Till Ilha Grande

Med buss och båt tar vi oss till Ilha Grande, en ö söder om Rio de Janeiro, för några dagars öliv

Klockan 4 gick vi upp och gjorde oss klara för att lämna Hotel Apa. 4.30 var en taxi beställd som körde oss till Rios buss station (tog ungefär en kvart). På buss stationen köpte vi två biljetter till Angra dos Reis. Bussturen tog cirka 2 timmar på en ganska skumpig väg (5.20 – 7.30)

I Angra dos Reis köpte vi biljetter till båten som går till Ilha Grande. Det kostade R$3 per person (cirka 12 SEK).

Regnet hängde i luften och vi hoppades det skulle klarna upp snart. Vi lämnade fastlandet och påbörjade vår färd över vattnet.

Angra dos Reis från färjan till Ilha Grande, Brasilien

Båten går ganska långsamt och efter 2 timmar är man framme i Vila do Abraão som är hamnstaden på Ilha Grande.

När vi kom fram regnade det rejält och vi fick god användning för våra regnkläder. Vi hade inte bokat något boende men hade en del alternativ vi hittat på nätet och i vår Lonely Planet bok. Hade det inte regnat hade vi nog gått runt och kollat in olika pousadas men när en dam kom fram och frågade om vi ville följa med och kolla på vad hon kunde erbjuda för pousada följde vi med henne. Vi kände direkt igen namnet från information vi sett på Internet samt i Lonely Planet boken, Pousada Mar da Tranquilidade. Rummet var på övervåningen och varje rum hade en toalett/dusch, en dubbelsäng och en enkel säng där nere. Sen fanns en trappa upp till en slags övervåning/loft där det stod två sängar. För detta rum inkl frukost skulle vi betala R$40 per natt. Vi tog det även om vi kände att vi kanske hade kunnat hitta något finare för lika mycket pengar.

Regnig gata vid Pousada Mar da Tranquilidade på Ilha Grande, Brasilien

Eftersom vi inte ätit något och åkt med buss och båt i sammanlagt 4 timmar gick vi till ett café/bageri tvärs över gatan. Där tog vi varsin nypressad apelsinjuice, varsin varm macka och varsin kakaktig sak ”till efterrätt”. Lasse tog en banancroissant och Anki något med vaniljkräm i. Detta kostade tillsammans cirka R$9 (32 SEK).

Fastän regnet öste ner gick vi en liten promenad för att se oss om – lyckliga att vi hade våra regnkläder på oss.

Sen gick vi tillbaka till pousadan och la oss och sov några timmar.

Regnet verkade inte vilja upphöra. Vi gick ut på hotellets terrass och tittade utöver bergen som till viss del täcktes av den tjocka dimman.

Pico do Papagaio insvept i moln, Ilha Grande Brasilien

Ett svenskt par som även varit på Amazon Lodge och som vi träffade på båten över till ön gick förbi på gatan. Vi pratade lite med dem och de berättade om det hemska attentatet som hänt i New York. Vi hade sovit och inte haft på någon tv men nu ändrade vi direkt kanal på den TV som fanns på terrassen och försökte få mer information om vad som hänt. Tänk, vi stod där uppe för nio månader sedan…

Trots att vi hade lite svårt att släppa ögonen från TVn försökte vi även skriva några vykort.

Senare gick vi ner till restaurangen under pousadan där vi beställde varsin pizza. Anki tog en med ost, tomat och kryddor. Lasse tog en med kyckling, färsk mjölk, äpple och kanel. Det blev lite för mycket på den sistnämnda pizzan då kycklingen var blandad med mjölken vilket gjorde det hela till en tjock, mäktig sås istället. Till pizzorna drack vi vars en Brahma (öl).
Det hela kostade cirka R$24 (96 SEK)