En något dramatisk dag i paradiset

Härligt utvilade efter en skön natts sömn vaknade vi lite innan nio. Den sköna sängen och en effektiv fläkt i taket hade säkret gjort sitt till detta. När vi drog isär gardinerna möttes vi av ett strålande väder.

Frukost, The Beach Natural Resort

I vår vistelse här på The Beach ingår även frukost. Det finns fem olika frukostalternativ att välja mellan förutom ett utbud som går att köpa till vid sidan om den frukost som ingår. Vi föll båda för den som innehåller kaffe, juice, pannkakor och en frukttallrik. Bordet vi satt vid var i skugga när vi satte oss men den heta solen kom snart till oss.

Frukosten satt gott och vi satt kvar och tittade lite på en kille ur personalen som lekte med hunden på gräsmattan nedanför oss.

Strandvy, The Beach Natural Resort

De mysiga japansk-inspirerade hyddorna vid klippstranden såg välkomnande ut. Vi tog våra böcker och några tidningar och gick dit och la oss. Här finns sköna madrasser som gör att man både kan sitta och ligga riktigt skönt.

Vattennivån var låg och vid piren där vi igår hade gått av båten kunde ingen båt nu komma. En liten båt som hade lagt till igår hade lagt för ankar men i det stadiet vattnet var nu fanns det ingen risk att båten skulle ta sig vidare. Till skillnad från igårhade vi nu en bred strand mellan oss och havet.

Några av killarna förberedde en utflykt med båt längre ut och självklart var ställets hund vid deras sida. De kastade glatt små stenar till den och busade med den under tide de jobbade.
Ett gäng japaner iförda flyttvästad vadade ut till båten och hoppade ombord.

Vi gick ut på stranden och strosade omkring. Vyn över vårt boende är verkligen vackert där det ligger på sin lilla höjd. De två massörerna som varje dag satt och inväntade eventuella kunder verkade ha det lugnt denna dag.

Ute vid bryggan tog sig en krabba in men han blev nog lika rädd som Anki eftersom han kröp in och kamoflerade sig väl i den nu något vattentäckta stocken från piren.

The Beach Natural Resort

Vädret var hett så här mitt på dagen och vi växlade mellan stunder i solen och stunder i skugga. Båda var sköna på sina egna sätt. När klockan hunnit närma sig två var det dags för lunch. På trätrallen som banar väg till restaurangen drar Lasse i stortån så rejält att den kommer att bli riktigt öm och blå.

Lunch, The Beach Natural Resort

Ett bord som gav viss skugga från solen passade bra så här mitt på dagen. Vi valde båda rätter som rubriceras som kryddstarka sallader. Anki tog en Lap Kai med kyckling och Lasse en Som Tam Tai. Båda rätterna var mycket goda om än Lap Kai blev en favorit denna lunch.

Anki, The Beach Natural Resort

Det är ju viktigt att dricka mycket i värmen och det är faktiskt ganska lätt de här dagarna. Det blev två burkar läsk var till lunch och vi hann knappt ner till vår strandhydda förrän vi sprang och hämtade mer dryck.

The Beach Natural Resort

Vi bläddrade lite slött i våra böcker och slappade i största allmänhet. Lasse tog intiativet till att bada och Anki tyckte det lät bra. Det var osannolikt varmt och skönt i vattnet. Snacka om badkarsvarmt! När vi kommit tillräckligt långt ut var vattnet nästan delat i lager med riktigt varmt överst och nära botten en svalare temperatur. Vi plaskade runt lite slött och njöt i största allmänhet.

Plötsligt skriker Lasse ”aj som f…” och springer upp ur vattnet. Anledningen var att det brände till rejält runt hans handled och under tiden han sprang upp ur vattnet plockade han bort trådar från en jellyfish som slingrat sig runt hans handled. Och snabbt efter var Anki.
Det sved och stack rejält och vi gick direkt upp till mannen som sköter hotellet och frågade vad man ska göra åt saken. Han tillkallade i sin tur lite lokala personer från ön som konstaterar att det mycket riktigt var en jellyfish, alltså en slags elak brännmanet.

