Marknadsdag i Estepona

Det otroligt sköna vädret gör att vi sitter ute till sent varje kväll. Det är inte världens mest pigga människor som stiger upp men efter lite frukost har man vaknat till liv lite mer.
Det var söndag och därmed marknad i Esteponas hamn. Direkt efter frukosten satte vi oss i bilen och körde in mot Estepona.

På väg i bil till Estepona
I bilen på väg till Estepona.

Många människor var redan i full gång att handla. Som alltid om söndagarna fylls parkeringarna snabbt men vi hade tur att hitta en bra parkering snabbt.

Mot marknaden i Esteponas hamn
På väg till marknaden som ligger nere i Esteponas hamn.

Då vi besökt marknaden förra veckan var det inte fullt lika mycket nyheter men några inköp blev det ändå. Hur som helst är det alltid kul att ta en runda här.

Anki kollar om hon hittar något
Anki kollar om hon hittar något att köpa.

Efter att ha gått en sväng på marknaden hör det till att sätta sig på en av serveringarna och ta något kallt att dricka. Vi var riktigt törstiga och beställde in både cocacola och öl på jazzpuben som ligger i hjärtat av hamnen.

Vi svalkar oss med kall öl och cocacola
Det är riktigt gott att sätta sig och svalka sig med en kall öl eller cocacola efter att ha gått en runda på Esteponas marknad.

Vi strosade vidare den sista delen av marknaden men kände oss ganska nöjda och återvände till bilen.

Marknad i Estepona

På vägen hem körde vi nerom Sabinillas för att ta en fika. Vid strandpromenaden ligger Café ’C’, Sabinillas by the sea.

Café 'C', Sabinillas by the sea

Här satte vi oss och beställde in bocadillos och dricka.

Vid ett av borden vid Café C’s servering njuter vi av goda bocadillos och kall dricka.

Strandlivet var i full gång. Både nere vid havet och vid strandpromenaden strosade folk omkring.

Strandpromenaden i Sabinillas
Strandpromenaden i Sabinillas.

Vi åkte tillbaka till huset och la oss i solstolarna i trädgården. Det var varmt och skönt.
Vi solade, läste, satt och småpratade och tog det allmänt lugnt. När solens värme började avta gick vi in.

Anki och Lasse drog iväg till Estepona för att posta några vykort (all post kommer nämligen fortare fram om det postas i Estepona) och sedan blev det ett besök på Carrefour.

När vi kom tillbaka hittade vi en liten fågelunge i grannarnas trädgård som hade ramlat ur sitt bo. Vi gissade att det var en koltrast.

En liten fågelunge som ramlat ut ur sitt bo
En liten fågelunge som ramlat ut ur sitt bo.

Föräldrarna hade koll på den och flög ner för att mata den. Då och då hörde vi att de signalerade varningsläten då någon katt strök förbi. Vi gjorde allt vi kunde för att hålla katterna borta och höll ständigt ett öga på den stackars lilla fågeln som förtvivlat försökte flyga men kom bara höst en till två meter i taget.

Lasse serverar champagne

Vi satte igång med matlagningen under tiden vi höll uppsikt på fågelungen. Lasse öppnade en flaska Cava Cristal (spansk champagne) som vi skålade i. Som tilltugg tog vi oliver.
Grillkolen brann och Aina la kycklingfilen i en Aina special marinad.

Fågelungen satte sig i ett hörn och började sova. Vi blev oroliga då vi förstod att den lilla stackaren var helt slut och det finns en del katter i området. Operation räddning sattes igång!
Vi identifierade ett träd som vi antog var fågelfamiljens bo. Med hjälp av en kruka fångade vi in fågelungen, klättrade upp på en stege för att komma upp i bra, och placerade det lilla livet i en klyka i trädet där den förhoppningsvis skulle klara sig.

Det började skymma och vi tände massa stearinljus i trädgården. Aina grillade kycklingen medan Anki friterade Pommes.
Snart satte vi oss till bords och öppnade en Sangre del Toro.

Middag i trädgården

Maten var god. Vinden hade lagt sig och det var nästintill helt vindstilla. Till efterrätt blev det en god Care d or, Stragliatella.
Vi satt kvar och njöt av den spanska natten en bra stund.