Nyår i Paris

Resan började på Malmö station där vi köpte biljetter till tåget över till Kastrup, letade upp det och två lediga platser innan det rullade ut 11.22. Resan över till Köpenhamns flygplats gick smidigt.

Anki på Öresundståget på väg till Kastrup

När vi kom in på flygplatsen slogs vi av hur lite besökare Kastrup hade, mindre än vi kan minnas att vi tidigare sett. Men många nyårsresenärer hade sannolikt åkt någon dag tidigare antog vi. Efter att vi lämnat av resväskorna och gått igenom säkerhetskontrollen passade vi på att kollade lite av utbudet i butikerna på flygplatsen. I taxfree butiken köpte vi en liten flaska Champagne inför kvällens firande ute någonstans på gatorna i Paris. I tidningsaffären hittade vi en guidebok med karta som vi tyckte kunde vara bra att ha. Dock inte Lonely Planet som vi föredrar på våra resor.

Det var dags att gå till gate och vi gick till terminal A14, samma som vi besökt bara någon månad tidigare då vi rest till Miami via Paris. Strax efter vi kommit in på gaten kunde vi boarda planet. En kvinnlig pilot lyfte Air France planet och vi fick en fin utsikt över Öresundsbron när vi lämnade Köpenhamn. Något som vi upplevde ovanligt för korta flighter inom Europa var att de både serverade en lunch och vi kunde dessutom få ett glas vin till maten.

Det var en kort resa och mindre än två timmar efter vi lyft landade vi på en dimmig Charles de Gaulle flygplats. När vi hade fått ut vårt bagage gick vi till buss terminalen och hållplatsen för Roissy bus som skulle ta oss till Operan i centrala Paris. I en automat intill hållplatsen köpte vi biljetterna. Av någon märklig anledning fungerade inte betalning med våra kreditkort när vi försökte med engelskt språk val, men när vi testade på franska så gick det fint. När vi gick på fick vi sannolikt de två sista sittplatserna på bussen.

Resan tog en knapp timma och gatorna var helt fulla runt Operan när vi gick av bussen. När vi hade listat ut lite väderstreck gick vi några kvarter till vårt hotell, Malte Opera där vi fick numret till rum 306 på 3:e våningen. Hotellets reception var modernt inrett med två stora pampiga stolar framför disken. I taket hänge vita lampor med röda fjädrar. Vi fick gå en smal gång beklädd med röda väggar till trappen där även den lilla hissen ligger. Med den åkte vi till tredje våningen o gick in till vårt rum. Rummet är ganska lutet men fint o fräscht. En säng täcker större delen av rummet med varsitt nattygsbord på varje sida. På väggen sitter en platt tv o i andra hörnan av rummet ett litet skrivbord med stol.

Vi tog det lugnt en stund och gjorde oss sedan klara för att ge oss ut. Det fanns flera mycket trevliga restauranger i närheten av hotellet och vi gick runt en stund och inventerade utbudet. Många hade en nyårsmeny och många av dem låg ganska högt i pris naturligtvis.

Il Poeta Ristorante

Till slut föll valet på en trevlig italiensk som gav oss möjlighet att istället välja fritt från deras á la carte meny. Mannen som skötte stället lyfte ut bordet för att Anki skulle komma in och sedan vi satt oss fick vi in menyn.

Anki på Il Poeta Ristorante

Vår franska är minst sagt begränsad och det var skönt att det även fanns en engelsk beskrivning av rätterna på menyn. Vinet i karaffen var franskt och som förrätt njöt vi av bruschetta.

Bruschetta på Il Poeta Ristorante

Huvudrätten föll vi båda för en ravioli med ricotta i en tomatsås.

Pasta på Il Poeta Ristorante

Restaurangen var full och så fort någon lämnade fyllde nya gäster på.

Il Poeta Ristorante

Middagen avrundades med en espresso var innan vi betalade och tackade för oss.

Espresso på Il Poeta Ristorante

Vi gick söderut och hittade en Metro i närheten av Louvren.

Hotel Du Louvre

Vi hade inga biljetter och frågade en person som jobbade på Metron men han sa bara till oss att gå ut via den öppna exit passagen.

