Strandliv

Frukost, Baan Koh Mak, Koh Mak

Trots att vi sovit många timmar var vi fortfarande trötta vid åtta på morgonen och vi snoozade mobilen under en timma innan vi segade oss upp på fötter. Vi klädde oss och gick till restaurangen för frukost. Morgonljuset var lite mjukare än det vi upplevt mitt på föregående dag.

Baan Koh Mak på Ao Kao Strand, Thailand

Ett av borden i mitten av restaurangen passade bra.
På menyn fanns en ”american breakfast” men den innehöll korv, skinka och omelett som vi inte var sugna på. Istället plockade vi ihop en egen frukostkombination med en stor frukt tallrik, en fruktdrink, rostat bröd samt kaffe. Frukosten var mycket god och vi njöt av den färska frukten och drycken.

Ao Kao Strand, Koh Mak

Tillbaka i stugan gjorde vi oss redo för stranden och smörjde in oss för att klara den starka solen. En plasstol och en liggande solstol i trä gav oss en skön kombination som vi la ut våra handdukar på. Några palmblad svajade strax ovanför och gav oss till en början blandning av sol och skugga.

Anki på stranden, Koh Mak

När asiaterna på stället gett sig av på snorkeluutflykt hade vi den fina stranden i stort sett för oss själva. Inte dumt alls. Fortfarande kände vi att vi gjort ett litet fynd i landet som annars lär vara ganska exploaterat av turism. När vi slappat någon timma i solen kunde vi inte motstå det sköna vattnet.

Ao Kao Strand på Koh Mak, Thailand

Vi gick en bit ut i det låggrunda vattnet innan vi kastade oss i. När man är ute och reser är det ofta det känns lite kallt i vattnet innan man kommit i det, men så var absolut inte fallet här. Ljummet som i ett badkar hemma. Det var mycket skönt och vi blev kvar en bra stund.

Lunch, Baan Koh Mak, Koh Mak

När vi soltorkat gick vi upp tilll serveringenför en lättare lunch. Vi tog båda rätter på stekt ris. Anki en med ananas och curry medan Lasse tog en kycklingvariant. Det finns gott om goda enklare maträtter i Thailand och dessa var två av dem.

Ingång till vårt badrum på Baan Koh Mak, Koh Mak
Ingång till vårt badrum.

Stranden lockade åter. Våra strandstolar stod i skuggan av palmbladen och vi la oss åter med våra böcker. Idag orkade vi läsa och njöt verkligen av att koppla av med våra böcker.
En av hundarna som ibland verkar lite utstött av de andra hundarna kom och la sig vid oss.

Ao Kao Strand, Koh Mak

Då och då la vi ner böckerna för att njuta av utsikten. Det verkar finnas en del asiatiska gäster här men de verkar främst tillbringa dagarna på snorkelutflykter,i skuggan vid serveringen eller i deras bungalows.
Detta gör inte oss någonting, snarare tvärtom då vi verkligen får stranden och havet nästan helt för oss själva.

Blomma, Koh Mak

Solen var inte fullt lika skarp en stund in på eftermiddagen men temperaturen och vinden helt underbar. Vi tog en promenad bort till grannhotellet Monkey Island, som vi tidigare läst om och som gjort oss nyfikna. En ganska trött kille satt och käkade och var inte alltför pigg på att sälja in rum. Men han konstaterade att det nog fanns lediga rum de kommande dagarna men ingen kunde visa oss något rum innan klockan sex. Egentligen trivs vi bra där vi bor och personalen är mycket trevlig men det är alltid kul och intresssant att se vad våra olika destinationer har för olika boendealternativ att erbjuda.
Vi gick en runda på Monkey Islands område och kollade in i en bungalow med öppen dörr. Vad vi kunde se påminde det mycket om vårt boende.

Ao Kao Strand, Koh Mak

Tillbaka vid vår strandplats la vi oss åter med våra böcker. Några av de anställda hade fullt sjå att få igång en gammal bil de kört ner till stranden. Först förstod vi inte vad den gjorde där men sen såg vi repet som var fastbundet i bilen och som gick ut i vattnet. De skulle dra den båt, som de varit ute på snorkelutflykt med, upp på land. Efter en del mekkande under motorhuven lyckades de fem personer som hjälptes åt med att få igång den. Från en dunk på taket gick en slang som ledde ner någon vätska in under motorhuven började motorn spinna. Sedan hjälptes de åt att dra upp båten på land med hjälp av bilen. När den väl var på plats uppe på stranden tvättade de noga båten både invändigt och utvändigt. En av killarna hittade en liten död fisk i båten som han sprang ner med till en av hundarna som lekte i strandbrynet. Hunden hoppade och lekte lite med den döda fisken.

