Sista dagen i söderhavet för denna resa

Nabua Lodge

Vi vaknade under moskitnätet vid halv åtta. Detta var vår sista dag på Fiji för denna resan. Efter en stund hörde vi som vanligt trumman som innebär att det är dags för frukost.

Denna morgon serverades ägg, korv, bröd och en slags “dumpling” av deg. Hank var ovanligt tyst och lugn, efter att snabbt satt i sig av frukosten återgick han till att sova.

Mot hängmattan, Nabua Lodge
Anki ser fram emot en skön stund i hängmattan innan avfärd.

Vi återvände till vår fale och greppade våra böcker för en skön stund i hängmattorna. En stund sedan packade vi ihop våra ryggsäckar och bar bort dem till kontoret där vi la dem på marken tills det var dags för avresa.

Spindel
En spindel i sitt nät i Söderhavet.

Det var ett bra tillfälle för oss att gå runt och ta lite foton på personal, vänner och området.

Blomma

Vi pratade med flera i personalen och lovade att skicka fotografier både ifrån vårt besök 2002 samt från denna sommaren när vi kom hem till Sverige.

blomma, Nabua Lodge

En av de vi minns väldigt väl ifrån vårt förra besök var Rami som kör båten mellan ön och Fiji Adventures båt.

Nabua Lodge
Rami har ansvaret för att köra och hämta och lämna alla gäster mellan ön och båten.

Vid lunchen var det stora bordet fullsatt och vi och Tim satte oss vid ett lite mindre bord. En pastarätt satt gott och mättade lagom som lättlunch.

Det kändes tråkigt att vi snart skulle lämna ön, samtidigt som fortsättningen av vår resa lockade.

Nabua Lodge
Utanför matsalen finns den trumma, gjord av en urholkad stam, som påkallar allas uppmärksamhet då mat är på väg att serveras.

Vi gick över till kontoret och betalade Vaitili för de läsk och öl vi köpt under besöket samt för båttransporten från och till färjan. Han hade letat upp deras bok med bokningar från 2002 och visade glatt upp de dagar från kalendern då vi varit där. Där stod mycket riktigt våra namn tillsammans med de personers namn som varit där vid samma tillfälle vilket var roligt att se.

Lasse och Vaitili, Nabua Lodge

Det blev några nya rader i hans gästbok innan vi tog adjö av Vaitili och tackade för denna gång. Även om vi nästan alltid väljer att besöka nya ställen var det väldigt roligt att återvända till denna mysiga ö och träffa de trevliga människorna igen. Man ser att stället utvecklats och att de nog har det något bättre ställt vilket känns väldigt skönt att se.

Anki med tjejerna på Nabua Lodge

De alltid så glada tjejerna var också här och vi tog avsked även av dem. Det har varit ett otroligt gott gäng som samlats här och alla ville föreviga den härliga stämningen med några gruppfoton på stranden innan det var dags att bege sig.

Hela gänget på väg från Nabua Lodge

Vi var hela tolv stycken gäster som lämnade Nabua denna dag. Men det visade sig att det skulle komma nästan lika många till ön redan samma dag.

På väg från Nabua Lodge
Personalen står på stranden och vinkar adjö till oss då båten lämnar stranden.

Rami körde den fullpackade båten i lugn fart ut mot platsen färjan stannar på. Vi var lite tidiga och fick vänta in färjan.

Anki, på väg från Nabua Lodge
Anki i båten på väg från Nabua Lodge.

En kort stund senare dök färjan upp i fjärran när den rundade en stor ö. Den körde mot oss och saktade ner för att mycket nära vår båt stanna helt så vi alla kunde stiga ombord. En kvinnlig medlem ur besättningen kollade biljetterna medan annan personal tog hand om bagaget. Själva tog vi plats på översta däck.

Går över till den stora båten, på väg från Nabua Lodge

Det blåste en del men solen värmde skönt. Den första delen av resan var riktigt fin. Glass är en populär produkt i den lilla butiken på undre däck och det satt riktigt gott med en kall glass under tiden man sjönk ner i stolarna och njöt av solen.

