Bröd kom in på bordet. Vi beställde in vin, vatten, coca-cola att dricka. Och till varmrätt beställde vi in fläskfilé och kycklingfilé.
Gott och trevligt.

Aguilar restaurang i Estepona

Mätta och nöjda tog vi ytterligare en sväng på medeltidsmarknaden.

Denna gången gick vi upp mot Plaza de las Flores där det även var serveringar med inriktning på medeltidstemat.

Medeltidsmarknad i Estepona

Torget var fullt av folk som satt och åt, drack och umgicks, eller som vi, bara beundrade miljön runt torget i dekorerat för att stämma in i medeltidstemat.

Vi lämnade torget och gick åter ut på Esteponas huvudgata Calle Real. I mitten av gatan hörde vi trumslag och folksamlingen tydde på att något uppträdande var på gång.

Vi stannade till och tog del av uppträdandet som naturligtvis också hade någon form av medeltidstema. Akrobater jonglerade med eldklot, dansade och spelade olika instrument.

Efter denna speciella uppvisning fortsatte vi vår promenad i riktning ut från centrum. Trots den sena tiden var gatorna fulla av folk, gamla som unga, Spanska levnadsvanor är lite annorlunda än de svenska.

Medeltidsmarknad i Estepona

Vid ett marknadstånd sålde en man bröd vilket passade oss perfekt inför morgondagens frukost. Vi köpte en bit av ett grövre bröd, med bland annat valnötter, som såg väldigt gott ut.

Vi lämnade sorlet bakom oss och kom så småningom fram till vår parkerade bil. Klockan hade passerat midnatt och i bilen passade vi på att hurra och sjunga för Sven-Åke som nu påbörjade sin födelsedag.