Strandpromenad, Sabinillas

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Ankis föräldrar hade hunnit käka klar sin frukost när vi vaknade. Under tiden de dukade av sin frukost dukade vi fram vår i trädgården. Sen satt vi där alla gemensamt under tiden vi njöt av vår frukost.

Anki, frukost, Monte Viñas

Vi hade inga planer för dagen utan la oss i solstolarna, växlade mellan sol och skugga, läste böcker och lyssnade på musik. Då och då reste sig Lasse, tog sekatören och klippte lite bland växterna i trädgården.

Vy från huset i Monte Viñas

Men mest vilade vi och njöt av att göra mest ingenting; en helt underbar sysselsättning en skön sommardag i Spanien.

Vi började alla bli sugna på fika, och satte igång kaffe och dukade ut muffins och kakor med choklad fyllning. Det satt riktigt gott och vi satt kvar ganska länge. Vi pratade om olika fiestor de har här nere i Spanien; förra året var vi här under Santa Ana som är 27 juli. Samtidigt som vi är här denna sommaren är det San Juan som firas 23 juni.

Fika i trädgården i Monte Viñas

Efter att vi burit in fikat återgick Anki och Lasse åter till solstolarna och böckerna. Det tog dock inte så lång tid innan vi slumrade till, och när vi vaknade hade solen flyttat sig och vi låg helt i skuggan av parasollen. Dock väldigt skönt. Det var bara att morna sig efter den lilla siestan, plocka upp tidning eller bok, och fortsätta ta det lugnt.

Anki simmar i poolen

Något senare på eftermiddagen kände dock Anki att det var dags att simma några längder och vi gick ner till poolområdet. Det var lugnt och skönt vid poolen, bara en pappa med två barn och ett äldre par var där. Anki hoppade direkt i och simmade.
Efter en stund kom några barn med sina föräldrar som skulle ta ett sista dopp för dagen.

Åter hemma i huset duschade vi och gjorde oss ordning för kvällen. Vi körde ner till Sabinillas, ibland kallat San Luis de Sabinillas, och ställde bilen vid ena änden av gatan längs strandpromenaden där de sedan några år tillbaka har byggt ut fler parkeringsplatser.

Sabinillas strandpromenad

Sen strosade vi längst med strandpromenaden. Spanjorerna var kvar på stranden, men många hade också klätt om och strosade runt och kollade utelivet längst med strandpromenaden.

Fiskare drar upp båten, Sabinillas strandpromenad

Några fiskare drog upp sina båtar på stranden med en fiffig och enkel lösning där en rep spändes runt en träkonstruktion som sedan en man med hela sin kraft drog runt. Barn sprang omkring och lekte.

Staty, Sabinillas

I mitten av stranden står ett stort monument som de byggt upp inför firandet av San Juan 23 juni. Många stannade och tog kort, så även vi. Sedan fortsatte vi strosa runt och se oss om. Nere vid andra änden av strandpromenaden vände vi och gick tillbaka.

San Juan 2009, Sabinillas

Vi började spana in restaurangutbudet för att bestämma oss var vi skulle slå oss ner. Valet föll på en för oss spansk klassiker; restaurang Manolo. Samma trevliga man som jobbat här så länge vi kan minnas välkomnade oss med ett stort leende. Än så länge var det bara vi och ett sällskap till på uteserveringen men vi var än hyfsat tidiga i spanska tider mätt, men snart kom ett flertal spanska familjer och slog sig ner.
Servitören kom in med bröd och vi beställde in en flaska rödvin.
Många av restaurangerna här utmed strandpromenaden i Sabinillas har fisk som specialitet, och Lasse beställde in svärdfisk. Vi andra tog oxkött.

Manolo Restaurang, Sabinillas

Det var en vindstilla kväll. Skymningen la sig över havet. Det var ett jämnt sorl av spanska som är som musik för öronen en kväll som denna.

Sabinillas strandpromenad

En liten docksöt flicka lekte på trottoaren och vår kypare strålade upp med hela ansikten och sprang ut för att lyfta upp och pussa på henne. Sakerna han hade i händerna ställde han ifrån sig, det fick vänta. Typiskt spanskt och charmigt manér, barnen kommer alltid i första hand.

Manolo Restaurang, Sabinillas

Maten smakade gott. Rakt framför oss på stranden var San Juan monumentet som folk hela tiden stannade till vid för att ta kort.

Dessert kändes självklart och vi beställde in både glass och klassiska flan.

Beach volleyball Sabinillas

En kort bit därifrån finns ett nät för att spela beachvolleyboll där ett gäng killar spelade och slängde sig i sanden efter bollen. Det var roligt att kolla in och de var ganska duktiga.
Det var med stor besvikelse det ena laget förlorade, och det var tur för tjejerna att ta över planen.

Sabinillas strandpromenad

Vi betalade för oss och promenerade åter en sväng innan vi återvände till vår parkering. Lasse körde oss hem och vi satte oss en stund i trädgården där vi avslutade kvällen.

Relaterade Sidor

Top - Monte Viñas, Manilva

Monte Viñas

Urbanisationen Monte Viñas skapades 1978 och ligger vackert beläget på en sluttning nedanför byn Manilva. I september är den omtalade vinfestivalen. En otrolig festival som byborna pratar om året om. Har du möjlighet att vara här vid denna period är det väl värt ett besök i byn.