Vi pratade med alla vänner vi fått på Nabua, tills dess att de steg av på olika öar. John som vi träffat första dagarna på Nabua steg på, efter att ha spenderat några dagar på annan ö. Han kom upp till oss och hälsade.

Båtresa från yasawagruppen
På båtresan passerade vi Blue Lagoon som är platsen för inspelningen av filmen ”Den blå lagunen” med Brook Shields.

Vädret blev sakta sämre. Grå moln täckte snart himmeln helt och vinden tilltog. Mot slutet av resan var det endast vi, Hank och Tim kvar av de tolv som lämnat Nabua. Vi flyttade ner på mellandäck som fortfarande var ute men något mer skyddat från stänk av ett lätt regn som passerade.

Adventures Fiji, avstigning i Nadi

Mörkret föll nu snabbt samtidigt som vi närmade oss, Viti Levu, Fijis huvudö. Det var helt mörkt när vi gled in i hamn. Kvart över sex gick vi av färjan och ned på bryggan. Var och en fick nu ta sitt bagage och bära själv till bussarna, servicen var något större när vi skulle resa ut.

Hamnen

Framme vid busshållplatsen fick vi reda på att bussarna nu skulle dela upp oss från Tim och Hank. Vi sa hejdå till dem och hoppade på den buss som skulle ta oss direkt till flygplatsen.

Den överfulla bussen tog cirka en halvtimma till Nadis internationella flygplats. Framme på flygplatsen bytte vi först om till kläder för kvällen och flygresan. Incheckningen till vårt flyg mot Los Angeles skulle inte börja än på en stund, men vi ställde oss ändå i kön.

Incheckning på Nadi flygplats

Tiden gick ganska snabbt och vår incheckning sköttes snabbt och smidigt. Nu när vi blivit av med våra väskor övervägde vi om vi skulle åka in till Nadi eller inte. Efter kort tvekan drog vi iväg med en taxi. Vi hade inte varit här sedan 2002 men kände ändå igen oss. Staden var kanske något mer exploaterad men det var ändå endast marginella skillnader.

huvudgatan, Nadi

När vi nu skulle ta oss lite middag mindes vi ett trevligt besök hos Mama’s Pizza senast, och blev genast sugna på just pizza. Nadi var ganska lugnt så här dags. Förutom enstaka personer och taxibilar på gatorna var det inte mycket liv. Alla butiker var stängda.

Vi hittade Mama’s Pizza som verkade ha bytt lokal. Tyvärr inte lika charmigt ställe som vi mindes det, men kvinnan bakom disken var trevlig. Hon bekräftade också att de mycket riktigt bytt lokal för en tid sedan.

Mama's Pizza, Nadi

Vi beställde en melllanstor pizza som kändes som en lagom storlek för oss att dela på. Pizzan serverades rykande het och vi delade på en stor flaska av ett lokal öl till maten.

Mätta och nöjda gick vi ut på gatan och strosade runt en kort stund innan vi hoppade in i en taxi för att ta oss tillbaka till flygplatsen. Det var endast ljus från restauranger och reklamskyltar som lyste upp vägen.

Tillbaka på flygplatsen gick vi igenom security kontrollen. Tiden för boarding närmade sig och vi kollade bara igenom några butiker för att se om det fanns något av intresse.

Flygplan, Nadis flygplats

Som vanligt är det svårt att se hur hantverk och lokalt tillverkade souvenirer skall passa in hemma så det blev inga inköp. Det sista vi gjorde innan vi gick mot planet var att växla den lokala valutan till amerikanska dollar. Fijis valuta är nämligen inte så bra värderade utanför landets gränser.

Anki på väg mot flygplanet som vi ska flyga med från Nadi och Fiji

Vi gick på Air New Zealands plan och tog plats. När vi lyfte kunde vi nätt och jämnt se ön ifrån de få lampor som här och där lyste i mörkret. Kort därefter blev utsikten bara svart natt.
Efter någon timma blev vi serverade mat som vi åt lite lätt av samtidigt som vi kollade på film i skärmarna på stolsryggen. Men snart somnade vi efter en lång dag. Det hade varit en härlig semester i Söderhavet!