Inspiration to exploration

Koh Mak, Thailand

Från Koh Kood till Koh Mak

Vi lämnar Koh Kood och får för första gången uppleva ett Thailand då regnet öser ner, men framme på Koh Mak skiner solen igen och vi njuter av sol och bad vid Koh Mak Resort.

Det hade blivit tid att resa vidare vilket gjorde att vi gick upp något tidigare denna morgon. Vid det här laget hade vi fått rutin på att plocka ihop våra grejor i de stora och små ryggsäckarna riktigt snabbt. Restaurangen var redan full av gäster, främst av asiatisk härkomst. De skulle nog också lämna ön idag.

Regn över Koh Kood
Regnet öser ner över ön.

Vi slog oss ned vid ett bord ute men några regndroppar gjorde att vi flyttade in under taket vid ett bord som just blivit ledigt. Asiaterna föredrar soppa och ris till frukost. Pannkakor och frukt lockade dock fortfarande oss mer.

Ägarinna, The Beach Natural Resort
Vi betalar för vår vistelse och tackar för trevliga dagar på Koh Kood.

När vi ätit upp gick vi till receptionen för att betala mat och rum för våra dagar samt båtbiljetten till Koh Mak. De hade lite problem att få ihop notorna från de olika dagarna. Vid första summeringen påpekade vi de saker vi visste som inte fanns med. Men så hittade kvinnan ytterligare några och vi trodde att det var komplett och betalade. När vi kommit tillbaka till rummet för att samla ihop våra saker kom ena servitrisen springande med några notor till. Hon bad om ursäkt och vi kompletterade naturligtvis betalningen.

Vy ifrån bungalow när regnet öser ner över The Beach Natural Resort
Regnet tilltar allt mer. Här en vy ifrån vår bungalow ut över området och stranden.

Det började närma sig avresa och regnet tilltog allt mer. Lasse började bära ner väskorna mot bryggan innan en ung kille från personalen kom för att hjälpa till. När Lasse kom tillbaka efter burit ut ena väskan i ösregn till bryggans ände så fick han reda på att vi skulle bli hämtade från den andra bryggan en liten bit därifrån. Den yngre killen var då redan på väg att hämta väskan åt oss och vi satte av över stranden mot grann resorten.

Visst kan det regna i paradiset, här ösregnar det när vi lämnar Koh Kood och The Beach Natural Resort

Regnet fortsatte att tillta och vi var redan ganska blöta. Båten låg utanför och det tog en liten stund för föraren att starta upp motorerna och köra fram så vi kunde komma på. Kanske hade vi trott att det värsta nu var över när vi tog plats på en motorbåt med tak, men detta var bara början. Regnet slog rakt in mot oss när vi kom upp i fart och även om det inte var skönt så var vi inte först och främst oroliga över att bli själva bli blöta, utan mer över att elektronikprylarna vi hade i våra väskor skulle bli skadade av fukten.

Båtföraren kör genom regnet
Båtföraren skrattade mest åt alla som försökte skydda sig från regnet och körde på. Vi insåg att det inte skulle undgå att bli blöta, det var bara att skratta och gilla läget.

På vår resa till Koh Kood gjorde båten fyra stopp. Under denna resa tillbaka mot Koh Mak gjorde vi betydligt fler stopp. Två holländska damer, som inte tyckte det var helt enkelt att ta sig ner från en brygga på lite högre nivå än båten, undrade om denna båt skulle köra oss ut till någon slags färja. Det var nog en kalldusch att få höra att de skulle vara kvar på denna båt i närmare två timmar innan de nådde fastlandet.

En genomblöt Anki efter båtresan där regnet i omgångar piskat mot våra ansikten
En genomblöt Anki efter båtresan där regnet i omgångar piskat mot våra ansikten.

Vi blev många i båten och regnet piskade mot oss. När vi äntligen närmade oss Koh Mak kom solen och regnet upphörde äntligen.

