Framme i Maldiverna och Vilu Reef

Flygresan från Frankfurt till Doha gick ganska snabbt eftersom vi kunde sova större delen av tiden.
Flygplatsen i Doha är liten och exteriören vit och i arabisk stil. På flygplatsen blandades västerländskt klädda människor med män med långa vita dräkter och kvinnor som dolde hela kroppen utom just ansiktet.

Vi gick runt en stund och i en butik med turistsouvenirer köpte vi en DVD om Qatar. Förhoppningsvis ska vi hinna se denna inför vårt korta besök i Qatar på vägen hem.

Doha flygplats i Qatar

Efter att ha lyckats slumra till på några stolar i vänthallen på övre våningen var det dags att gå ner till gate 7. En buss körde oss den korta sträckan till planet.

Vi går ombord på Qatar Airways flygplan i Doha

Planet var endast halvfullt och vi hade kunnat bre ut oss i 4 säten men vi höll oss till fönsterplatserna vid planets vänstra sida. Ganska snart efter att vi lyft serverades det frukost.

Vi flyger in över vackra atoller

Några timmar senare flög vi över en mängd atoller vars vackra färger tyvärr skymdes av en hel del gråa moln.

Landning på Malé, Maldiverna

Vid tretiden, Maldivisk tid, landade planet på flygplats-ön som ligger invid huvudstaden Malé. Malé som stad upptar all yta som finns på den lilla ön. Man har därför fått bygga flygplatsen på en egen ö, som enbart består av just flygplatsen.

Dagen var mulen och grå men temperaturen varm. Inte vad vi hoppats på, men inte helt oväntat. Oktober månad är nämligen slutet av Maldivernas regnperiod.
Vi passerade en sträng pass kontroll där visum även delades ut. Inte den minsta tendens till leende fanns på dessa tjänstemäns läppar.

Ute i vänthallen stod en man med en skylt med våra namn. Han log brett när vi skakade hand och önskade oss välkomna. Han tog över vår bagagevagn och fixa med oss på en liten buss. Den korta färden tog oss till en avgångsplats för pontonplan.

Trans Maldivian Airways pontonplan

Vi checkade in väskorna och hann knappt sätta oss på det lilla utefiket innan det var dags att gå till gaten som i detta fall var ett litet väntrum med plats för max 10 personer. Strax kom en kvinna som bad oss följa med till planet.

På väg ombord på Trans Maldivian Airways pontonplan

Det var dags att flyga sista biten med Trans Maldivian pontonplan.

Planet från Trans Maldivian lyfte fint och mjukt från vattnet. Vi flög över en massa små vackra öar i södra Male atollen. Under den 40 minuter långa resan till vårt mål kom vi även in i en del moln och även i regnväder.

Flygresa över Maldivernas atoller med Trans Maldivian Airways pontonplan

I södra Nilandhe atollen landade planet och vi fick stiga av planet på en liten pontonbrygga ute i vattnet och bytte till en Dhoni.

Vi går av på en pontonbrygga och går över på en Dhoni, en maldivisk båttyp

Båten tog oss in till bryggan på Meedhuffushi Island och Vilu Reef Resort. Här stod ett antal personer redo att välkomna oss. Väskorna fick vi lämna bakom oss, det skulle personalen ta hand om.

När vi gick över bryggan in till land leddes vi av en man som spelade på en trumma och vid bryggans slut stod män ur personalen och klappade i takt. Vilket välkomnande!

Vi välkomnas varmt av personalen på Vilu Reef

Två personer ur personalen ledde oss in till bekväma fåtöljer i baren där vi fick varsin kokosnöt med kokosnötsmjölk fint dekorerad med blommor som vi kunde njuta av under tiden vi fick fylla i uppgifter för incheckning.

Välkomnsdrink på Vilu Reef

Vilu Reef välkomnade oss med en kokosnöt under tiden vi fyllde i våra uppgifter för incheckning

Därefter blev vi ledda till vår beachbungalow av två anställda som bar våra resväskor. Beachbungalows på Vilu Reef är mycket fina. Man möts av en byrå dekorerad med blommor. I mitten av rummet står en stor säng, även denna dekorerad med blomblad. Ut med husets runda väggar finns bland annat en schäslong, ett litet bord med två korgstolar och ett arbetsbord där det ligger information om Vilu Reef resort och tillhörande spa. Taket är gjort en cirkulär spiralform som för tankarna till en snäcka.

Beach bungalow, Vilu Reef

Och badrummet är minst sagt speciellt, det är nämligen ett utebadrum, komplett med dush, badkar, toalett och stor spegel över handfatet. Rummet är supermysigt.

Utomhusbadrum till Beach bungalow, Vilu Reef

Vid ena delen av rummet leder en dörr ut till en fin träterrassen med utsikt över stranden och havet. Här finns ett bord, stolar och solstolar.

Lasse hade tillfällig huvudvärk och vi la oss och vilade under någon timma innan det var dags för kvällsmiddag.
Vi gjorde oss i ordning och gick bort till Sunset restaurant där ett bord med vårt rumsnummer på stod klart.

Kvällens buffé hade spanskt tema med några rätter som Paella och liknande. Mycket som serverades var också av mer lokal karaktär. Alla som serverade och jobbade med buffen var mycket trevliga.

Sunset Restaurant på Vilu Reef

Middagen avrundade vi med en tallrik färsk frukt där en kock stod och skar upp vad vi önskade; ananas, papaya, apelsin och vattenmelon.

Efter middagen gick vi ut på bryggan där båtarna lägger till. Den var upplyst undertill och man kunde se massor av fisk. Vi satte oss i varsin fåtölj ute på bryggan och njöt av kvällsbrisen och de få upplysta punkterna på ön.

Bryggan på Vilu Reef kvällstid

Himmeln var stjärnklar och molnen från tidigare på dagen var nu borta.

Trötta och mätta gick vi sakta tillbaka till vår beachbungalow och la oss i den stora sköna sängen och somnade in.