Lasse behandlas efter att ha blivit brand av en brännmanet

En av männen rekommenderade att med en gång kyla med is varpå föreståndaren snabbt fixade fram is. En annan kille som har lokal kännedom kom med blad från ett träd och började gnugga in blad och trädsav på Lasses handled. Märkena där tråden från maneten satt var tydlig och handleden var rejält svullen. Ännu en man ur personalen kom fram med en variant där han kört bladen i mixer för att verkligen få ut bladsaften som han smörjde in på handleden.

Exotiska frukter

Vi fick mycket service och uppmärksamhet, och inte nog med det; vi blev dessutom bjudna på en massa exotisk frukt som var otroligt god och inte riktigt någon vi äter mängder av hemma. När vi nästan en timma senare återvände till strandhydda fick vi med oss glass med jordnötter och den ena av de exotiska frukterna. De var verkligen måna om att vi skulle ha det bra trots denna dramatiska händelse.

Lasse behandlas efter att ha blivit brand av en brännmanet

Tillbaka vid stranden fortsatte Lasse kyla handleden och så småningom gick vi över till att bläddra i böckerna. Solen började så smått sjunka och vi satt och njöt av solnedgången.
Helt plötsligt verkade det asiatiska sällskapet vakna till liv; de paddlade kanot som om det var ett nöjefält, de badade med T-shirts på och det var ett allmänt tjo och tjim.

Skymning, The Beach Natural Resort

Några fiskebåtar som legat inne i bukten sedan middagstid började leta sig ut till havs igen. Men vi satt stilla och njöt av den varma brisen och den vackra vyn.

Margarita på verandan, The Beach Natural Resort

En dusch för att bli av med saltvatten lockade och följdes av en god Margarita på vår lilla veranda. Drinken blev levererad till oss där vi satt och smakade mycket gott.

När Lasse gick in till vårt charmiga utomhusbadrum mötte han ”mickey mouse”, en mus som tydligen kommit på avvägar. När vi frågade personalen om hjälp med den kom en kille med en liten tygnäsduk han tänkte fånga den med. Men Micke höll sig undan nu och vi fick hoppas han gett sig av på egen hand.

Middag, The Beach Natural Resort

Det blev dags för middag. Vi avslutade våra drinkar och gav oss av till restaurangen. Lasse ville gärna ha rätten Anki ätit kvällen innan och hon kunde gärna köra en repris på den. Sagt och gjort vi beställde denna rätt och varsin Singha. Döm om vår förvåning när vi fick in en annan rätt. Vi frågade och mötte för oförståelse, men snart kröp det fram att kocken inte var densamma och det var slut på currypastan från dagen innan. Föreståndaren erbjöd oss att beställa annan rätt, men denna var också god så vi struntade i det.

Frukt, The Beach Natural Resort

Då återvända föreståndaren strax med en halv annanas och en fjärdedels vattenmelon uppskuren i fina bitar, som kompensation. De är verkligen vänliga och omtänksamma här på stället.

När vi summerade alla små incidenter under dagen så kunde vi inte hålla oss ifrån skratt; Lasses ömma tå och svullna handled, musen i badrummet, felserverad maträtt och en bit bläckfisk i Lasses kycklingrätt. Men trots allt detta hade vi haft en underbar dag och det är verkligen inget som känns som något som är typiskt för det fina boendet. De är verkligen måna om sina gäster och gör allt de kan för att man ska ha det bra under sin
vistelse.
Frukten var mycket god avslutning på en intressant dag.

Groda, The Beach Natural Resort

När vi lämnade restaurangen fick vi syn på en liten groda som tittade upp från en marshall på en pinne. Den såg lite kul ut men blev skrämd av några japanska turister strax efter vi upptäckt den.

Det var dags att bege sig till vår lilla stuga och krypa ner i sängen under moskitnätet. Det är så mysigt här och vi har det så bra så vi stannar här imorgon också.

Share: Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page