Solen hade gått i moln, eller om den var på väg ner. Men det var så skönt att vi ändå valde att stanna på stranden.

Himmeln bortom öarna utanför Koh Mak färgades röda och påminde oss om att solen verkligen var på väg ner för denna dag. Vi tog oss upp ur stolarna för att ta några kort och strosa runt vid vattenbrynet.

Solnedgång, Ao Kao Strand, Koh Mak

Några av hundarna vi nu lärt känna igen sprang omkring på stranden.
Vi skakade våra handdukar rena från sand och bar upp sakerna till vårt rum.
Anki tog en dusch och Lasse passade på att gå och köpa en kall öl till oss som vi drack under tiden vi gjorde oss klara för kvällsmiddagen.

Solnedgång, Ao Kao Strand, Koh Mak

Det har blivit en del måltider på vårt boende och även om det var jättegott vid varje tillfälle är det alltid kul att kolla in andra ställen. Vi gick bort till Monkey island denna kväll. Fastän vi efter vårt besök där tidigare på dagen var lite tveksamma så såg det mysigt ut och det hade fått trevlig kritik i guidböcker.
Serveringen består av bord ute i trädgården och i träden hänger mysig belysning. Personalen verkade dock mest stå och hänga bakom disken och var inte så aktiva ute bland de få gäster som faktiskt satt där. Det är mycket möjligt att vi idag bara fått fel vibbar ifrån detta ställe men det kändes inte rätt. Efter vi väntat en stund valdevi att gå vidare. Denna gång vände vi och gick bort till en servering bortom Baan Koh Mak åt andra hållet, vid den långa bryggan på denna sida av ön. Vi hade sett stället innan på dagen och blivit nyfikna.

Makathanee Resort som stället heter ser ganska nytt ut. De bungalows som ligger utmed stranden är vita och känns lite exklusivare med träveranda, vita fina trästolar och ett intryck som nästan känns lite segelinspirerat även om det kanske inte är det. Den gröna gräsmattan såg nästan anlagt ut, så grönt, jämt och fint som den var.

Makathanee Resort, Koh Mak

Vi gick de få trappstegen upp på den stora verandan där uteserveringen ligger. Inne såg vi bord med röda dukar men vi ville självklart sitta ute. I ena hörnet fanns ett stort fyrkantigt bord under ett lite paviljongliknande tak. Servitören kom direkt ut med menyn till oss och vi började med att ta in varsin Singha öl.
Efter lite rådfrågning om några olika rätter, med den trevliga servitören som gärna hjälpte till, beställde Lasse in en rätt med stekta räkor med grön chili och Anki en rätt med stekt kyckling med het basilika och thai örter samt två tallrikar ris.

Lasse på Makathanee Resort, Koh Mak

Maten smakade underbart. Den heta basilikan satte rejäl sting på kycklingrätten som för övrigt inte var så stark men smakerna var ljuvliga.

Middag, Makathanee Resort, Koh Mak

Köket på restaurangen verkade stänga samtidigt som vi nyss blvit klara och bett om att få in notan. Vi tackade för oss och gick längst den mörka stranden den korta vägen tillbaka till vårt boende.

Köket på Baan Koh Mak är öppet till klockan tio och även om vi var väldigt mätta och belåtna gick vi upp och satte oss för en dessert. De hade både fritterade bananer och fritterad ananans och vi beställde in en av var. Till detta kunde det vara gott med en drink, men vad hade de och vad kunde smaka? Killen som tog vår beställning föreslog en drink som hette något i stil med Red-poh till Anki. Det skulle vara en sötsur drink som de serverar på ett mycket fint hotell på ön. Passade bra till damer.

Anki med drink, Koh Mak

Till Lasse rekommenderade han en drink med namnet Swing-bah som bland annat består av Tequila ochTriple Sec. Två spritsorter som ingår i vår favoritdrink vilket kändes som ett bra utgångsläge. Och den drinken smakade ganska likt just margarita. Ankis drink var en rödgul vacker drink med en bit vattenmelon som dekoration. God och väldigt lättdrucken.

Dessert, Baan Koh Mak, Koh Mak

Både de friterade bananbitarna och ananasbitarna var goda, men portionerna stora och mäktiga så alla bitar lyckades vi inte få i oss.

Personalen log brett när vi sa att vi gillade stället så mycket att vi gärna stannar imorgon natt också om det är ok. Vi har valt att bestämma oss en dag i sänder eftersom vi inte har några direkta planer för den här resan utan tar varje dag som den kommer. Just nu känns det dock väldigt rätt att stanna på den här fina platsen och njuta av sol, bad, strandliv och god mat.

Inne i vår stuga somnade vi snart till vågornas ljud utanför.