Sista semesterdagen

Färskt, nybakat bröd lockade extra mycket denna morgon. Anki och Lasse promenerade upp till byn. Vi stannade till vid bageriet och köpte det sista brödet hon hade kvar. Sen gick vi vidare upp till byns huvudgata och in i den lilla supermercadon.
Här var det fullt liv. De spanska tanterna pratade högljutt och skrattade samtidigt som de plockade ihop vad de skulle ha och skämtade med mannen i butiken. Anki kom snabbt med i konversationen.

Inne på supermercadon i Manilva
Det äkta paret som numera driver supermercadon (förr var det hennes föräldrar som drev butiken) pratar glatt med alla som kommer för att handla.

Bland annat kom vi osökt in på att mannens pappa numera bodde på Avenida Paulista i Sao Paulo, Brasilien. Vi berättade att vi varit där för enbart några månader sedan vilket han tyckte var väldigt roligt att höra.

Vår trädgård sett uppifrån taket på huset
Vår trädgård sett uppeifrån taket på huset.

Tillbaka i huset åt vi frukost och tog lite fotografier av trädgården för att komma ihåg hur den ser ut just nu. Det växer så snabbt och är roligt att ta lite kort då och då för att se utvecklingen.

Anki och Augustin
Augustin har sett Anki växa upp och är en speciell gammal kär vän till vår familj.

Sen åkte Anki och Lasse till Sabinillas strand. På vägen till bilen träffade vi Augustin och tog några ord med honom. Aina och Sven-Åke valde att stanna kvar i huset för att så smått börja packa ihop inför morgondagens hemresa.

Sabinillas

Nere i Sabinillas började vi med att köpa vatten och glass i den lilla kiosken vid strandpromenaden. Vi gick omkring längstmed vattenbrynet, badade lite trots att det faktiskt var ganska kallt i vattnet och slappade i solen.

Efter några timmar kände vi att det var dags att packa ihop och bege sig tillbaka till Monte Viñas. Vi tog ett sista dopp, torkade i solen och packade ihop våra grejor.

Lasse i Sabinillas

Dags att säga hejdå till Sabinillas för den här gången.

Sabinillas strand
Vattnet låg lugnt och folket njöt av solen, värmen och livet när vi lämnade stranden för den här dagen och för den här sommaren…

En kiosk i Sabinillas
Kiosken i Sabinillas vi började dagen med att köpa glass och dricka.

Hemma i Monte Viñas serverade Aina en otroligt god Campari-apelsinjuice. Nog för att de brukar vara goda, men denna var något alldeles speciellt god!
Vi började så smått packa våra resväskor, gick och slängde trädgårdsavfall och kunde sedan njuta ytterligare en stund i solen i trädgården.

Senare på kvällen gjorde vi oss i ordning för middag. Det var sista kvällen för den här semestern och vi bestämde för att åter besöka den trevliga restaurangen i Estepona som vi av en tillfällighet hittat och som vi tyckte så mycket om.
Sagt och gjort, vi tog bilen och åkte till Estepona.

Anki och Aina på La Posá Dos i Estepona
Anki och Aina på La Posá Dos i Estepona.

Vi beställde in det som blivit vårt favoritvin, Marques de Vitoria och gjorde beställning på maten. Kvällen var underbar och miljön till restaurangen precis lika vacker och trevlig som vi upplevde vid förra besöket.
Kyparna kom ihåg oss och tyckte det var roligt att vi besökte dem ännu en gång.

Sven-Åke och Lasse lägger upp mat på La Posá Dos i Estepona
Sven-Åke och Lasse börjar hugga in på maten som kommit in.

Restaurangen serverar god mat och vi njöt verkligen av kvällen. Trots att alla var ordentligt mätta beställde vi in dessert. Är det sista semesterkvällen så är det…
Flan och glass kom in och restaurangen bjöd oss även på varsitt glas champagne.

Uppe på översta våningen
Uppe på översta våningen är det mycket grönt och man hör vattnet från en porlande fontän.

På vägen från restaurangen såg vi att det varit festligheter på Esteponas huvudgata. Tillfälliga men fina barer hade byggts upp och blommor och tyger dekorerade omgivningen.

Estepona
Esteponas huvudgata by night.

Vi lämnade Estepona och begav oss hem till lugna Monte Viñas.

Monte Viñas by night
Monte Viñas by night.

Det var hög tid att gå in, packa ihop det sista och lägga sig för att sova några timmar innan det var dags att börja vår hemfärd till Sverige.