Metrostation vid Hotel Du Louvre

Vi letade upp ett tåg som gick åt Champs-Élysées. Det var mycket folk på tåget som kom, men vi fick bra plats i sista vagnen. När vagnen bromsade in på den station där vi skulle byta så var det dock redan mycket folk och vi fick sakta köa oss fram i gångarna. När vi kom några meter från själva perrongen stoppade en vakt alla. Vi fick stå här i en kvart och det fyllde på mycket folk bakifrån. Trängseln blev värre och på perrongen passerade två tåg vara de sista blev stående en stund.

Kaos i metron på väg mot Trocadero

När vi äntligen släpptes fram blev det trängsel och stress fram på perrongen och man fick passa sig för att komma ut på kanten för nära spåret. Vi satsade på att få plats långt fram i nästa tåg. När nästa tåg kom var det redan fullt. När vi var beredda att ge upp plats rykte en trevlig man in oss i det lilla utrymme som var kvar, vi kom med. Men trängseln och kaoset var inte slut med det. Halvvägs stanna vi i en tunnel och ljuset försvann under några sekunder… När vi sedan kom fram till slutstation vid Trocadéro var det helt tjockt med folk och det gick mycket långsamt att ta sig ut i trängseln via flera trappor.

Kaos i metron på väg mot Trocadéro

När vi kom ut var det otroligt mycket folk och folk stod som i extremt lång kö för att få en skymt av Eiffeltornet mellan de högre delarna av Trocadéro som skymmer sikten. Det tog oss inte lång stund att inse att det inte skulle vara någon idé att stå här och köa samt knappt se något. Utan större tvekan gick vi iväg för att ta oss runt den stora byggnaden, tiden var knapp då det nu var bara 10 minuter kvar till tolvslaget. Men det gick snabbt och fem minuter senare stod vi tillsammans med flera tusen nedanför Trocadéro med en perfekt vy av Eiffeltornet.

Nyårsnatten, La Tour Eiffel

Det var en uppsluppen stämning och folk var glada. Det skulle inte vara någon stort fyrverkeri, utan istället en speciell ljusshow som spelade över hela tornet. Dels var det olika mönster i de franska färgerna och dels ”klättrade” ljus upp och ner längs hela dess längd. Klockan slog tolv och Paris jublade och kramade om varandra.

Några fåtal fyrverkeripjäser sköts iväg runt om i området. Vi tog fram flaskan vi köpt i Kastrup och öppnade nu för att skåla in det nya året.

Anki på Nyårsnatten, La Tour Eiffel

Ljuset som svepte luftrummet för att varna plan längst uppe på tornet skar genom himmeln.

Nyårsnatten, La Tour Eiffel

Det tog inte många minuter innan många började lämna området, även om vi blev kvar och insöp atmosfären runt Eiffeltornet.

Ljusspelet som spelat över Eiffeltornet precis vid midnatt byttes ut och andra ljusspel tog över.

Anki och Lasse på Nyårsnatten, La Tour Eiffel

När det började bli lite mer glest med folk gick vi nedåt för backen och över vägen nedanför där vi stannade utmed Seine, den gamla bron nedanför och tornet framför är verkligen en syn.

Nyårsnatten, La Tour Eiffel

Eftersom det var sådant tryck på Metron beslöt vi att gå tillbaka till vårt hotell, en nätt promenad men lite kul en sån här fantastisk kväll.

Nyårsfirande vid La Tour Eiffel

Alla gamla broar och byggnader var upplysta och alla gatorna var fulla med folk.

Pont Alexandre III

Det låg många nattöppna gatukök vid broarna längs Seine och de fick många sugna nattsuddare som kunder.

Kiosk

När vi kom fram till Place de la Concorde så kom en glad ung man fram och önskade oss gott nytt år.

Place de la concord by night

Vi korsade platsen och gick utmed Rue Ravioli under arkaderna i riktning mot Louvren.

Anki vid Rue de Richelieu

När vi nådde fram till Hotel Louvre svängde vi upp på gatan mot vårt hotell.

Rue de Richelieu

Strax innan vårt hotell höll en liten kiosk på att stänga nu en stund efter två på natten och vi gick in för att köpa lite snacks och dricka.

Hotel Malte Opera, Rue de Richelieu

Tillbaka på hotellrummet hade klockan hunnit bli närmare tre när vi tackade för denna kväll.

One thought on “Nyår i Paris

1. Sunish

Beautiful! You guys have a funtastic site and lots of nice videos!

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>