Inspiration to exploration

Karusell, Sabinillas

Viva España!

Äntligen är det dags för en efterlängtad sommarsemester i södra Europa. Via Barcelona flyger vi till Malaga och kör vidare ner mot Manilva och Monte Viñas för två sköna veckor i Spaniens sköna söder.

Äntligen var det dags att ge sig ut på ännu en resa. Väl behövligt efter en arbetssam vår. Det var tisdagmorgon som vi tog taxi till Landvetter flygplats.

Taxi till flygplatsen

Vi hade checkat in på nätet hemifrån och kunde ganska snabbt lämna in våra väskor och ta oss upp till avgångshallen. För en gångs skull var vi i god tid och satte oss i skinnfåtöljerna på Espressohouse för frukost.

Fika på Espresso House på Landvetter

Efter det var det lagom att gå mot gaten och snart satt vi i planet som lyfte mot Spanien. Målet var Malaga men denna gång hade vi en resplan med mellanlandning i Barcelona.
Flighten gick bra och vi hade klart väder hela sträckan. Piloterna var trevliga och meddelade under större delen av resan vilka länder och städer vi kunde blicka utöver.

Franska rivieran sett från flygplanet
Franska rivieran sett från flygplanet på väg mot Barcelona.

Mellanlandningen på Barcelonas flygplats skulle egentligen inte bli så lång för oss. Men på skärmarna för avgångstiderna stod fortfarande ingen bestämd gate för vårt plan till Malaga. Vi kollade in några butiker men satte oss snart istället ner i området där vi fått reda på att planet skulle avgå ifrån. Dock var det fortfarande inte någon bestämd gate satt.

Mellanlandning i Barcelona

Efter en stund kunde vi dock gå ombord och efter ännu en flygresa landade vi på Malagas flygplats. Vårt bagage kom snabbt och vi lämnade flygplatsen för att på utsidan leta upp den transfer buss som skulle ta oss till bilfirman vi denna sommar hyrt bil ifrån. Normalt brukar vi alltid hämta hyrbil direkt på flygplatsen men det var intressant att se hur det skulle funka att anlita någon av de andra bolagen. Det visade sig dock ta lite längre tid att få tag på rätt shuttlebuss. Namnet på vår voucher vi skrivit ut ifrån nätet var nämligen inte detsamma som namnet som stod på bussen. Efter en stunds väntan hoppade vi dock på rätt buss och två minuter senare rullade vi in på bilfirmans område.

Pappersarbetet gick sedan relativt snabbt och vi fick nycklarna till en silverfärgad japanare.

Biluthyrning, Malaga

Det var så otroligt skönt att äntligen vara framme i Andalusien. Vi körde den knappa timmen söderut. Det var fortfarande ljust när vi kom fram till Manilva och Monte Viñas.
Vi gjorde ett snabbt stopp i huset för att inte bli allt för sena denna första kväll i Spanien för denna semester. Vi tog ett snabbt kik hur trädgården såg ut och bar upp våra väskor till övervåningen.

Monte Viñas

Sedan tog vi åter bilen och körde ner till Sabinillas för att äta middag. Det var mycket folk i rörelse längst med strandpromenaden. I hjärtat av Sabinillas, den första platsen man ser när man kör ner ifrån den stora vägen, fanns en stor karusell. Den var vacker och gammaldags och såväl barn som vuxna både åkte och beundrade den.

Karusell i Sabinillas

Klockan närmade sig elva och bland en av de många saker vi trivs som bäst med här i södra Spanien är de sena matvanorna. Vi strosade utmed strandpromenaden och uppdaterade oss med förändringarna som skett här sedan vi var här senast för ett år sedan.

På Manolo, som är en av de mest genuina spanska restaurangerna här i Sabinillas, slog vi oss ner på uteserveringen. Vi fick in oliver, bröd och ett glas gott spanskt rödvin. Lasse beställde in en tonfiskrätt och Anki en bit kött.

Tonfisk på Manolo restaurang i Sabinillas

Äntligen var vi åter i en av de skönaste miljöer vi vet. Vi tittade ut över strandpromenaden och medelhavet under tiden vi åt. Fler spanska familjer kom och satte sig för att äta kvällsmat medan de strosande människorna längsmed strandpromenaden avtog.

Manolo restaurang i Sabinillas

Mätta och belåtna bad vi att få in notan, betalade och tackade för oss. Vi strosade en liten stund utmed stranden i den sköna Spanien kvällen innan vi återvände till vårt hus för en skön natts sömn.

Anki i Sabinillas

Relaterade Sidor

Top - Monte Viñas, Manilva

Monte Viñas

Urbanisationen Monte Viñas skapades 1978 och ligger vackert beläget på en sluttning nedanför byn Manilva. I september är den omtalade vinfestivalen. En otrolig festival som byborna pratar om året om. Har du möjlighet att vara här vid denna period är det väl värt ett besök i byn.