Framme på Koh Mak och solen skiner
Framme vid Ao Nid på Koh Mak skiner solen och vi torkar upp. Här har vi satt oss på taxibilens flak för att åka över till andra sidan ön.

Båten släppte av oss vid hamnen i Ao Nid och vi fick hjälp med väskorna på flaket på Koh Maks taxi. Ett danskt par med sin lilla dotter skulle som också gick av här skulle köpa båtbiljetter vidare till Koh Chang vilket gjorde att vi stannade till en stund i hamnen.

Taxi på Koh Mak
Typisk taxi på Koh Mak. Bagage och passagerare sitter på flaket till bilen.

Det var dags att åka och chauffören satte av över de skumpiga vägarna som ledde oss till andra sidan av ön. Vi började känna igen vägarna och passerade även denna gång den stora Buddha i guld som vi sett på vår väg till hamnen när vi skulle åka till Koh Kood några dagar tidigare.

Guld buddha på Koh Mak
Guld buddha på Koh Mak.

Vägen mellan hamnen och Koh Mak som vi skulle till är inte så lång men det går inte att köra så fort på vägarna. Efter cirka 15 minuter var vi framme vid Koh Mak Resort där vi hoppade av flaket på bilen.

På väg genom Koh Mak
På väg genom Koh Mak.

Vi ställde av våra väskor och letade upp receptionen. Noy, som hjälpt oss arrangera resan och hotellet till Koh Kood, kom fram och hälsade. Han visade vägen till receptionen och där fick vi lite olika alternativ på bungalows att välja på.
Vi bad att få titta på två olika typer av rum och fick hoppa upp på flaket till en bil för att rulla till andra änden av området. Rummen var ok om än inte sådan standard som vi väntat oss. Först senare insåg vi att skillnaden mellan rum med aircondition och takfläkt inte bara handlade om just det, utan även gjorde en hel del skillnad på själva boendet. Vi tycker ofta att en fläkt är fullt tillräckligt och gillar det i kombination med fläkten från havet. Därför är vi oftast inte så noga med en nedkylning av AC.

Mannen i receptionen körde oss för att hämta bagaget så vi skulle slippa bära. Det var endast en hårsmån från att han backade över vårt bagage när Lasse ropade till honom “stop!”.
Tillbaka på vår veranda packade vi upp allt och lät väskor och en del av innehållet som blivit fuktigt torka i solen.

Vattenmelon shake
Underbart god och svalkande watermelonshake.

Klockan började närma sig lunch och vi tog på oss torra kläder och gick bort till restaurangen. Anki valde stekt ris med grönsaker medan Lasse tog stekta nudlar med räkor. Vi drack var sin Coca-cola men var riktigt törstiga i hettan och tog in en vattenmelon shake vilken med en gång blev en klar favorit.

Anki insmord i antikli medel

Anki hade blivit rejält biten av sandflugor och när Noy såg betten rekommenderade han en rödaktig lera som han provade att smeta på. Denna skulle lindra kliandet. Det påminde om ett liknande medel vi använt i Mexiko för samma sak och när dessa betten kliar så fruktansvärt provar man allt. Följdaktligen köpte vi en liten burk som han sålde som i och för sig knappt kostade någonting.

Vy över våra två strandstolar ifrån stranden på Koh Mak Resort

Det var dags att inta stranden. Det var lågvatten och luften var het. Vi drog ut de två strandstolar som stod utanför vår bungalow på stranden till den sandbank som bildats ute i vattnet. Genom att sätta oss där fick vi en vacker vy, blev kvitt de flesta av de jobbiga sandflugorna och var nära vattnet för ett dopp.

Anki njuter av solen i våra strandstolar ute på sandbanken, Koh Mak Resort
Anki njuter av solen i våra strandstolar ute på sandbanken.

Nog för att vi fastnat i våra böcker men när man sitter på en sandbank ute i ett klart vackert vatten med gröna öar och en klarblå himmel vill man inget hellre än att bara njuta av utsikten.

