Inspiration to exploration

Eagle beach, Aruba

Från Eagle beach till Iguana Joe’s

Utvilade vaknade vi och tog en lugnt morgon. Vi hade tänkt köpa juice och ost i den lilla butiken intill vårt rum men de hade stängt för inventering.

Ifrån ett av hotellrummet i Costa Rica hade vi tagit med oss Costa Ricanskt kaffe som vi passade på att tillaga denna morgon. Det var riktigt gott!

Solen sken och himmeln var blå med knappt ett moln i sikte när vi gick över gatan till Eagle Beach alldeles utmed hotellet. Det var ännu vackrare denna dag, om möjligt!

Det är svårt att förstå hur vattnet kan få alla dessa vackra toner av blått och grönt. Det är förståss beroende på sandbotten och hur ljuset bryts i vattnet som ger det, men likväl svårt att förstå hur det kan bli så vackert.

Vi la oss på strandstolar utmed vattnet och njöt av värmen. Även vindpustarna som svepte förbi var ljumna och för att svalka fick vi vända oss till karibiska havet. Vågorna slog ännu högre denna dag men kom man förbi vågbrytningarna strax innan stranden var det lugnt och skönt. Det var en underbar dag och det blev flera vändor för att köpa dricka.

Framåt halv fyra återvände vi till rummet och spolade av oss salt och sand i duschen.

Senare tog vi bussen in till stan och efter en kort promenad på stan gick vi in på Iguana Joe’s carribean restaurant. Vi fick ett fönsterbord och beställde in varsin drink.

Anki tog en Joes Margaritaa / new orleans style och Lasse tog en banana bye-bye, den första var en blå variant på Margarita och Lasses var nästan som en milkshake med banansmak och färg.

Drinkarna var otroligt goda medan vi slurpade i oss dem beundrade utsikten över stan.

Det var fredag och ett antal helröda bussar med texten ”hot, hot, hot!” åkte förbi nere på gatan, vi antog att det var någon typ av partybussar. Vi beställde in mat, Anki tog en Island Jerk Roasted Chicken och Lasse en Aruban style Mahi-mahi. Den lokala ölen Balashi är riktigt god så det blev en sådan också.

Iguana Joe’s serverar otroligt god mat och vi avslutade med att dela på en ovanligt stor Creme Brulee till dessert.
En elektronisk skylt visade på 24 grader då klockan var åtta.

Vi lämnade Iguana Joe’s och gick en promenad i stan och kring Seaport mall.

Efter en runda kring restaurangerna Cafe Bahia och Carlos & Charlies gick vi mot buss-stationen.
Det var ett tag innan bussen skulle gå och vi passade på att gå ner till Coastal gasstation and food mart där vi handlade inför morgondagens frukost samt lite annat smått och gott som är bra att ha på rummet.

Tillbaka på buss-stationen körde buss som kör linje 10 upp. Ca 10 minuter senare var vi hemma på vårt hotellrum.

Detta åt vi på Iguana Joe’s

”Banana bye-bye”
A thick and delicious frozen blend of banana liqueur, tropical bananas and Baileys irish cream

”Joes Margaritaa / new orleans style”
Joes classic Margarita, with a hint of the blues! Frozen or on the rocks…

Island Jerk Roasted Chicken
This is the jerk we all love! A double breast of hicken brushed with autenhtic Jamaican spices and flame roasted to perfection. Served with island Vegtables and your cchiose o roasted potatoes or frensch fries

Aruban style Mahi-mahi
Local Mahi-mahi filet sauteed in Arubas traditional tomato, bell pepper and onion Creole sauce. Served with rice, island vegetables and fried plaintain

Creme Brulee
Our speciality! Slow baked custard with a brittle caramelized topping

Nights publications

Information om vad som händer på Aruba

» www.nightspublications.com

Iguana Joe’s

» www.iguanajoes.com

Relaterade Sidor

Aruba sailboat by Eagle Beach

Aruba

Soldränkta dagar längs vackra vita härliga stränder i södra Karibien, Aruba är kanske en av de vädersäkraste öarna i Västindien. Oranjestad erbjuder trevliga restauranger där man kan få något gott under tiden varma vindar sveper in.