Inspiration to exploration

Utsikt från Sebel Hotel i Cairns, Queensland

Queenslands tropiska storstad

Vi njuter av en lugn och skön dag i Cairns, strosar omkring i staden, orienterar oss om utbudet i norra Queensland på stadens turistcentrum och slappar sedan loss vid hotellets härliga pool. På kvällen beger vi oss mot Esplanade och hittar en god indisk restaurang där vi äter middag.

Klockan ringde men vi snoozade några gånger. Det var skönt att få sova ut i den sköna sängen och vi behövde lite extra vila efter den långa intensiva dagen innan. Men till slut lockade Cairns oss ur sängen.

Utsikt från Sebel Hotel i Cairns, Queensland

Vi startade dagen med att gå ut på balkongen och se ut över vyerna i dagsljus.

Pool, The Sebel Cairns Hotel, Cairns

Medan vi väntade på hissen kunde vi titta ner mot poolen som låg på den tredje våningen. Än så länge hade inte några gäster begett sig dit, men den såg lockande ut.

City Place, Cairns

Det var dags för sen frukost och vi begav oss ut på stan. Vi gick in mot torget mitt i centrum, City Place som den kallas. Julafton närmar sig och varje stad har sin egen julgran, så även Cairns. Det är inte första gången för oss, men man reagerar alltid på att vistas i het värme under en strålande varm sol och se en fullt utsmyckad julgran. Men som vi brukar säga, det är ju ingen jul om man inte behöver minst tio-femton i solfaktor…

I ena hörnet av torget slog vi oss ner på Twelve bar & cafe för brunch. Fiket ligger i ett typiskt gammalt Queenslander hus i trä på flera vångingar och har ett bra utbud på olika typer av lättare maträtter. Denna morgonen satt Panini, juice och kaffe fint.

Twelve bar cafe, Cairns

Det var skönt med en lugn start på dagen. Vi åt, kollade på folk som passerade, och njöt av att åter vara i Cairns.

Ett gigantiskt träd växde mitt på torget. Under fanns en mängd fredsliljor som blommade. En mängd fåglar satt i trädet och kvittrade högljutt.

The lagoon, Esplanade, Cairns

Vi gick över till esplanaden och kollade in dagslivet vid lagunen. Det var söndag och fullt av människor i både vattnet och längs denna stora pool. Området intill med publika grillar var fyllt av picknick filtar och alla bord var uppdukade med grytor, tallrikar och kylboxar.

Solens strålar var heta och att ligga och lapa sol såg lockande ut. Men först gick vi bort om till den officiella turistbyrån i staden och samlade på oss intressanta broschyrer. Vi pratade även med Cat, en tjej som jobbade här och som snabbt fattade vilken typ av resenärer vi är och vad som kunde vara intressant för oss att uppleva.

Pool, The Sebel Cairns Hotel, Cairns

Med ett stort antal broschyrer och en hel del idéer i våra huvuden om vad vi ville hinna se och uppleva kände vi att det nu var perfekt läge att inta poolen. Vi återvände till hotellet där vi vid tredje våningen steg ur hissen och gick ut till poolområdet. Vi tog varsin badhandduk som vi bredde ut över två solstolar.

Sen la vi oss ner och bara njöt. Denna vy var fantastisk för vem som helst men inte minst för oss som kom från mörka och gråa Sverige för bara lite över en vecka sedan. Poolens vatten matchade himmelns klara blå färg, den senare med endast några vackra vita moln. Palmernas gröna stora blad vajade i den lugna vinden.

Bakom oss såg vi växter med de vackra blommorna vi tidigare mest sett i söderhavet.
Vi hoppade i det sköna vattnet och simmade några rundor. Sedan satte vi oss i jacuzzin och njöt av bubblorna.

Anki i jacuzzi, The Sebel Cairns Hotel, Cairns

Sedan växlade vi med att ligga i solstolarna och läsa några av de broschyrer vi hämtat tidigare. Även när solen la sig bakom molnen och så småningom började gå ner var det otroligt skönt att ligga kvar.
Skymningen började närma sig och vi åkte upp till vårt rum och duschade och gjorde oss klara för att åter ge oss ut på stan.

Esplanade, Cairns

Vi gick inom några av affärerna på Abbott street på väg mot restaurangerna. Därefter vek vi av ner mot hamnen och strosade runt i området. I stan, på vägen mot hamnen, hade vi passerat en indisk restaurang och den underbara doften av indisk mat lockade oss. Spicy Bite, som restaurangen heter, blev därför kvällens val för kvällsmiddag.

Spicy bite, Cairns

Det fanns massor av gott att välja mellan, men servitören rekommenderade en klassiker, butter chicken, som han ansåg var en av de godaste rätterna på menyn. Vi lyssnade på hans rekommendationer och beställde in detta tillsammans med ris och naan bröd.
Kall öl passade gott både till den indiska rätten och i den varma kvällen.

Lasse på Spicy bite, Cairns

Efter en god middag återvände vi till Sebel hotel. Det hade varit en härlig första heldag på Australiens östkust.

The Sebel Cairns Hotel, Cairns

Relaterade Sidor

Fullmåne över Sydney Operahus

Sydney Operahus

Sydney Operahus är en av världens mest kända byggnader och Sydneys stolthet. Operahuset är täckt av över en miljon vita kakelplattor från Höganäs. Sydney operahus finns med på UNESCO:s världsarvslista sedan 2007.

Läs mer och se bilder »

Relaterade reseskildringar

Poolen vid Dunk Island Resort

Under palmbladen på en vacker ö

En underbar dag av sol och värme på sköna strandstolar under vajande palmblad på Dunk Island. Vi badade i hotellets fjärilspool alldeles intill stranden och när solen börjar gå ner i horisonten går vi in till hotellets bar för ett glas svalkande gott vitt vin.