Vy över stranden ifrån sandbanken utanför Koh Mak Resort

Vattnet var hett, det var faktiskt nästan att det brände till lite när man gick i och att kroppen svalkades när man gick upp istället. Märklig känsla, men man ska inte klaga. Detta slår nog alla de hav vi badat i tidigare vad gäller varm temperatur.

Vy ifrån Koh Mak Resort

Havet höjdes något och sandbanken minskade. Vi drog in solstolarna en bit och tog en promenad utmed stranden. Stranden på andra sidan ön sägs vara finare och är kanske lite charmigare men här ligger stranden vackert i en enda lång böjd strecka. Stranden här känns dessutom något renare. Vilken strand som är vackrast beror nog mycket på tycke och smak. De är vackra på olika sätt.

Det började bli sen eftermiddag. Vi gick till strandbaren och beställde varsin watermelon shake som redan blivit en klar favoritdryck dessa varma dagar. Vi satte oss i en träsoffa och blickade ut mot havet.

Anki tar en drink, Koh Mak Resort

Fruktdrinken fick släcka vår mest akuta törst under tiden vi kollade in cocktail listan. Det fanns flera drinkar att välja mellan, alltifrån kända till mer lokala varianter.

Koh Mak Resort
Drinkar på gång.

Lasse föll för drinken Singing Bambu som såg giftigt grön ut. Anki tog en härligt rödorange Siam sunrise. Sandflugor och mygg började dock bli så ihärdiga nu att vi inte kände för att sitta kvar på strandbaren. Vi tog därför med oss drinkarna till våra strandstolar.

Lasse med två drinkar, Koh Mak Resort

Som tur var hade vi tidigare dragit upp våra strandstolar en bit på stranden för sandbanken vi tidigare suttit på låg nu under vatten. Vi slog oss ner i stolarna med våra drinkar och hade en underbart vacker solnedgång framför oss.

Vi njuter av drinkar under solnedgången, gärna ute i havet för att slippa myggorna

Myggen gjorde sig dock påminda även här. Våra myggmedel verkade inte hjälpa och de irriterade flygfäna störde vår upplevelse. Vi valde därför att gå ut i det grunda vattnet och ta med oss våra drinkar. Här ute kunde vi fortsätta att njuta av solnedgången utan irriterade insekter surrande omkring oss.
Vi stod i ett varmt vatten som nådde oss upp till vaderna vid en vacker ö, sipprade på våra drinkar och såg solen gå ner. Man kan ha det sämre!

Vi njuter av drinkar under solnedgången, Koh Mak Resort

Vi duschade av oss saltvatten och sand och bytte sedan om för att käka kvällsmat. Vi tog med oss datorn då vi hade några grejor vi behöver kolla upp på internet samtidigt.

Strandvy, Koh Mak Resort

Halvnio kom vi till restaurangen som visade sig stänga klockan nio. Det visade sig att även internetservicen stängde klockan nio. Den bästa lösningen var helt enkelt att direkt slå upp vår dator och använda det trådlösa nätverket samtidigt som vi fick in varsin kall öl.

Middag, Koh Mak Resort

Det tog inte lång tid förrän våra beställda rätter, kyckling med cashewnötter, dök upp. Kvällsmiddagen blev kanske inte en mysig romantisk middag men en praktisk och effektiv, och ändå så god.

Anki med öl och uppkopplad dator på Koh Mak Resort

De stänger ställena ganska tidigt men personalen startar tidigt på morgnarna och de flesta av öns gäster är ganska nöjda att gå tillbaka till sina rum efter att ha käkat. Vi strosade omkring lite i omgivningarna och tog en sväng ner på stranden innan vi återvände till vår bungalow.

Koh Mak Resort

Relaterade Sidor

Koh Kood by night, Thailand

Koh Kood

Koh Kood är ibland refererad till som Ko Kut och heter เกาะกูด på Thai. Ön ligger i Siam­bukten, nära gränsen till Kambodja. Koh Kood är Thailands fjärde största ö till ytan. Här kan man njuta av att vara nästintill ensam på vackra sandstränder.